Przypomnijmy, że w ogłoszonym 30 września 2022 r. naborze na stanowisko GGK wystartowało 6 osób. Spośród nich specjalny zespół wybrał dwie – ówczesną p.o. GGK Alicję Kulką oraz naczelnika Wydziału Geodezji i Kartografii Urzędu Miejskiego w Gliwicach Sebastiana Ptaka – i przedstawił ministrowi rozwoju i technologii.
Jednym z kryteriów oceny kandydatów była „Koncepcja rozwoju Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii wraz z założeniami modelu zarządzania GUGiK”. Dalej publikujemy trzy z nich: dokumenty przygotowane przez Alicję Kulkę i Sebastiana Ptaka otrzymaliśmy z Ministerstwa Rozwoju i Technologii, natomiast koncepcję Waldemara Izdebskiego można znaleźć na jego blogu.
• Koncepcja Alicji Kulki
Alicja Kulka planuje w pełni wdrożyć w GUGiK model zarządzania strategicznego szeroko opisany w koncepcji. Zaznacza przy tym, że część zarządzania strategicznego została już wdrożona w urzędzie, jak np. kontrola zarządcza czy też stanowisko audytora wewnętrznego. „Jednakże nie wykorzystano w pełni możliwości jakie daje ten mechanizm. Koniecznie należy wdrożyć wszystkie pozostałe elementy zarządzania strategicznego, jak planowanie strategiczne, definiowanie strategii, (…) analiza wniosków pokontrolnych i wdrożenie ich w życie nie tylko w kontrolowanym przypadku, ale też w pozostałych działaniach organu” – czytamy w dokumencie.
Dalej opracowanie określa misję i wizję GUGiK, a także długofalowe cele w obszarze krajowej polityki geoinformacyjnej w kontekście kierunków rozwoju państwa wskazanych w wieloletnich dokumentach strategicznych państwa. Alicja Kulka wymienia też szereg działań strategicznych.
Realizacja tej strategii ma przyczynić się do unowocześnienia działalności GUGiK, spełnienia stale rosnących oczekiwań społeczeństwa w zakresie dostępu do informacji przestrzennej, usprawnienia pozyskiwania, aktualizacji i udostępniania informacji geodezyjnych i kartograficznych przez SGiK, podniesienia jakości danych przestrzennych.
• Koncepcja Sebastiana Ptaka
W swoim opracowaniu Sebastian Ptak podkreśla, że w każdym przedsiębiorstwie czy organizacji najważniejszy jest zasób ludzki i na nim chciałby się w głównej mierze skupić. Jest zwolennikiem koncepcji ewolucji, a nie rewolucji, chciałby, aby proponowane zmiany dokonywane były „małymi krokami”, a pracownicy byli aktywni przez cały okres doskonalenia. „Oczywiście zakładam sytuację, w której będę musiał podjąć »autokratywną decyzję«, i do tego musi być przygotowany lider” – czytamy w koncepcji Sebastiana Ptaka. Dalej deklaruje, że w swojej pracy będzie starał się budować więzi, współdziałać z innymi, wykorzystywać umiejętności pracy w grupie na rzecz osiągnięcia wspólnych celów i wspólnego rozwiązywania problemów.
Sebastian Ptak proponuje też „bardziej czytelny” podział zadań w GUGiK poprzez stworzenie schematu organizacyjnego składającego się z dwóch pionów oraz przydzielenie bezpośredniego nadzoru nad jednym z nich. Zapewnia, że będzie wspierał wszelkie formy aktywności w celu pozyskiwania dodatkowych funduszy na rozwój IT urzędu, a także inne programy służące rozwojowi geodezji w Polsce.
Do najważniejszych zadań, które obecnie wymagają podjęcia działań z zakresu geodezji i kartografii, zalicza:
• przeprowadzenie zmian prawa mających na celu wyeliminowanie rozbieżności w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne i aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie,
• podjęcie działań mających na celu określenie jasnych zasad finansowania zadań z zakresu geodezji i kartografii,
• przeprowadzenie nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie podziałów nieruchomości,
• rozwój Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach.
• Koncepcja Waldemara Izdebskiego
„Wszystkie mechanizmy w funkcjonowaniu Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii obserwowałem i dostosowywałem do optymalnego wykorzystania potencjału ludzkiego, jaki zastałem w urzędzie. W związku z powyższym w swojej koncepcji rozwoju przedstawiam tylko te elementy, które z mojego punktu widzenia wymagają jeszcze zmiany. Wszystko inne co wymagało zmiany już zmieniłem, dokonując wcześniej analiz i przemyśleń” – pisze w swoim opracowaniu Waldemar Izdebski.
Omawiając szczegółowo zadania poszczególnych komórek organizacyjnych GUGiK, sporo miejsca poświęca Departamentowi Geodezji, Kartografii i Systemów Informacji Geograficznej (GI). Zwraca uwagę, że po uwolnieniu danych należy podejmować ciągłe działania w kierunku utrzymania ich wysokiej jakości i aktualności, aby sprostać oczekiwaniom ich użytkowników. Zauważa, że Departament GI ma obecnie potencjał do tworzenia i rozbudowy narzędzi do analizy danych oraz do ich wykorzystania przez inne instytucje. Postuluje też konieczność wydzielenia wydziału ds. opracowań kartograficznych.
Ponadto dostrzega konieczność wzmocnienia kadrowego Departamentu Informacji o Nieruchomościach (aby skutecznie podnosić jakość danych i usług związanych z EGiB) oraz Departamentu Informatyzacji i Rozwoju Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego (ze względu na rosnącą liczbę spraw związanych z obsługą ZSIN oraz Geoportalu). Wymienia też kilka innych zmian organizacyjnych koniecznych do przeprowadzenia w GUGiK.
Jak podkreśla w opracowaniu, sposób funkcjonowania GUGiK jest uzależnione w sposób bezpośredni od zadań, jakie są przypisane do GGK, i wraz z ich zmianami funkcjonowanie GUGiK musi się adekwatnie zmieniać. Zdaniem Waldemara Izdebskiego przyjęcie zaproponowanych zmian i ich realizacja powinna znacznie usprawnić zarządzanie urzędem, wykreować wysoko wykwalifikowaną kadrę zarządzającą i techniczną, a tym samym korzystnie wpłynąć na realizację zadań przypisanych ustawowo do GGK oraz rozwój i informatyzację geodezji i kartografii.