Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2022-12-29 | GNSS

Coraz większe problemy z zakłócaniem GNSS w Norwegii

Zagłuszanie sygnałów nawigacji satelitarnej w północnej Norwegii to wprawdzie nic nowego, ale w ostatnim czasie zjawisko to zdecydowanie przybrało na sile – alarmują lokalne władze.


Ilustracja: Coraz większe problemy z zakłócaniem GNSS w Norwegii <br />
fot. Wideroe/Wikipedia
fot. Wideroe/Wikipedia

O przypadkach zakłócania sygnałów GNSS w tym kraju informowaliśmy na Geoforum.pl już kilkakrotnie. Sytuacje takie występowały chociażby przy okazji natowskich manewrów wojskowych – ich skutki odczuwali jednak nie tylko żołnierze, ale również piloci cywilnych samolotów, a nawet geodeci.

W tym roku zakłócanie stało się jednak znacznie bardziej dokuczliwe – wynika z lektury norweskiej prasy. Po pierwsze, liczba przypadków zagłuszania zdecydowanie wzrosła. Między 1 stycznia a 18 listopada br. norweski regulator telekomunikacyjny Nkom doliczył się we wschodnim regionie Finnmark aż 81 dni z zakłócaniem GNSS. To aż cztery razy więcej niż w całym roku 2021.

A w końcówce tego roku problem ten stał się jeszcze bardziej odczuwalny. Cytowana przez dziennik „iFinnmark” przedstawicielka lokalnych linii lotniczych Widerøe wylicza, że o ile w listopadzie piloci tego przewoźnika zgłosili 17 przypadków utraty sygnału GPS, o tyle do 20 grudnia było ich już 27. A w latach poprzednich liczba takich sytuacji nie przekraczała 2–3 tygodniowo.

Nowością jest jednak nie tylko rosnąca liczba przypadków zakłócania, ale także ich zasięg. O ile wcześniej zagłuszanie odczuwalne było głównie we wschodnich częściach regionu Finnmark, o tyle teraz dociera ono zdecydowanie dalej na zachód, nawet kilkaset kilometrów od granicy z Rosją.

Oczywiście zarówno za tymi najnowszymi, jak i wcześniejszymi przypadkami stoi rosyjska armia, która powszechnie wykorzystuje zakłócanie sygnałów GNSS jako rodzaj broni elektronicznej. „Barents Observer” podaje, że ćwiczenia z zagłuszania są regularnie przeprowadzane przez oddziały stacjonujące na półwyspie Kola. Ale z informacji dziennika „Faktisk Verifiserbar” wynika, że liczba tego typu incydentów zdecydowanie wzrosła po 5 grudnia, gdy ukraińskie drony zaatakowały bazę wojskową w pobliżu miasta Engels w obwodzie saratowskim, oddaloną o kilkaset kilometrów od granicy z Ukrainą. Jak informowaliśmy niedawno na Geoforum.pl, ataki te sprawiły również, że nasilono zakłócanie sygnałów GNSS również w granicach Rosji.

JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

półwysep półwysep nazya się "kolski" a nie "kola" :)
  
Smoleńsk 10.04.2010 tylko przypominam, że 12 lat temu było to wyśmiewane przez ekspertów i wyznawców religii pancernej brzozy
    6 
 6 
święta są to trolla można nakarmić Kto był zwolennikiem pancernej brzozy, kto negował możliwość zakłóceń a kto stwierdził , że występowały wtedy? Drzewo nie musi być pancerne, żeby owinął się wokół niego samochód. Wystarczy zaledwie jakieś 50km/h w momencie uderzenia i mimo zderzaków, strefy zgniotu, hamowania, niewiele zostaje. Przy 140km/h w momencie uderzenia to by chyba doszło do eksplozji. Zrób sobie test. Rozpędź samochód do 140 km/h. Wystaw za okno dajmy na to szpadel i spróbuj ściąć choćby 5cm drzewko. A potem wyobraź sobie, że nie masz dodatkowo przyczepności kół, zrób to na lodzie. A tam, wystaw choćby rękę i spróbuj przy tej prędkości złapać pachołek, jednocześnie poruszając się dokładnie po uprzednio wgranym do nawigacji śladzie GPS (dla ułatwienia nie martw się wysokością, przecież masz koła i grunt pod sobą). Powtórz to we mgle lub w ciemności, spróbuj z tą prędkością wejść na trasę. Wróć tu jak przeżyjesz eksperymenty i pochwal się wynikami, ale wstępnie możemy się pożegnać.
    5 
 5 



zobacz też:

Rosja uruchamia wielkoskalowe zakłócanie GNSS... na swoim terytorium

Przyzwyczailiśmy się już, że Rosja chętnie używa zakłócania sygnałów nawigacji...

GPSdome 2 ochroni drona przed zakłócaniem sygnałów GNSS

Zagłuszanie sygnałów nawigacyjnych to stosunkowo prosta, a jednocześnie bardzo skuteczna...

Badania odporności pozycjonowania GNSS na zakłócenia sygnału na WGiK PW

Globalne systemy nawigacji satelitarnej GNSS są powszechnie stosowanymi...

Piloci odnotowują zakłócanie GPS wokół obwodu kaliningradzkiego. A co z Polską?

Od początku marca samoloty latające wokół obwodu...


wiadomości

Laser-3D Jacek Krawiec
Kraków

SKANERY LASEROWE i OPROGRAMOWANIE

GEOPRYZMAT
RASZYN

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny instrumentów firmy Pentax, Kolida i innych.
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-07 | KRAKÓW
Space Connect Meetup Kraków 2025. Technologie kosmiczne w służbie innowacji
Space Connect Meetup to cykliczne wydarzenie łączące sektor kosmiczny z pozostałymi branżami. W...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
2025-05-14 | DĘBLIN
NC2025 - Rola nawigacji w transporcie lotniczym, morskim i lądowym
Celem konferencji będzie wymiana doświadczeń, prezentacja wyników badań własnych oraz najnowszych...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Jak skanowano największy atlas świata
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że...
Pierwszą mapą opublikowaną przez Ordnance Survey była mapa Kentu (1801 r.)?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Guillaume le Vasseur de Beauplan (ok. 1600-1673)
Urodził się prawdopodobnie w Dieppe w Normandii około 1600 roku. Ten francuski inżynier, architekt i kartograf od 1630 roku był na służbie polskiej (już za panowania Zygmunta III Wazy). Od 1632 roku kierował pracami inżynieryjnymi na Ukrainie...
więcej

strzałka w dółGeodaty
2008
Rusza Geoportail.fr – pierwszy geoportal w trzech wymiarach.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2