Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2021-01-08 | GIS

Sukces mobilnego systemu do kontroli parkowania

Wyposażone w nowoczesne technologie pomiarowe mobilne systemy do kontroli płatnego parkowania okazały się na tyle skuteczne, że Warszawa chce podwoić ich liczbę.


Ilustracja: Sukces mobilnego systemu do kontroli parkowania <br />
fot. ZDM
fot. ZDM
Ilustracja: Sukces mobilnego systemu do kontroli parkowania <br />
fot. ZDM
fot. ZDM

System przygotowany przez warszawską firmę Smart Factor krąży po stołecznej strefie płatnego parkowania od 7 stycznia 2020 roku. Początkowo zainstalowano go na dwóch nissanach o napędzie elektrycznym. Zamówienie aut razem z osprzętem, oprogramowaniem, szkoleniem i utrzymaniem systemu przez 3 lata kosztowało miasto niecałe 2 mln zł. W wakacje system rozbudowano o trzeci pojazd.

Każdy z tych samochodów posiada zamontowany na dachu zestaw dwóch kamer HD, trzech odbiorników GNSS oraz dwóch skanerów laserowych. Dzięki tym sensorom zapisywane są informacje o numerze rejestracyjnym zaparkowanego auta i porównywane z bazą samochodów, których parkowanie zostało opłacone. Rozwiązanie wskazuje ponadto markę samochodu oraz z centymetrową precyzją określa jego lokalizację (o jego szczegółach technicznych pisaliśmy w GEODECIE 4/2020).

Jak chwali się warszawski ratusz, tak dokładnej kontroli nie mają nawet te nieliczne europejskie miasta, które próbują w podobny sposób pilnować parkowania. „Liczy się nie tylko ilość, ale też jakość. Z karą trudno dyskutować, bo każdy kierowca może na stronie Zarządu Dróg Miejskich sprawdzić – posługując się indywidualnym kodem z dokumentu opłaty dodatkowej – dokumentację fotograficzną swojego wykroczenia” – podkreślają stołeczni urzędnicy.

Rok po wprowadzeniu systemu do użytku warszawski ratusz podsumował efekty jego działania. Przez minione 12 miesięcy trzy auta do e-kontroli przejechały ponad 68 tys. km i skontrolowały 1 342 313 parkujących pojazdów. Każdy z nich w praktyce dwa razy, bo kontrola polega na dwukrotnym – w przeciągu kilku minut – sprawdzeniu auta parkującego w tym samym miejscu. Chodzi o wykluczenie tych kierowców, którzy przed chwilą przyjechali i jeszcze klikają w aplikacji albo właśnie poszli zapłacić do parkomatu.

E-kontrole skończyły się wystawieniem 165 722 dokumentów opłaty dodatkowej. Czy to dużo? „Przez cały 2019 rok – niepandemiczny – 25 pieszych patroli ZDM (czyli 50 osób zatrudnionych do tego celu) wystawiło 289 010 kar. I choć trudno ubiegłoroczne statystyki do czegoś odnieść, bo w trakcie 2020 r. zmieniła się wysokość kary, zmienił się obszar strefy, w połowie roku zaczęliśmy korzystać z trzeciego auta, a sama pandemia kompletnie zaburzyła ruch drogowy w Warszawie, szacujemy, że jedno auto wykonuje pracę 10 pieszych patroli” – wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich. Miasto jest na tyle zadowolone z efektów działania tego systemu, że w tym roku zamierza rozbudować go o kolejne cztery pojazdy!

Ratusz podkreśla zresztą, że auta sprawdzają się nie tylko w e-kontroli parkowania. „Są świetnym narzędziem np. do zbierania danych dotyczących zajętości miejsc parkingowych, co przydaje się np. przy analizach przed kolejnymi rozszerzeniami strefy płatnego parkowania. Wyposażenie ich w połowie roku w system RFID pozwoliło na zdalne kontrolowanie aut, które parkują w strefie na podstawie kart N+ czy Kart Powstańca – czytniki samodzielnie wykrywają pozostawioną w samochodzie kartę parkingową. Niedawno na dachach samochodów pilotażowo zamontowano czujniki smogu, które będą na bieżąco zbierać dane o jego poziomie na ulicach Warszawy” – wylicza ZDM.

JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

genialne rozwiązanie, to jest właśnie podejście innowacyjne. To jest właśnie prawidłowe wykorzystanie technologii, brawo!
    1 
 5 
Fajna technologia, ale urzędnicy poczuli krew... to się nazywa chciwość miasta do zarabiania na karaniu kierowców. Miasto przestaje być dla ludzi. Samochody powinny być oklejone tęczowymi kolorami żeby dobrze się kojarzyły. Czy patrolują okolice każdego z kolektorów ściekowych, które zasilają Wisłę i przenoszą kupę serducha aż do Zatoki Gda?
    12 
 4 
SELECT c.id_comment,c.id_user,c.subject,c.text, c.id_table, c.id , c.rate, c.rate_minus, c.rate_count, c.rate_count_minus ,COALESCE(c.nick,c.created_by_readonly) as nick,c.IP,c.created_on_readonly, c.id_administrator, c.id_user,u.is_trusted , count(c2.id_comment) as childs FROM zzz_comment c left join zzz_user_nick u on c.id_user=u.id_user_nick left join zzz_comment c2 on c.id_comment=c2.id_parent and c2.is_visible=1 where 1=1 and c.is_visible=1 and c.id_table='3' and c.`id`='30230' and c.id_parent='90209' group by c.id_comment,c.id_user,c.subject,c.text, c.id_table, c.id , c.rate, c.rate_minus, c.rate_count, c.rate_count_minus ,COALESCE(c.nick,c.created_by_readonly),c.IP,c.created_on_readonly, c.id_administrator, c.id_user,u.is_trusted order by c.created_on_readonly
Out of resources when opening file './01393027_geo/zzz_comment#P#p8.MYD' (Errcode: 24)



wiadomości

TPI

Centrala Warszawa tel. (22) 632 91 40 warszawa@tpi.com.pl Biuro Gdańsk tel./faks (58) 320 83 23 gdansk@tpi.com.pl Biuro Wrocław tel./faks (71) 325 25 15 wroclaw@tpi.com.pl Biuro Poznań tel./faks (61) 665 81 71 poznan@tpi.com.pl Biuro Kraków...

GEOPRYZMAT
RASZYN

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny instrumentów firmy Pentax, Kolida i innych.
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-03 | OSTRÓW WIELKOPOLSKI
25 KALISKA KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA
Tegoroczna konferencja „25 Kaliska Konferencja Katastralna – od analogu przez...
więcej
2025-04-07 | ON-LINE
Otwarte seminarium nt. wykorzystania danych Copernicus
Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Instytut Geodezji i Kartografii zapraszają na seminarium on-line...
więcej
2025-04-14 | WARSZAWA oraz ONLINE
Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów
„Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów...
więcej
2025-04-14 | ON-LINE
Zieleń w planowaniu przestrzennym i procesie rewitalizacji - uwarunkowania prawne
Spotkanie przeznaczone jest dla przedstawicieli gmin z terenu całego kraju. Program webinarium:...
więcej
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Jak GIS może zapewnić lepszą przyszłość?
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że
za pierwszego zdobywcę bieguna północnego uznaje się Roberta Pearyego, choć późniejsze badania wykazały, że pomylił się w obliczeniach i ekspedycja dotarła do punktu oddalonego od bieguna o kilka lub kilkadziesiąt kilometrów?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Carl Friedrich Gauss (1777-1855)

Carl Friedrich  Gauss  (1777-1855)
Niemiecki matematyk, fizyk, astronom, geodeta. Urodził się 30 kwietnia 1777 roku w Brunszwiku w rodzinie robotnika. Nieprzeciętne zdolności matematyczne wykazywał już jako dziecko. W 1788 roku rozpoczął naukę w gimnazjum, w latach 1792-95 uczęszczał...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1972
Firma IBM (USA) rozpoczęła prace nad własnym system informacji geograficznej (GFIS - Geography Facility Information System).
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama