|2023-03-07|
GIS
Warszawa kontynuuje eksperymenty z mobilnym skanowaniem ulic
Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich rozpoczyna kolejne testy mobilnego skanowania ulic. Tym razem wykorzysta do tego celu wypożyczony od firmy OPEGIEKA system Street Hive.
Mobilny pomiar miasta ma w założeniu urzędników wesprzeć Pogotowie Drogowe ZDM, które zajmuje się patrolowaniem dróg w mieście. Jego pracownicy, podzieleni na dwuosobowe ekipy, codziennie sprawdzają przydzielone rejony, a zauważone nieprawidłowości (przewrócone znaki drogowe, ubytki w jezdni, wyrwane słupki, nielegalne reklamy) notują w specjalnej karcie obserwacji. Potem na komputerze wpisują je do programu i w formie zgłoszenia przekazują do naprawy właściwym podmiotom.
Taki system działa od powstania Pogotowia Drogowego i ma swoje słabe strony – przyznaje ZDM. Choć patrol w ciągu dnia sprawdzi 40–50 km dróg, to zrobi to zza szyby samochodu. Patrolujący nie wychwyci wszystkich nieprawidłowości, a zwróci uwagę zwłaszcza na takie zdarzenia, które mają największy wpływ na bezpieczeństwo ruchu. Zanotuje więc np. wytarte oznakowanie poziome, ale pominie naklejki z ogłoszeniami na słupach sygnalizacyjnych.
Chcąc usprawnić i unowocześnić tę pracę, w 2022 r. ZDM pilotażowo wykonał skaning laserowy 150 km dróg w Warszawie. Zainstalowanymi na dachu samochodu patrolowego kamerami zarejestrowano 115 odcinków 93 ulic. Następnie dokładny model dróg wraz z infrastrukturą przeniesiono na ekran komputera, a wybrani pracownicy zaczęli go przeglądać. Patrolując zza biurka, pracowali na materiale do złudzenia przypominającym Google Street View, ale o wiele dokładniejszym. Analizowali go za pomocą specjalnego oprogramowania od firmy OPEGIEKA z Elbląga, z którą przeprowadzono te testy. Okazało się, że w ciągu dnia jedna osoba na ekranie komputera jest w stanie wychwycić nawet 10-krotnie więcej awarii infrastruktury niż podczas patrolu samochodowego.
System okazał się na tyle obiecujący, że ZDM zdecydował się na kontynuację eksperymentu. Od firmy OPEGIEKA wypożyczono zatem kolejny zestaw sprzętu do rejestracji pasa drogowego. Nazywa się Street Hive i składa się z dwóch kamer, odbiornika GPS i skanera laserowego. Całość, ważącą ok. 20 kg, zamontowano na dachu jednego z aut do patroli infrastruktury drogowej. Tak „uzbrojony” samochód wyjechał w tym tygodniu na ulice Warszawy i będzie je przemierzał do końca marca.
W tym czasie zarejestruje pas drogowy, fotografując całą szerokość ulicy. Podobnie jak rok temu, ale z pewną różnicą – zdjęcia będą wykonywane co 5, 10 i 15 m po to, żeby sprawdzić, który tryb okaże się najbardziej odpowiedni dla potrzeb ZDM. Zarząd przetestuje też skanowanie z różną prędkością przejazdu. Chce zweryfikować, jak dokładny okaże się sprzęt działający już nie przy 30 km/h, ale np. w trakcie dwukrotnie szybszej jazdy. Da to odpowiedź, czy możliwe stanie się wydłużenie dziś 50-kilometrowych objazdów.
Nowy sprzęt przetestowany zostanie pod kątem tego, jak sprawdza się w dużym środowisku miejskim. Dlatego trasy patrolowego auta z zestawem Street Hive będą zróżnicowane i obejmą zarówno główne arterie, jak i ulice o bardziej osiedlowym charakterze. ZDM planuje bowiem sprawdzić, jak urządzenie będzie pracować w warunkach ruchu ulicznego o różnym natężeniu i jak użyteczny będzie zarejestrowany materiał. Będzie też testować działanie zestawu w różnych warunkach pogodowych, aby zweryfikować, czy np. rozpoczęcie objazdu w mglisty poranek będzie miało sens.
Urząd planuje ponadto co najmniej jeden przejazd nocą. Pozwoli to przetestować możliwość wykorzystania sprzętu do sprawdzenia działania urządzeń emitujących światło: latarń, sygnalizacji świetlnej i elementów odblaskowych.
Zarejestrowany materiał będzie zgrywany tak samo jak ten z zeszłorocznego pilotażowego skanowania dróg. Trafi do specjalnej przeglądarki, która zza biurka umożliwi przeglądanie ulic i notowanie nieprawidłowości.
– Choć skupimy się na sprawdzaniu wyżej wymienionych aspektów, nie zrezygnujemy z wykorzystania urządzenia do poprawy infrastruktury drogowej. Naturalnie zgromadzone dane o awariach w pasie drogowym będziemy kierować do usunięcia – podkreśla Piotr Grzegorzewski, naczelnik Pogotowia Drogowego ZDM.
Niewykluczone, że w trakcie testowania Street Hive nasuną się kolejne możliwości wykorzystania technologii mobilnego skanowania ulic. ZDM ma w planie umożliwić przeglądanie zgromadzonego materiału innym wydziałom stołecznego ratusza, których praca wiąże się z dbaniem o stan infrastruktury drogowej – zajmującym się m.in. konserwacją obiektów mostowych i inżynierskich, nadzorem oświetlenia ulicznego czy regulacją zapadniętych włazów i studzienek kanalizacyjnych.
Źródło: ZDM, JK
|