Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
|2022-02-28| GIS, Teledetekcja, Firma

Mobilne kartowanie pomoże zinwentaryzować dziury w warszawskich drogach

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie we współpracy z firmą OPEGIEKA z Elbląga realizuje pilotażowy projekt mobilnego skanowania stołecznych ulic.


Mobilne kartowanie pomoże zinwentaryzować dziury w warszawskich drogach <br />
fot. ZDM
fot. ZDM

Obecnie problemy na warszawskich drogach (np. dziury, przewrócone znaki drogowe czy niedziałające latarnie) identyfikowane są w trakcie codziennych objazdów pracowników ZDM oraz dzięki zgłoszeniom obywateli kierowanym na numer 19115. Instytucja ta chce jednak sprawdzić, czy możliwie jest zautomatyzowanie, a przez to usprawnienie tych czynności.

W tym celu ZDM rozpoczyna pilotażowy program mobilnego skanowania dróg, co jest przedmiotem umowy zawartej niedawno z OPEGIEKA. Spółka ta jest jedynym oficjalnym krajowym partnerem holenderskiej firmy Cyclomedia, jednego z europejskich liderów w dziedzinie mobilnego kartowania.

W ramach pierwszego etapu pilotażu wyposażony w kamery samochód OPEGIEKA przejedzie przez 115 odcinków 93 ulic, wykonując zdjęcia co 5 metrów. Łącznie zeskanuje 150 km stołecznych dróg. W efekcie powstanie unikatowa baza danych dotycząca pasa drogowego przypominająca usługę Google Street View, choć znacznie od niej dokładniejsza. Tak szeroki zakres pozwoli przetestować możliwość zbierania danych na różnych rodzajach ulic – przekonuje ZDM.

W dalszej kolejności podobne inwentaryzacje mają być realizowane samochodami ZDM wyposażonymi w sprzęt pomiarowy udostępniony przez OPEGIEKA. Jak wyjaśniają przedstawiciele Zarządu, objazdy te będą nieco przypominały e-kontrolę płatnego parkowania. W tym etapie ZDM chce sprawdzić, w jaki sposób może kontrolować zmiany w pasie drogowym i do czego wykorzystać pozyskiwane dane. Zbada też, jak dokładne może być zbieranie informacji np. o uszkodzeniach i stanie technicznym nawierzchni, chodników oraz ścieżek rowerowych. Ponieważ skanowany będzie cały pas drogowy, dodatkowo analizie poddane zostanie oświetlenie, sygnalizacja świetlna, oznakowanie oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Na potrzeby pilotażu OPEGIEKA zapewni też specjalne oprogramowanie, które pozwoli na odpowiednie przeglądanie i analizę wykonanych zdjęć. ZDM zakłada, że możliwa będzie np. identyfikacja danego obiektu i jego położenia, określanie granic pasa drogowego, dokonywanie pomiarów pionowych i poziomych czy wreszcie kartowanie powierzchni w celu określenia typu i rodzaju nawierzchni (chodnik, droga dla rowerów, obszar zieleni itd.). Dzięki temu będzie można dokładnie ocenić stan wyeksploatowania jezdni oraz oznakowania i innych elementów wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy lub poruszania się pieszo.

W założeniu Warszawa ma zyskać możliwość m.in. analizy nawierzchni pasa drogowego (wykrywania ubytków i ich lokalizowania), pomiaru stopnia widoczności oznakowania poziomego czy prawidłowej orientacji znaków poziomych. Zarząd sprawdzi też, na ile dane te okażą się przydatne do szybkiego dokonywania przedmiarów robót czy wykrywania reklam i innych obiektów umieszczonych bez zezwolenia w pasie drogowym, a także dokonywania pomiarów powierzchni tych obiektów. Warszawscy urzędnicy będą ponadto chcieli ocenić, na ile skany dróg pomogą w inwentaryzacji takich urządzeń w pasie drogowym jak studnie kanalizacyjne czy hydranty. A niewykluczone, że w trakcie pilotażu nasuną się jeszcze inne pomysły na wykorzystanie tych danych.

Mobilne kartowanie stołecznych ulic ma zostać wykonane wiosną.


Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami w geodezji i kartografii? Zapisz się na newsletter!

JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Dron prześwietla budynek za pomocą wi-fi
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama