Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2023-03-07 | GIS

Warszawa kontynuuje eksperymenty z mobilnym skanowaniem ulic

Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich rozpoczyna kolejne testy mobilnego skanowania ulic. Tym razem wykorzysta do tego celu wypożyczony od firmy OPEGIEKA system Street Hive.


Ilustracja: Warszawa kontynuuje eksperymenty z mobilnym skanowaniem ulic
Ilustracja: Warszawa kontynuuje eksperymenty z mobilnym skanowaniem ulic

Mobilny pomiar miasta ma w założeniu urzędników wesprzeć Pogotowie Drogowe ZDM, które zajmuje się patrolowaniem dróg w mieście. Jego pracownicy, podzieleni na dwuosobowe ekipy, codziennie sprawdzają przydzielone rejony, a zauważone nieprawidłowości (przewrócone znaki drogowe, ubytki w jezdni, wyrwane słupki, nielegalne reklamy) notują w specjalnej karcie obserwacji. Potem na komputerze wpisują je do programu i w formie zgłoszenia przekazują do naprawy właściwym podmiotom.

Taki system działa od powstania Pogotowia Drogowego i ma swoje słabe strony – przyznaje ZDM. Choć patrol w ciągu dnia sprawdzi 40–50 km dróg, to zrobi to zza szyby samochodu. Patrolujący nie wychwyci wszystkich nieprawidłowości, a zwróci uwagę zwłaszcza na takie zdarzenia, które mają największy wpływ na bezpieczeństwo ruchu. Zanotuje więc np. wytarte oznakowanie poziome, ale pominie naklejki z ogłoszeniami na słupach sygnalizacyjnych.

Chcąc usprawnić i unowocześnić tę pracę, w 2022 r. ZDM pilotażowo wykonał skaning laserowy 150 km dróg w Warszawie. Zainstalowanymi na dachu samochodu patrolowego kamerami zarejestrowano 115 odcinków 93 ulic. Następnie dokładny model dróg wraz z infrastrukturą przeniesiono na ekran komputera, a wybrani pracownicy zaczęli go przeglądać. Patrolując zza biurka, pracowali na materiale do złudzenia przypominającym Google Street View, ale o wiele dokładniejszym. Analizowali go za pomocą specjalnego oprogramowania od firmy OPEGIEKA z Elbląga, z którą przeprowadzono te testy. Okazało się, że w ciągu dnia jedna osoba na ekranie komputera jest w stanie wychwycić nawet 10-krotnie więcej awarii infrastruktury niż podczas patrolu samochodowego.

System okazał się na tyle obiecujący, że ZDM zdecydował się na kontynuację eksperymentu. Od firmy OPEGIEKA wypożyczono zatem kolejny zestaw sprzętu do rejestracji pasa drogowego. Nazywa się Street Hive i składa się z dwóch kamer, odbiornika GPS i skanera laserowego. Całość, ważącą ok. 20 kg, zamontowano na dachu jednego z aut do patroli infrastruktury drogowej. Tak „uzbrojony” samochód wyjechał w tym tygodniu na ulice Warszawy i będzie je przemierzał do końca marca.

W tym czasie zarejestruje pas drogowy, fotografując całą szerokość ulicy. Podobnie jak rok temu, ale z pewną różnicą – zdjęcia będą wykonywane co 5, 10 i 15 m po to, żeby sprawdzić, który tryb okaże się najbardziej odpowiedni dla potrzeb ZDM. Zarząd przetestuje też skanowanie z różną prędkością przejazdu. Chce zweryfikować, jak dokładny okaże się sprzęt działający już nie przy 30 km/h, ale np. w trakcie dwukrotnie szybszej jazdy. Da to odpowiedź, czy możliwe stanie się wydłużenie dziś 50-kilometrowych objazdów.

Nowy sprzęt przetestowany zostanie pod kątem tego, jak sprawdza się w dużym środowisku miejskim. Dlatego trasy patrolowego auta z zestawem Street Hive będą zróżnicowane i obejmą zarówno główne arterie, jak i ulice o bardziej osiedlowym charakterze. ZDM planuje bowiem sprawdzić, jak urządzenie będzie pracować w warunkach ruchu ulicznego o różnym natężeniu i jak użyteczny będzie zarejestrowany materiał. Będzie też testować działanie zestawu w różnych warunkach pogodowych, aby zweryfikować, czy np. rozpoczęcie objazdu w mglisty poranek będzie miało sens.

Urząd planuje ponadto co najmniej jeden przejazd nocą. Pozwoli to przetestować możliwość wykorzystania sprzętu do sprawdzenia działania urządzeń emitujących światło: latarń, sygnalizacji świetlnej i elementów odblaskowych.

Zarejestrowany materiał będzie zgrywany tak samo jak ten z zeszłorocznego pilotażowego skanowania dróg. Trafi do specjalnej przeglądarki, która zza biurka umożliwi przeglądanie ulic i notowanie nieprawidłowości.

– Choć skupimy się na sprawdzaniu wyżej wymienionych aspektów, nie zrezygnujemy z wykorzystania urządzenia do poprawy infrastruktury drogowej. Naturalnie zgromadzone dane o awariach w pasie drogowym będziemy kierować do usunięcia – podkreśla Piotr Grzegorzewski, naczelnik Pogotowia Drogowego ZDM.

Niewykluczone, że w trakcie testowania Street Hive nasuną się kolejne możliwości wykorzystania technologii mobilnego skanowania ulic. ZDM ma w planie umożliwić przeglądanie zgromadzonego materiału innym wydziałom stołecznego ratusza, których praca wiąże się z dbaniem o stan infrastruktury drogowej – zajmującym się m.in. konserwacją obiektów mostowych i inżynierskich, nadzorem oświetlenia ulicznego czy regulacją zapadniętych włazów i studzienek kanalizacyjnych.

Źródło: ZDM, JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

dane mobilne Jeden wydział inwestuje w rozwiązanie do parkingów, inny w dane do inspekcji dróg, kolejny w dane do aktualizacji map, kolejny w dane do inwentaryzacji zieleni...można by było pomyśleć o wspólnej akcji międzywydziałowej z wykorzystaniem porządnego sprzętu pomiarowego. Zrobić raz, a dobrze, a później aktualizować. W Polsce jest przynajmniej kilka firm, które dysponują rozwiązaniami zostawiającymi w tyle to, co tutaj jest prezentowane. A w Europie jest ich jeszcze więcej...
  
 1 
? System jak i całe rozwiązanie od strony oprogramowania należy do CYCLOMEDIA a wymieniana firma jest tylko słupem czy handlowcem, który namawia na paciorki. Cena i warunki licencji kompletnie odbiegają od podobnych rozwiązań rodzimych firm. Osiem miesięcy trwał pilotaż... marnotrawstwo czasu i pieniędzy. Miasto ma gotowe rozwiązanie, które sprawdza opłaty parkingowe a ktoś podejmuje decyzję, żeby marnować czas na testy rozwiązania kilkukrotnie droższego niż firma mająca adres warszawski... Litości bo meandry myślenia są byt skomplikowane w tym przypadku. Firma, która proponuje kolorowe kamyczki nie zna realiów rynku.
    1 
 6 
odp: ? ale sprawdzanie opłat to inny wydział, inne osoby, kierownicy, dodatkowo bilety sprawdza sie w strefie, a nie w całym mieście.
  
odp: ? Co się stało z tą firmą od tego gotowego rozwiązania co to ma je miasto. Jakoś cicho ostatnio - może też się okazało, że to kolorowe paciorki dla PRu dobre ale do wykorzystania w innych dziedzinach już nie?
  
odp: ? Widać wytrwałego "fana", który pisze to samo pod każdym postem na temat tego pilotażu. 1. Wydaje mi się, że lepiej jest przetestować rozwiązania dokładnie zanim rozpisze się przetarg na usługi. W końcu chodzi o rozsądne wydawanie naszych (publicznych) pieniądzy. Mieliśmy już branży kilka projektów, robionych bez odpowiednich analiz, które później wymagały dokładania pieniędzy przez zamawiających, żeby być "używalne". Cena za piloteż jest jedna, bez względu na to, ile trwa. 2. Nie znam rodzimego rozwiązania, która dostarczy w Polsce panoramy w 24 h od przekazania danych przez użytkownika systemu (w sposób ciągły, czyli tak jak powinien wyglądać monitoring), ani takiej która system odda w ręce użytkownika do obsługi samemu. Poproszę o przykład jeżli się mylę. Polecam posty Opegieka na LinkedIn można coś więcej się dowiedzieć o samym systemie Hive
  
odp: odp: ? myślę, że większość rozwiązań zdjęć 360 stopni można zrobić i dostarczyć na ftp w 24h. na JDG zrobiliby to w 12h. To tylko kwestia poukładania zadań i zmian. Zaden wyczyn!, jeżeli chodzi o automatyczne detekcje obiektów czy anonimizacje, też są takie usługi dostępne szybko. Projekt fajny, szanuje za zdobycie pilotażu, bo to jest wyczyn.
  



zobacz też:

Hexagon oferuje wizualne pozycjonowanie w miastach

Szwedzka grupa Hexagon zaprezentowała Immersal City-Scale – usługę pozwalającą na...

Oto najlepsze prace dyplomowe z geodezji i kartografii

Prace dyplomowe o integracji danych pomiarowych z różnych źródeł zwyciężyły w najnowszej edycji...

Here prezentuje UniMap: przełom w aktualizacji map

Rewolucja w zakresie tworzenia, aktualizacji i użytkowania cyfrowych map – tak firma Here...

ZDM w Warszawie podsumowuje skanowanie ulic

Przeprowadzone w 2022 r. testy auta, które „jeździ po Warszawie i wykrywa dziury w drodze”...


wiadomości

TPI

Centrala Warszawa tel. (22) 632 91 40 warszawa@tpi.com.pl Biuro Gdańsk tel./faks (58) 320 83 23 gdansk@tpi.com.pl Biuro Wrocław tel./faks (71) 325 25 15 wroclaw@tpi.com.pl Biuro Poznań tel./faks (61) 665 81 71 poznan@tpi.com.pl Biuro Kraków...

GEOPRYZMAT
RASZYN

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny instrumentów firmy Pentax, Kolida i innych.
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-07 | KRAKÓW
Space Connect Meetup Kraków 2025. Technologie kosmiczne w służbie innowacji
Space Connect Meetup to cykliczne wydarzenie łączące sektor kosmiczny z pozostałymi branżami. W...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
2025-05-14 | DĘBLIN
NC2025 - Rola nawigacji w transporcie lotniczym, morskim i lądowym
Celem konferencji będzie wymiana doświadczeń, prezentacja wyników badań własnych oraz najnowszych...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Jak skanowano największy atlas świata
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że
W 1947 roku do Liceum Mierniczego w Warszawie przyjęto 7 dziewcząt?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Stanisław Staszic (1755-1826)

Stanisław Staszic (1755-1826)
Geolog, organizator przemysłu i nauki, publicysta, działacz społeczny, ksiądz katolicki; wybitny przedstawiciel polskiego oświecenia. Urodził się w pierwszych dniach listopada 1775 r. w Pile w rodzinie mieszczańskiej. Jego ojciec oraz dziadek byli...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1939

1939
Wydano "Katalog wysokości reperów polskiej podstawowej sieci niwelacji precyzyjnej I-rzędu". Prace nad budową sieci prowadziło od 1926 r. Biuro Triangulacyjne Ministerstwa Robót Publicznych, a po jego likwidacji (1932) - Biuro Pomiarowe Ministerstwa...
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2