|2022-02-21|
GIS, Teledetekcja
Drony pomogą kartować dziury w litewskich drogach
Litewski projekt GreenBee ma sprawić, że za inspekcję sieci tamtejszych dróg krajowych odpowiadać będą drony oraz odpowiednio przygotowane algorytmy sztucznej inteligencji.
fot. Pixabay
|
|
|
|
|
|
Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez AB Keliu priežiura – państwową firmę odpowiadającą za inspekcję dróg, a także przez litewskie spółki technologiczne Thrust oraz Agmis.
Dotychczas kontrola jakości litewskiej infrastruktury drogowej bazowała na wizualnej inspekcji wykonywanej przy użyciu specjalnych samochodów. W zależności od potrzeb ich przejazdy odbywały się co miesiąc lub tydzień, a w niektórych przypadkach nawet codziennie. Dla każdego samochodu inspekcyjnego przekładało się to na tysiące kilometrów pokonywanych każdego roku i jednocześnie tony dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery.
Dzięki projektowi GreenBee auta te w dużej mierze zostaną zastąpione przez drony wyposażone w wysokorozdzielczą kamerę oraz inne sensory. Gromadzone przez nie dane dla sieci 21 tys. km dróg będą następnie analizowane przez specjalnie przygotowane algorytmy sztucznej inteligencji (AI) oraz widzenia maszynowego, co pozwoli automatycznie identyfikować defekty infrastruktury.
Za skonstruowanie bezzałogowej platformy odpowiadać będzie firma Thrust. Specjalizuje się ona w budowie „szytych na miarę” dronów przeznaczonych do różnego rodzaju inspekcji. Z kolei zadaniem firmy Agmis będzie przygotowanie algorytmów AI do analizy obrazów wideo. Spółka specjalizuje się bowiem w tworzeniu aplikacji widzenia maszynowego na potrzeby odbiorców z branż detalicznej czy przemysłowej.
– Dzięki szybkiemu obrazowaniu rozległych terenów i wskazywaniu potencjalnych defektów, analizy UAV i AI będą działać jak usługa rozpoznania. Umożliwi to efektywne planowanie tras inspekcji załogowych oraz wysyłanie zespołów do obszarów wymagających szybkiego działania – zauważyła kierownik ds. jakości i technologii w AB Keliu priežiura Jolita Mackiene.
– Długość unijnej sieci drogowej wynosi około 5 milionów kilometrów. Szacujemy, że obecne ramy kontroli drogowej wymagają przejechania 93,7 mln kilometrów i poświęcenia 3,1 mln roboczogodzin rocznie przy emisji do atmosfery nawet 37,5 tys. ton CO2. Wykorzystanie do tego zadania dronów zmniejszyłoby te emisje o 90% – ocenia dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Thrust Gintautas Nedzveckas.
– Analiza wideo z wykorzystaniem AI to przełom w inspekcji infrastruktury. Od linii energetycznych, po gazociągi, farmy słoneczne i wiatrowe oraz inne obiekty przemysłowe: zautomatyzowane inspekcje pomagają radzić sobie nawet z największymi projektami, które w innym przypadku nie byłyby wykonalne. Dodatkowo technologia ta ujednolica proces wykrywania usterek, eliminując w tym procesie czynnik ludzki. Zmniejszając koszty i poprawiając wydajność, analizy AI szybko stają się standardem w dzisiejszej diagnostyce infrastruktury – dodał kierownik ds. rozwoju produktu w firmie Agmis Žygintas Šitkauskas.
Projekt GreenBee jest wspierany w ramach unijnego programu akceleracyjnego Robotics for Infrastructure and Maintenance (RIMA).
JK
|