Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2022-02-03| GIS, Teledetekcja, Software

Creotech, WIZIPiSI i Droneradar prezentują system do analizy ryzyka lotu dronem

Creotech Instruments wspólnie z firmą Droneradar oraz Wrocławskim Instytutem Zastosowań Informacji Przestrzennej i Sztucznej Inteligencji (WIZIPiSI) wprowadził na polski rynek nową usługę Geomatic Remote Eye (GREy). Platforma GREy dostarczy operatorom dronów niezbędne dane, przeprowadzając automatyczną analizę ryzyka planowanego lotu, która jest niezbędna przed wykonaniem każdej misji.


Creotech, WIZIPiSI i Droneradar prezentują system do analizy ryzyka lotu dronem
Creotech, WIZIPiSI i Droneradar prezentują system do analizy ryzyka lotu dronem

Zgodnie z danymi Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej rozwój rynku usług bazujących na bezzałogowych statkach powietrznych (BSP) gwałtownie przyspiesza. O ile w 2019 roku odnotowano w Polsce ponad 30 tys. zarejestrowanych operacji, to w 2021 r. było ich już ponad 550 tys. Część tego ruchu ma charakter rekreacyjny, jednak uwzględniając liczbę złożonych planów lotów, coraz większy udział w ogólnej liczbie operacji zyskują loty związane z wykonywaniem profesjonalnych usług (np. inspekcje, opracowanie map, pomiary zanieczyszczenia czy nadzór). A prawdziwa rewolucja dopiero przed nami – dostawy przesyłek, a nawet transport ludzi to nieunikniona przyszłość.

– Z moich rozmów z przedsiębiorcami wynika, że obecnie największym ograniczeniem w dalszym rozwoju sektora usług BSP nie jest już technologia związana z konstrukcją statków powietrznych, a infrastruktura i ramy prawne wykonywania lotów, które narzucają coraz większe wymagania proceduralne. Dlatego zdecydowaliśmy, że to właśnie ten element ekosystemu BSP powinien stać się przedmiotem naszych usług – mówi dr hab. Grzegorz Brona, prezes Creotech Instruments SA.

Wzrost ruchu BSP z jednej strony przynosi korzyści, ale prowadzi też do powstania nieznanych dotąd zagrożeń dla mienia oraz zdrowia i życia ludzkiego. Przewidując to, Komisja Europejska wprowadziła szereg uregulowań prawnych narzucających nowe obowiązki zarówno na krajowe administracje lotnicze, jak i samych operatorów BSP. W związku z rozwijającym się dopiero rynkiem praktyczna implementacja tych regulacji stwarza szereg problemów zarówno dla władz, jak i operatorów BSP. W konsekwencji prowadzi to do ograniczenia rozwoju rynku usług lub omijania prawa. Nie trudno się domyśleć, że może mieć to fatalne skutki.

W odpowiedzi na te wyzwania Creotech Instruments SA wraz ze swoimi partnerami – Droneradar oraz WIZIPISI, opracował i wprowadził na rynek platformę GREy umożliwiającą przeprowadzenie analizy ryzyka operacji przy pomocy prostych w obsłudze narzędzi. Udostępniona pod adresem grey.aero platforma korzysta ze zgromadzonego obszernego repozytorium danych przestrzennych i aeronautycznych. Jej zadaniem jest ograniczenie do minimum wysiłku związanego z przygotowaniem przez operatorów BSP dokumentacji planowanej misji.

Wymagania odnośnie czasu potrzebnego do analizy danych przed wykonaniem lotu bezzałogowego często są wyższe niż przed wykonaniem lotu załogowego. Z uwagi na rozproszenie i niejednorodność źródeł danych ocena ryzyka lotu jest często znacznie bardziej pracochłonna niż wykonanie samej misji – mówi Paweł Korzec, prezes firmy Droneradar i jednocześnie pilot BSP.

Platforma GREy umożliwia wizualizację i analizę danych dotyczących topografii i profilu terenu, przeszkód (takich jak maszty, kominy, wiatraki, linie energetyczne), obszarów większego ryzyka, rozkładu gęstości populacji, a także informacji dotyczących przestrzeni powietrznej. Dzięki zgromadzeniu tych danych w jednym, regularnie aktualizowanym repozytorium użytkownik może wprowadzić trasę swojego planowanego przelotu i w ciągu kilku minut otrzymać kompleksowy raport zgodny z metodyką SORA. Informacje w nim zawarte umożliwiają zapoznanie się z potencjalnym ryzykiem bez konieczności żmudnego pozyskiwania i integracji danych źródłowych czy też wykonywania pracochłonnych obliczeń.

Otrzymany raport pozwala pilotowi BSP bez konieczności wychodzenia z biura:

  • szczegółowo zapoznać się z terenem, w którym planuje wykonać misję;
  • przeanalizować automatycznie obliczone współczynniki ryzyka dla zakładanych parametrów lotu;
  • udokumentować powyższe czynności na potrzeby uzyskania wymaganych zgód władz lotniczych.

Zarchiwizowany raport będzie również dokumentem potwierdzającym, że dołożono należytej staranności w przygotowaniu misji na okoliczność incydentu lub wypadku.

– Mam nadzieję, że ponad trzyletni wysiłek naszych firm, wspierany przez Europejską Agencję Kosmiczną, pozwoli wypracować niezbędny element infrastruktury lotów bezzałogowych na trwale wpisany w ten ekosystem, zmniejszając koszty operacji i zwiększając ich bezpieczeństwo – dodaje Tomasz Berezowski, wiceprezes WIZIPISI.

Na początku platforma dostępna będzie dla klientów instytucjonalnych, ale już w najbliższym czasie będą z niej mogli korzystać również indywidualni piloci BSP. Opłata za dostęp ma charakter abonamentowy i jest uzależniona od oczekiwanej, miesięcznej liczby raportów. Jej wysokość została określona tak, aby stanowiła niewielki ułamek kosztu wykonania operacji.

Źródło: Creotech Instruments


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wapno - krajobraz po katastrofie
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS