wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-08-31| Teledetekcja, Prawo

Kary, opłaty i kontrole: rząd szykuje ważne zmiany w przepisach dronowych

Ministerstwo Infrastruktury zaprezentowało projekt zmiany ustawy Prawo lotnicze, który ma wprowadzić nowe regulacje dotyczące użytkowania bezzałogowych statków powietrznych (BSP).


Kary, opłaty i kontrole: rząd szykuje ważne zmiany w przepisach dronowych

W zgodzie z unijnym rozporządzeniem

Zakres proponowanych zmian jest w dużej mierze związany z unijnym rozporządzeniem, które obowiązuje w całej UE już od 31 grudnia 2020 roku (szerzej o tych regulacjach pisaliśmy w styczniu). Nowelizacja ma doprecyzować stosowanie tego rozporządzenia w Polsce, a także wskazać instytucje odpowiedzialne za wykonywanie obowiązków określonych w unijnych regulacjach. Ma to doprowadzić do uspójnienia przepisów europejskich i krajowych.

W nowelizacji Prawa lotniczego zaproponowano wprowadzenie w tej ustawie oddzielnego działu poświęconego BSP. Ma się on składać z 6 rozdziałów. W rozdziale I określono zasady wykonywania operacji z użyciem BSP. W ślad za unijnymi przepisami podział na loty o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na loty inne (tzn. komercyjne) zastąpiono podziałem na operacje wykonywane w kategorii „otwartej”, „szczególnej” i „certyfikowanej”. Określono ponadto, że loty w kategorii szczególnej mogą być wykonywane na podstawie zezwolenia prezesa ULC.

W rozdziale 2 uregulowano możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które ułatwiają, ograniczają lub wykluczają wykonywanie operacji z użyciem dronów w celu wyeliminowania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych czy ochroną środowiska. Zgodnie z proponowanymi przepisami zadanie to zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Rozdział 3 poświęcono szczegółowym zasadom prowadzenia rejestru operatorów systemów BSP. W rozdziale 4 określono zaś, jakie podmioty będą uprawnione do prowadzenia szkoleń i egzaminów teoretycznych oraz szkoleń praktycznych i oceny umiejętności praktycznych pilotów dronów. W rozdziale 5 znajdziemy m.in. wymagania dotyczące dokumentów potwierdzających kwalifikacje pilotów BSP. Zawarto tu także zasady w zakresie zawieszania i cofania dokumentów, a także wymagania dotyczące wieku pilota bezzałogowca.

Opłaty, kary, kontrole, ubezpieczenia

Rozdział 6 ma z kolei zapobiegać wykorzystywaniu BSP niezgodnie z prawem. W części tej określono chociażby, jakie służby będą uprawnione do kontrolowania operatorów dronów. Na długiej liście są chociażby funkcjonariusze: policji, straży granicznej, żandarmerii, ABW, CBA, a nawet straży miejskiej oraz straży parków narodowych. Niektóre służby zyskają ponadto prawo, by w określonych przypadkach (np. gdy lot maszyny zagraża życiu lub zdrowiu) zniszczyć, unieruchomić lub przejąć kontrolę nad BSP. Za szkody powstałe w wyniku tych działań odpowiadać będzie operator drona.

Znowelizowane Prawo lotnicze zawiera ponadto wymóg zawarcia przez osobę użytkującą niski wagowo BSP umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku prowadzoną operacją.

W projekcie określono ponadto sankcje za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących BSP – od kar administracyjnych, po kary grzywny, do nawet ograniczenia i pozbawienia wolności. Na przykład za brak ubezpieczenia OC grozi kara w wysokości 2 tys. zł, a za naruszenie scenariusza – 4 tys. zł.

Ważną zmianą jest też wprowadzenie cennika za czynności PAŻP i ULC określone w tej ustawie – np. za rozpatrywanie wniosków o zezwolenie na operację czy nadzór nad podmiotami posiadającymi certyfikat LUC oraz podmiotami, które będą przeprowadzać szkolenia. Jak wyliczono w ocenie skutków regulacji, w ciągu najbliższych 10 lat mają one przynieść obu tym instytucjom 16 mln zł.

Konsultacje czas zacząć

Nowelizacja miałaby wejść w życie 1 stycznia 2022 roku. Uwagi do projektu ustawy można składać przez najbliższe 2 tygodnie. Treść proponowanych przepisów dostępna jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Polskie drony w liczbach

Ciekawostką załączoną do projektu są dane statystyczne dotyczące krajowego rynku dronów. Wynika z nich, że między rokiem 2019 i 2020 odnotowano bardzo duży wzrost operacji BSP. W 2019 r. liczba lotów w zasięgu wzroku (VLOS) i poza zasięgiem (BVLOS) w polskiej przestrzeni powietrznej wyniosła 30 200, podczas gdy w 2020 r. wzrosła już do 95 534. Ponadto w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2021 r. do nowo utworzonego rejestru operatorów BSP wpisano aż 42 tys. osób. Wynika stąd, że rynek BSP jest w Polsce jednym z największych w UE – twierdzą autorzy przepisów.


Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami w geodezji i kartografii? Zapisz się na newsletter!

Jerzy Królikowski


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
Tworzenie prawa W bantustanie zwanym Polską tworzy się prawo "na wszelki wypadek" który jeszcze nie zaistniał. Prawopotwórcy wymyślają hipotetyczne sytuacje i organizują nam u#$%!!liwe życie. W sumie należało by zakazać wszystkim jazdy samochodem. lotu samolotem, pływania statkami, chodzenia po ulicach itp. ponieważ te czynności stanowią zagrożenie dla życia. Do tego należy upoważnić wszystkich urzędników maści państwowej oraz samorządowej by nas cały czas kontrolowali (już raczej tak jest) nawet żebyśmy nie wydalali w przestrzeni publicznej bąków (zagrożenie wybuchem, pożarem oraz zanieczyszczeniem środowiska). Paranoja i Bareja w jednym.
odpowiedz zgłoś
Znajome - będzie opłata za zgłoszenie od hektara
 4 
odpowiedz zgłoś
no to po wprowadzeniu nowych przepisów... ta technologia pomiaru przy obecnych cenach usług raczej nie będzie się najzwyczajniej geodetom opłacała.
 1 
 4 
odpowiedz zgłoś
odp: no to po wprowadzeniu nowych przepisów... dlaczego ?
 3 
 2 
odpowiedz zgłoś
odp: odp: no to po wprowadzeniu nowych przepisów... Czyli jakiś nadwrazliwy żandarm przejmie kontrolę nad dronem bo zagraża życiu i wypierniczy się w merca na Twój koszt. Pięknie - jak to było...lepiej zapobiegać niż leczyć :)
 1 
 3 
zgłoś
3 komentarze



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Jak oszukać GPS?
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS