|2023-08-07|
Teledetekcja
Mobilny system mapowania pomoże w audycie reklam w Poznaniu
5 sierpnia weszła w życie poznańska uchwała krajobrazowa. Zgodnie z jej ustaleniami miasto zostało podzielone na cztery obszary, dla których wyznaczono różne zasady sytuowania reklam, małej architektury i ogrodzeń. W monitorowaniu nośników reklamowych pomoże specjalny samochód wyposażony w system czujników i kamer.
Auto posiada system mapowania z kamerą sferyczną oraz układ geopozycjonowania. W efekcie powstanie chmura punktów 3D umożliwiająca precyzyjne odwzorowanie pasa drogowego i ulicy, w tym dokładnej lokalizacji nośników reklam. Wydział Urbanistyki i Architektury UMP pracuje również nad utworzeniem cyfrowej bazy danych zawierającej informacje o reklamach na terenie całego miasta. Przypomnijmy, że w zeszłym roku Poznań przeprowadził pilotażowy projekt skanowania reklam za pomocą samochodu. Wtedy pojazd uzbrojony w kamery i czujniki przejechał ulicą Bukowską – od Roosevelta w kierunku Grunwaldzkiej, następnie Grunwaldzką do ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
W lokalizowaniu nośników niezgodnych z prawem mogą pomóc także mieszkańcy. Dzięki aplikacji Smart City mogą zgłaszać takie obiekty, co przyspieszy usuwanie ich z przestrzeni publicznej.
– Już od wielu miesięcy przygotowujemy się do wprowadzenia uchwały krajobrazowej. Wraz z wejściem w życie dokumentu zyskaliśmy kompleksowe narzędzie do kontrolowania urządzeń reklamowych na terenie całego Poznania, w tym również na terenach nie należących do miasta i poza strefą ochrony konserwatorskiej. Liczę, że tym razem wojewoda wielkopolski nie unieważni uchwały i będziemy mogli w spokoju przystąpić do porządkowania Poznania z krzykliwych szyldów i szpecących przestrzeń publiczną reklam – mówi prezydent miasta Jacek Jaśkowiak.
17 sierpnia upływa termin na ewentualne rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody wielkopolskiego. Pierwotna wersja uchwały weszła w życie 21 lutego, jednak kilka dni później została unieważniona. Miasto nie zgadzało się z tą decyzją, ale nie zadecydowano o zaskarżeniu jej do sądu administracyjnego, co wydłużyłoby proces wdrożenia nowych rozwiązań. Do aktualnej wersji wprowadzono zmiany wynikające z rozstrzygnięcia.
Przedsiębiorcy i firmy reklamowe mają rok na dostosowanie się do obowiązujących przepisów, inaczej muszą liczyć się z karami. Są to tzw. kary biegnące, czyli wymierzane za każdy dzień, w którym reklamy umieszczone są niezgodnie z zapisami uchwały. Według ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynoszą one 40-krotność opłaty reklamowej, która jest liczona za każdy metr kwadratowy reklamy, za każdy dzień. Przykładowo dla nośnika o powierzchni 18 m kw. 30-dniowa kara wyniesie 9816 zł.
Z ustaleniami uchwały można zapoznać się TUTAJ.
Źródło: Poznan.pl
|