wiadomościksięgarniaMiesięcznik GEODETAreklamakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-01-08| GIS

Sukces mobilnego systemu do kontroli parkowania

Wyposażone w nowoczesne technologie pomiarowe mobilne systemy do kontroli płatnego parkowania okazały się na tyle skuteczne, że Warszawa chce podwoić ich liczbę.


Sukces mobilnego systemu do kontroli parkowania <br />
fot. ZDM
fot. ZDM
Sukces mobilnego systemu do kontroli parkowania <br />
fot. ZDM
fot. ZDM

System przygotowany przez warszawską firmę Smart Factor krąży po stołecznej strefie płatnego parkowania od 7 stycznia 2020 roku. Początkowo zainstalowano go na dwóch nissanach o napędzie elektrycznym. Zamówienie aut razem z osprzętem, oprogramowaniem, szkoleniem i utrzymaniem systemu przez 3 lata kosztowało miasto niecałe 2 mln zł. W wakacje system rozbudowano o trzeci pojazd.

Każdy z tych samochodów posiada zamontowany na dachu zestaw dwóch kamer HD, trzech odbiorników GNSS oraz dwóch skanerów laserowych. Dzięki tym sensorom zapisywane są informacje o numerze rejestracyjnym zaparkowanego auta i porównywane z bazą samochodów, których parkowanie zostało opłacone. Rozwiązanie wskazuje ponadto markę samochodu oraz z centymetrową precyzją określa jego lokalizację (o jego szczegółach technicznych pisaliśmy w GEODECIE 4/2020).

Jak chwali się warszawski ratusz, tak dokładnej kontroli nie mają nawet te nieliczne europejskie miasta, które próbują w podobny sposób pilnować parkowania. „Liczy się nie tylko ilość, ale też jakość. Z karą trudno dyskutować, bo każdy kierowca może na stronie Zarządu Dróg Miejskich sprawdzić – posługując się indywidualnym kodem z dokumentu opłaty dodatkowej – dokumentację fotograficzną swojego wykroczenia” – podkreślają stołeczni urzędnicy.

Rok po wprowadzeniu systemu do użytku warszawski ratusz podsumował efekty jego działania. Przez minione 12 miesięcy trzy auta do e-kontroli przejechały ponad 68 tys. km i skontrolowały 1 342 313 parkujących pojazdów. Każdy z nich w praktyce dwa razy, bo kontrola polega na dwukrotnym – w przeciągu kilku minut – sprawdzeniu auta parkującego w tym samym miejscu. Chodzi o wykluczenie tych kierowców, którzy przed chwilą przyjechali i jeszcze klikają w aplikacji albo właśnie poszli zapłacić do parkomatu.

E-kontrole skończyły się wystawieniem 165 722 dokumentów opłaty dodatkowej. Czy to dużo? „Przez cały 2019 rok – niepandemiczny – 25 pieszych patroli ZDM (czyli 50 osób zatrudnionych do tego celu) wystawiło 289 010 kar. I choć trudno ubiegłoroczne statystyki do czegoś odnieść, bo w trakcie 2020 r. zmieniła się wysokość kary, zmienił się obszar strefy, w połowie roku zaczęliśmy korzystać z trzeciego auta, a sama pandemia kompletnie zaburzyła ruch drogowy w Warszawie, szacujemy, że jedno auto wykonuje pracę 10 pieszych patroli” – wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich. Miasto jest na tyle zadowolone z efektów działania tego systemu, że w tym roku zamierza rozbudować go o kolejne cztery pojazdy!

Ratusz podkreśla zresztą, że auta sprawdzają się nie tylko w e-kontroli parkowania. „Są świetnym narzędziem np. do zbierania danych dotyczących zajętości miejsc parkingowych, co przydaje się np. przy analizach przed kolejnymi rozszerzeniami strefy płatnego parkowania. Wyposażenie ich w połowie roku w system RFID pozwoliło na zdalne kontrolowanie aut, które parkują w strefie na podstawie kart N+ czy Kart Powstańca – czytniki samodzielnie wykrywają pozostawioną w samochodzie kartę parkingową. Niedawno na dachach samochodów pilotażowo zamontowano czujniki smogu, które będą na bieżąco zbierać dane o jego poziomie na ulicach Warszawy” – wylicza ZDM.

JK


«« powrót


dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
genialne rozwiązanie, to jest właśnie podejście innowacyjne. To jest właśnie prawidłowe wykorzystanie technologii, brawo!
 1 
 5 
odpowiedz zgłoś
Fajna technologia, ale urzędnicy poczuli krew... to się nazywa chciwość miasta do zarabiania na karaniu kierowców. Miasto przestaje być dla ludzi. Samochody powinny być oklejone tęczowymi kolorami żeby dobrze się kojarzyły. Czy patrolują okolice każdego z kolektorów ściekowych, które zasilają Wisłę i przenoszą kupę serducha aż do Zatoki Gda?
 12 
 4 
odpowiedz zgłoś
odp: Fajna technologia, ale urzędnicy poczuli krew... Zdradzę ci sekret - wystarczy opłacić parkowanie (które w Warszawie jest bardzo tanie, a ostatnia podwyżka była symboliczna), a nikt nie będzie cię "karał". I wręcz przeciwnie - miasto przestaje być dla ludzi, gdy jest zawalone samochodami parkującymi na chodnikach, trawnikach, gdzie popadnie i podporządkowuje się chciwym kierowcom, którzy chcieliby mieć wszystko za darmo.
 3 
 11 
odpowiedz zgłoś
odp: odp: Fajna technologia, ale urzędnicy poczuli krew... 250 zł - za brak bilecika i stanie na miejscu parkingowym to nie jest bandycka opłata? Myślę, że poprzednia 50 zł była wystarczająca. Może problem był w jej egzekwowaniu? Może problem w zarządzaniu miastem? Likwidowanie miejsc parkingowych na rzecz paczkomatów, stacji rowerowych, zwężanie ulic, ścieżki rowerowe... Co miasto oferuje w zamian? Miasto jest dla ludzi. To już lepszy byłby płatny wjazd do centrum.
 6 
 3 
zgłoś
odp: odp: Fajna technologia, ale urzędnicy poczuli krew... Problem to jest głównie głowach niektórych kierowców-cwaniaków. Nie chcesz płacić "bandyckkiej" opłaty? Kup bilet parkingowy za niecałe 4 zł. Proste.
 3 
zgłoś
2 komentarze



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Bolesławiec w 3D
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS