Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2022-02-21| GIS, Teledetekcja

Drony pomogą kartować dziury w litewskich drogach

Litewski projekt GreenBee ma sprawić, że za inspekcję sieci tamtejszych dróg krajowych odpowiadać będą drony oraz odpowiednio przygotowane algorytmy sztucznej inteligencji.


Drony pomogą kartować dziury w litewskich drogach <br />
fot. Pixabay
fot. Pixabay

Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez AB Keliu priežiura – państwową firmę odpowiadającą za inspekcję dróg, a także przez litewskie spółki technologiczne Thrust oraz Agmis.

Dotychczas kontrola jakości litewskiej infrastruktury drogowej bazowała na wizualnej inspekcji wykonywanej przy użyciu specjalnych samochodów. W zależności od potrzeb ich przejazdy odbywały się co miesiąc lub tydzień, a w niektórych przypadkach nawet codziennie. Dla każdego samochodu inspekcyjnego przekładało się to na tysiące kilometrów pokonywanych każdego roku i jednocześnie tony dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery.

Dzięki projektowi GreenBee auta te w dużej mierze zostaną zastąpione przez drony wyposażone w wysokorozdzielczą kamerę oraz inne sensory. Gromadzone przez nie dane dla sieci 21 tys. km dróg będą następnie analizowane przez specjalnie przygotowane algorytmy sztucznej inteligencji (AI) oraz widzenia maszynowego, co pozwoli automatycznie identyfikować defekty infrastruktury.

Za skonstruowanie bezzałogowej platformy odpowiadać będzie firma Thrust. Specjalizuje się ona w budowie „szytych na miarę” dronów przeznaczonych do różnego rodzaju inspekcji. Z kolei zadaniem firmy Agmis będzie przygotowanie algorytmów AI do analizy obrazów wideo. Spółka specjalizuje się bowiem w tworzeniu aplikacji widzenia maszynowego na potrzeby odbiorców z branż detalicznej czy przemysłowej.

– Dzięki szybkiemu obrazowaniu rozległych terenów i wskazywaniu potencjalnych defektów, analizy UAV i AI będą działać jak usługa rozpoznania. Umożliwi to efektywne planowanie tras inspekcji załogowych oraz wysyłanie zespołów do obszarów wymagających szybkiego działania – zauważyła kierownik ds. jakości i technologii w AB Keliu priežiura Jolita Mackiene.

– Długość unijnej sieci drogowej wynosi około 5 milionów kilometrów. Szacujemy, że obecne ramy kontroli drogowej wymagają przejechania 93,7 mln kilometrów i poświęcenia 3,1 mln roboczogodzin rocznie przy emisji do atmosfery nawet 37,5 tys. ton CO2. Wykorzystanie do tego zadania dronów zmniejszyłoby te emisje o 90% – ocenia dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Thrust Gintautas Nedzveckas.

– Analiza wideo z wykorzystaniem AI to przełom w inspekcji infrastruktury. Od linii energetycznych, po gazociągi, farmy słoneczne i wiatrowe oraz inne obiekty przemysłowe: zautomatyzowane inspekcje pomagają radzić sobie nawet z największymi projektami, które w innym przypadku nie byłyby wykonalne. Dodatkowo technologia ta ujednolica proces wykrywania usterek, eliminując w tym procesie czynnik ludzki. Zmniejszając koszty i poprawiając wydajność, analizy AI szybko stają się standardem w dzisiejszej diagnostyce infrastruktury – dodał kierownik ds. rozwoju produktu w firmie Agmis Žygintas Šitkauskas.

Projekt GreenBee jest wspierany w ramach unijnego programu akceleracyjnego Robotics for Infrastructure and Maintenance (RIMA).

JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wielodrożność a Galileo
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS