|2022-11-29|
GIS
Reklamy w Pruszczu Gdańskim zinwentaryzowane dzięki mobilnemu kartowaniu
Pruszcz Gdański jest kolejnym polskim miastem, które porządki z reklamami w przestrzeni miejskiej postanowiło zacząć od szczegółowej inwentaryzacji nośników reklamowych. Pomogły w tym nowoczesne technologie pomiarowe.
Jak wylicza tamtejszy urząd miejski, fotorejestracja i skaning laserowy 3D na potrzeby tej inwentaryzacji objęły zasięgiem ulice o łącznej długości 102 km. W toku prac zidentyfikowano 5709 nośników reklam zewnętrznych o łącznej powierzchni 21 951,93 m kw.
Prace zostały zrealizowane w związku z trwającym procesem opracowania tzw. uchwały krajobrazowej. Zebrane dane są ważnym elementem potrzebnym do właściwej oceny miejskiej przestrzeni i będą pomocne podczas przygotowywania oraz wdrażania tych przepisów.
– Trwające od marca do października 2022 r. prace pozwoliły uzyskać dane, które będą bardzo pomocne podczas kolejnych etapów wprowadzania uchwały w naszym mieście. Dzięki inwentaryzacji poznaliśmy m.in. szczegółowe rozmieszczenie nośników z podziałem na ich typy, natężenie ze względu na liczbę oraz powierzchnię czy też zagęszczenie urządzeń reklamowych na poszczególnych odcinkach danej drogi – mówi Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego.
Łącznie w Pruszczu Gdańskim zinwentaryzowano 5709 nośników. Wśród nich znajdziemy aż 30 typów reklam, są to m.in. reklamowe siatki ochronne, billboardy, kasetony reklamowe, flagi reklamowe, słupy ogłoszeniowo-reklamowe czy ekrany świetlne. Zdecydowany prym wiodą reklamy będące formą wyklejki na przeszklonych elementach elewacji – jest ich łącznie 1623 sztuki, co stanowi 28% wszystkich zinwentaryzowanych urządzeń reklamowych. Kolejne to tablice pełne (1248 sztuk) i banery reklamowe (1071 sztuk).
– Obecnie cała baza poddawana jest skrupulatnej analizie, dzięki czemu będziemy w stanie jeszcze lepiej poznać kondycję naszej przestrzeni miejskiej pod kątem reklam, w tym także ocenić kierunki oraz działania, jakie należy podjąć, aby tę przestrzeń uporządkować. Wśród zinwentaryzowanych reklam wydzielono grupę 974 szyldów reklamowych, co udało się zdefiniować dzięki uzyskanej z GUS-u bazie danych przedsiębiorców. Te wszystkie analizy i dane będą dla nas doskonałym materiałem do podjęcia dyskusji z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Pierwsze konsultacje w tym zakresie planujemy wykonać w przyszłym roku – mówi Radosław Klaczkowski, zastępca burmistrza ds. komunalnych.
Sama liczba czy typy urządzeń reklamowych to nie wszystko. Kompleksowej analizie poddano także natężenie występowania nośników ze względu na ich liczebność oraz powierzchnię. Natężenie reklam ze względu na liczbę możemy zaobserwować na mapie powyżej – największym skupiskiem reklam są główne arterie miejskie, centrum miasta oraz okolice centrów handlowych. Podobnie ma się sprawa, jeśli chodzi o zagęszczenie reklam liczone na odcinkach dróg o długości 100 m. Są to dane, które potwierdzają wstępne założenia. Te przestrzenie z pewnością zostaną poddane dodatkowym analizom i będą stanowiły oś niejednej dyskusji – zapowiadają włodarze miasta.
– Przed nami czas wytężonej pracy związanej z analizą danych i porządkowaniem przestrzeni naszego miasta. W roku 2023 będziemy chcieli, aby do dyskusji nad obecnym stanem oraz konstrukcją wytycznych dołączyli mieszkańcy i przedsiębiorcy, o szczegółach będziemy informować na bieżąco – dodaje burmistrz Janusz Wróbel.
Prace inwentaryzacyjne w Pruszczu Gdańskim wykonała warszawska firma SmartFactor.
JK (na podstawie informacji UM w Pruszczu Gd.)
|