Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2022-03-18| GNSS, Geodezja

Piloci odnotowują zakłócanie GPS wokół obwodu kaliningradzkiego. A co z Polską?

Od początku marca samoloty latające wokół obwodu kaliningradzkiego odnotowały liczne przypadki obniżenia jakości sygnałów nawigacji satelitarnej. Problem dostrzeżono również nad terytorium Polski. Czy jednak wpływa on również na pomiary naziemne?


Piloci odnotowują zakłócanie GPS wokół obwodu kaliningradzkiego. A co z Polską?
Piloci odnotowują zakłócanie GPS wokół obwodu kaliningradzkiego. A co z Polską? <br />
Mapa Xaviera Olive'a
Mapa Xaviera Olive'a

Zakłócanie jak na dłoni

Ciekawą analizę na ten temat wykonał i opublikował w internecie Xavier Olive. Inspiracją do jej opracowania były medialne doniesienia o zakłócaniu sygnałów GNSS nad Bałtykiem, o czym mieli informować przelatujący tamtędy piloci.

By zweryfikować te rewelacje, Olive przeanalizował nadawane przez poszczególne samoloty komunikaty ADS-B (Automatic Dependent Surveillance–Broadcast). Ich kluczowym elementem jest informacja o lokalizacji maszyny oraz jej identyfikator, co możemy zobaczyć choćby w popularnym serwisie FlightRadar24.com. Ale niektóre tego typu depesze zawierają również tzw. dane HPL dotyczące niepewność pomiaru pozycji samolotu.

Korzystając z archiwalnych danych ADS-B pochodzących z bazy OpenSky Network, Xavier Olive wziął pod lupę przypadki, gdy wartość HPL jest większa od 200 metrów i przedstawił je na mapach dla lutego i marca br. Wielkość sześciokąta odpowiada na nich liczbie samolotów poddanych analizie, a kolor – odsetkowi maszyn, które prawdopodobnie zarejestrowały obniżoną dokładność sygnałów GNSS.

Wnioski z analizy tych map wydają się oczywiste – w marcu odnotowano wyraźnie więcej przypadków obniżonej jakości sygnałów GNSS i ewidentnie koncentrują się one wokół obwodu kaliningradzkiego. Identyczne wnioski płyną z analiz Amerykanina Johna Wisemana, które regularnie publikowane są na Twitterze.

Choć autorzy obu zestawów map wstrzymują się ze wskazywaniem przyczyn tego stanu rzeczy, to cytowany przez portal Wyborcza.pl ekspert twierdzi, że to prawdopodobnie efekt ataków radioelektronicznych Rosjan. Serwis zauważa ponadto, że zakłócanie zbiegło się z trwającymi na Bałtyku manewrami NATO.

Zakłócanie a sprawa polska

Z map Xaviera Olive’a i Johna Wisemana wynika, że zakłócanie odczuwalne jest również nad terytorium Polski. Potwierdza to zresztą Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która wydała dla pilotów stosowny komunikat. W rozmowie z portalem Wyborcza.pl rzeczniczka PAŻP podkreśla jednak, że zakłócanie nie występuje w sposób ciągły, a problem odnotowuje tylko część załóg.

Czy zjawisko to odczuwalne jest również na ziemi? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, który zarządza ogólnopolską siecią stacji referencyjnych ASG-EUPOS. Jeśli jakość sygnałów GNSS faktycznie wyraźnie się obniżyła, instalacje te powinny bez problemu to wychwycić.

„Wspomniany incydent zgłaszany przez samoloty będące w powietrzu jest nam znany i był przez nas weryfikowany. Dokonaliśmy wnikliwej analizy obserwacji zarejestrowanych przez stacje referencyjne systemu ASG-EUPOS położone w północno-wschodniej części kraju. Jednak nasze naziemne stacje nie zanotowały żadnych nieprawidłowości w wyznaczeniu pozycji. Zarejestrowane sygnały ze wszystkich satelitów GPS nie odbiegają od wartości średnich i wyznaczona pozycja nawigacyjna pokrywa się z precyzyjnymi współrzędnymi stacji, obliczonymi na podstawie wieloletnich obserwacji geodezyjnych GNSS” – odpowiada GUGiK.


Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami w geodezji i kartografii? Zapisz się na newsletter!

Jerzy Królikowski


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Mazurska perełka architektury w chmurze punktów
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS