Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2020-01-10| GNSS, Geodezja, GIS, Sprzęt, Software

Pomiarowe innowacje na targach CES 2020

Doroczne targi elektroniki użytkowej CES w Las Vegas są miejscem premier wielu ciekawych rozwiązań mniej lub bardziej związanych z geodezją i kartografią. Które z nich przyciągały uwagę podczas tegorocznej edycji? (7-10 stycznia)


Pomiarowe innowacje na targach CES 2020 <br />
Skaner Velodyne Velabit
Skaner Velodyne Velabit
Pomiarowe innowacje na targach CES 2020 <br />
Dwusilnikowy V-Coptr Falcon
Dwusilnikowy V-Coptr Falcon
Pomiarowe innowacje na targach CES 2020 <br />
Smartwatch Suunto 7
Smartwatch Suunto 7

Geodezyjny skaner z prestiżową nagrodą

O tym, że w technologiach pomiarowych nie brakuje pola do innowacji, świadczy skaner Leica BLK2GO. Podczas CES 2020 otrzymał on nagrodę CES Innovation Award w kategorii „cyfrowe obrazowanie i fotografia”. BLK2GO to zaprezentowany w zeszłym roku ręczny skaner laserowy przeznaczony do mobilnego kartowania wnętrz. Jest on połączeniem dwuosiowego LiDAR-u mierzącego do 700 tys. pkt/s, cyfrowej kamery z matrycą 12 Mpx oraz 3 kamer do pozyskiwania obrazów panoramicznych. By wykonać pomiar, wystarczy włączyć urządzenie i przejść się z nim po obiekcie.

Dodajmy, że w tej samej kategorii do nagrody nominowano również skaner BLK247 mający stanowić technologiczną alternatywę dla tradycyjnych kamer monitoringu.

Wysyp samochodowych skanerów

Tegoroczne targi CES bez wątpienia zdominował temat samochodów autonomicznych. Prezentowano jednak nie tylko auta (własny pojazd pokazała nawet firma Sony), ale także przeznaczone dla nich sensory, w szczególności skanery laserowe.

Spore emocje wzbudziła premiera instrumentu Velodyne Velabit – nie tylko z uwagi na jego niewielkie rozmiary, ale przede wszystkim z powodu niskiej ceny. Jak zapewnia producent, po uruchomieniu seryjnej produkcji skaner w hurcie będzie kosztował raptem 100 dolarów. Ceny sensorów chce ciąć także firma Luminar, która pokazała LiDAR Iris, który od 2022 roku ma być dostępny w cenie 500 lub 1000 dolarów (zależnie od wersji).

Na targach CES do grona producentów skanerów dołączyła również niemiecka firma Bosch. Przeznaczony dla pojazdów autonomicznych system pomiarowy tej spółki ma wyróżniać połączenie LiDAR-u z radarem oraz kamerami.

Firma Ouster rozszerzyła z kolei swoją ofertę kompaktowych skanerów o serię OSO. Urządzenia te wyróżnia skrócony zasięg (0-50 metrów) – zamiast w samochodach znajdą one zatem zastosowanie raczej w robotyce. Oferują one również wysoką rozdzielczość chmury, która może być wykorzystana w rozpoznawaniu obiektów.

Precyzyjne pomiary satelitarne dla każdego

Autonomiczne pojazdy będą również potrzebować precyzyjnych odbiorników GNSS dostępnych w przystępnych cenach. Takie rozwiązanie (moduł Mosaic) zaprezentowała chociażby belgijska spółka Septentrio. Z kolei firma HERE pokazała usługę HD GNSS, która umożliwi wyznaczanie pozycji z submetrową dokładnością przy użyciu dwuczęstotliwościowych czipów, które są coraz częściej montowane w urządzeniach amatorskich, choćby w smartfonach.

Długodystansowe drony

Modnym tematem na CES 2020 są także bezzałogowce, choć w tym roku trudno wypatrzyć premiery, które mogłyby zaciekawić branżę geodezyjną i kartograficzną. Na targach z pewnością widać tendencję do wydłużania zasięgu dronów. Przykładem jest wirnikowiec DS30, który z ładunkiem 5 kg może unosić się w powietrzu nawet 2 godziny. Sporo miejsca w relacjach z CES zajmuje także niewielki V-Coptr Falcon (do 50 minut w powietrzu), który posiada zaledwie dwa silniki. Uwagę przyciągał też PowerEgg X – wodoodporny wirnikowiec, który po wykonaniu misji powietrznej można łatwo zamienić w ręczną kamerę 4K.

Różności

Z ciekawostek warto także wspomnieć o zegarku Suunto 7, który wyróżnia spory kolorowy ekran oraz możliwość korzystania z cyfrowych map w trybie off-line.

W modę na smart city wpisała się z kolei platforma HxDR zaprezentowana przez szwedzką grupę Hexagon (należy do niej m.in. Leica Geosystems). Oprogramowanie działa w chmurze i pozwala sprawnie łączyć oraz wizualizować dane przestrzenne z różnych źródeł, np. naziemnych skanerów, mobilnych systemów kartowania czy hybrydowych systemów lotniczych.

Jerzy Królikowski


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Podnoszenie mostu na budowie Świątyni Opatrzności Bożej
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS