|2021-04-26|
GIS, Przetargi
Warszawa zamawia kolejne mobilne systemy do kontroli parkowania
Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich rozpisał przetarg na dostawę kolejnych aut do e-kontroli płatnego parkowania, które wyposażone będą w skanery laserowe, precyzyjne odbiorniki GNSS oraz cyfrowe kamery.
fot. ZDM
|
|
|
|
|
|
Obecnie warszawskie ulice patrolują trzy tego typu systemy. Po dostarczeniu kolejnych będzie ich 7, a po skorzystaniu z prawa opcji – nawet 9.
Jak wyjaśnia stołeczny ratusz, charakterystyczne białe auta z sensorami na dachu w zeszłym roku pozwoliły na znaczne uszczelnienie strefy płatnego parkowania. Dzięki temu dużo trudniej być w Warszawie piratem parkingowym, a uczciwym kierowcom łatwiej znaleźć miejsce parkingowe.
Codziennie po Warszawie jeżdżą trzy auta elektryczne z nietypową konstrukcją na dachu. To urządzenia, które skanują tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w SPPN i wyłapują tych, którzy nie zapłacili za parkowanie. System jest prosty, szybki i jednoznacznie dokumentuje przewinienie. Sfotografowany, jeśli ma wątpliwości, może sprawdzić dokumentację zdjęciową swojego parkowania na stronie internetowej ZDM.
– Smart city w wersji parkingowej niesie wymierne korzyści. Każde takie auto wykonuje pracę porównywalną do pracy dziesięciu dwuosobowych pieszych patroli. Pierwsze dwa ruszyły na ulice w styczniu zeszłego roku, kolejne dołączyło do nich od września. Tylko te trzy pojazdy przyczyniły się w zeszłym roku do wystawienia 165 tys. kar za nieuczciwe parkowanie, czyli ponad połowy wszystkich. Skontrolowały w tym czasie 1,3 mln aut – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Po zakupach związanych z obecnym przetargiem flota do e-kontroli może się rozrosnąć nawet do 9 aut. To ważne, bo sama strefa się powiększa. Niedawno warszawscy radni przegłosowali rozszerzenie SPPN o dwie kolejne dzielnice – Żoliborz i Ochotę. Od 6 września strefa, która dziś liczy niecałe 38 tys. miejsc parkingowych, powiększy się o ponad 14 tys. nowych.
Przetarg w podstawowej wersji dotyczy czterech samochodów elektrycznych oraz czterech systemów, które zostaną zamontowane na dachu. Systemy e-kontroli nie będą różnić się parametrami od tych, z których miasto korzysta obecnie.
ZDM podkreśla, że warszawski system e-kontroli, wykonany przez stołeczną firmę Smart Factor, to rozwiązanie niezwykle nowatorskie. Żaden europejski system nie potrafi bowiem określić położenia kontrolowanego pojazdu z taką dokładnością. Inne polskie miasta, zachęcone warszawskim przykładem, chcą wprowadzać analogiczne rozwiązania u siebie. Takie auta mają się pojawić m.in. w Trójmieście.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy, JK
|