Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-01-08| GIS

Sukces mobilnego systemu do kontroli parkowania

Wyposażone w nowoczesne technologie pomiarowe mobilne systemy do kontroli płatnego parkowania okazały się na tyle skuteczne, że Warszawa chce podwoić ich liczbę.


Sukces mobilnego systemu do kontroli parkowania <br />
fot. ZDM
fot. ZDM
Sukces mobilnego systemu do kontroli parkowania <br />
fot. ZDM
fot. ZDM

System przygotowany przez warszawską firmę Smart Factor krąży po stołecznej strefie płatnego parkowania od 7 stycznia 2020 roku. Początkowo zainstalowano go na dwóch nissanach o napędzie elektrycznym. Zamówienie aut razem z osprzętem, oprogramowaniem, szkoleniem i utrzymaniem systemu przez 3 lata kosztowało miasto niecałe 2 mln zł. W wakacje system rozbudowano o trzeci pojazd.

Każdy z tych samochodów posiada zamontowany na dachu zestaw dwóch kamer HD, trzech odbiorników GNSS oraz dwóch skanerów laserowych. Dzięki tym sensorom zapisywane są informacje o numerze rejestracyjnym zaparkowanego auta i porównywane z bazą samochodów, których parkowanie zostało opłacone. Rozwiązanie wskazuje ponadto markę samochodu oraz z centymetrową precyzją określa jego lokalizację (o jego szczegółach technicznych pisaliśmy w GEODECIE 4/2020).

Jak chwali się warszawski ratusz, tak dokładnej kontroli nie mają nawet te nieliczne europejskie miasta, które próbują w podobny sposób pilnować parkowania. „Liczy się nie tylko ilość, ale też jakość. Z karą trudno dyskutować, bo każdy kierowca może na stronie Zarządu Dróg Miejskich sprawdzić – posługując się indywidualnym kodem z dokumentu opłaty dodatkowej – dokumentację fotograficzną swojego wykroczenia” – podkreślają stołeczni urzędnicy.

Rok po wprowadzeniu systemu do użytku warszawski ratusz podsumował efekty jego działania. Przez minione 12 miesięcy trzy auta do e-kontroli przejechały ponad 68 tys. km i skontrolowały 1 342 313 parkujących pojazdów. Każdy z nich w praktyce dwa razy, bo kontrola polega na dwukrotnym – w przeciągu kilku minut – sprawdzeniu auta parkującego w tym samym miejscu. Chodzi o wykluczenie tych kierowców, którzy przed chwilą przyjechali i jeszcze klikają w aplikacji albo właśnie poszli zapłacić do parkomatu.

E-kontrole skończyły się wystawieniem 165 722 dokumentów opłaty dodatkowej. Czy to dużo? „Przez cały 2019 rok – niepandemiczny – 25 pieszych patroli ZDM (czyli 50 osób zatrudnionych do tego celu) wystawiło 289 010 kar. I choć trudno ubiegłoroczne statystyki do czegoś odnieść, bo w trakcie 2020 r. zmieniła się wysokość kary, zmienił się obszar strefy, w połowie roku zaczęliśmy korzystać z trzeciego auta, a sama pandemia kompletnie zaburzyła ruch drogowy w Warszawie, szacujemy, że jedno auto wykonuje pracę 10 pieszych patroli” – wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich. Miasto jest na tyle zadowolone z efektów działania tego systemu, że w tym roku zamierza rozbudować go o kolejne cztery pojazdy!

Ratusz podkreśla zresztą, że auta sprawdzają się nie tylko w e-kontroli parkowania. „Są świetnym narzędziem np. do zbierania danych dotyczących zajętości miejsc parkingowych, co przydaje się np. przy analizach przed kolejnymi rozszerzeniami strefy płatnego parkowania. Wyposażenie ich w połowie roku w system RFID pozwoliło na zdalne kontrolowanie aut, które parkują w strefie na podstawie kart N+ czy Kart Powstańca – czytniki samodzielnie wykrywają pozostawioną w samochodzie kartę parkingową. Niedawno na dachach samochodów pilotażowo zamontowano czujniki smogu, które będą na bieżąco zbierać dane o jego poziomie na ulicach Warszawy” – wylicza ZDM.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skanowanie szlaku kolejowego
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS