wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-08-20| Teledetekcja, Sprzęt

O dronie, który jeździł koleją

Nietypowy sposób zastosowania bezzałogowego statku powietrznego zaprezentowała właśnie norweska firma Nordic Unmanned. Jej maszyna BG-300 Railway Robot przeznaczona jest do inwentaryzacji linii kolejowych.


O dronie, który jeździł koleją

Na pierwszy rzut oka platforma ta jest po prostu przeciętnym bezzałogowym wirnikowcem z doczepionymi kołami. Jak wyjaśniają twórcy tego wynalazku, w zasadniczym trybie pracy inwentaryzuje on linię kolejową, poruszając się po szynach ze średnią prędkością 20 km/h. Dzięki ogniwom wodorowym dziennie może w ten sposób pozyskać dane dla odcinka o długości nawet 200 km, co odpowiada odległości z Amsterdamu do Brukseli.

Ale skoro maszyna ma jeździć po szynach, to po co jej możliwość lotu? Przedstawiciele Nordic Unmanned wyjaśniają, że na ruchliwych liniach inwentaryzacje bywają logistycznym wyzwaniem. Mogą się bowiem odbywać tylko wtedy, gdy nie kolidują z bieżącym ruchem kolejowym. Tymczasem w przypadku BG-300 problem jest mniej dokuczliwy. W przypadku zbliżającego się pociągu dron może bowiem autonomicznie przelecieć na sąsiedni tor. W ten sposób bieżące inwentaryzacje mogą być realizowane znacznie płynniej, bez konieczności wstrzymywania ruchu.

Na razie Nordic Unmanned nie zdradza wielu szczegółów swojego wynalazku. Nie wiadomo chociażby, w jakie konkretnie sensory do inwentaryzacji toru wyposażona jest ta maszyna. Spółka podkreśla natomiast, że BG-300 Railway Robot został opracowany w ścisłej współpracy z jednym z większych europejskich zarządców infrastruktury kolejowej. Deklaruje ponadto, że komercyjne usługi z wykorzystaniem tego robota zaczną być świadczone już od przyszłego roku.

JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
nie ma gumiaków i nie tyra z kamieniami to nie geodeta, skąd taki temat na tym portalu? No skandal. Ale w policji w USA i w Polsce drony już skutecznie służą do łapania piratów drogowych, w szczególności tych popychaczy najeżdżąjących na zderzak na autostradach albo tarasujących bezpodstawnie lewy pas. A niektórym wydawało się, że to będą martwe przepisy, bo suszarka się nie da ich wyegzekwować. Cóż, nie każdy wynalazek od razu nadaje się do wdrożenia, ale ilość prób w ostatnich latach jasno pokazuje tren w miernictwie: wkrótce zastąpią ludzi maszyny, choćby częściowo sterowane zdalnie przez operatorów. A ja sam jeszcze pamiętam, jak wg niektórych geodetów tachimetr to się nie nadaje na budowy (bo znali tylko "Grubą Bertę" i Dahltę), nigdy nie zastąpi niwelatora. A potem twierdzili, że GPS może przyda się do zakładania osnów dużym firmom, ale nie drobnym geodetom. Prorocy.
 3 
odpowiedz zgłoś
to nie wynalazki. Skok na kasę czyli ciąg dalszy wyłudzania środków na niby badania czy technologie. Drony wiadomo modna sprawa więc wykorzystywane są w dofinansowaniach. Absurdalnych pomysłów na wyciąganie kasy było znacznie więcej https://www.rp.pl/Biznes/310169899-Drony-przypilnu ja-polskich-granic.html
 1 
 2 
odpowiedz zgłoś
A jest to certyfikowane do użycia z systemem ETCS ? Bo wiecie kolej to nie wioska że każdy sobie jeździ jak chce i lata gdzie chce.
odpowiedz zgłoś
To żart? Widzieliście śmigłowiec drezynę? Zaczynam dostrzegać, że branży bezzałogowej coraz więcej pomysłów kompletnie irracjonalnych. To jest tak niemądre, że obraża czytelników geoforum.
 1 
 2 
odpowiedz zgłoś
4 komentarze



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Satelitarne dane meteo na wyciągnięcie ręki
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS