Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-08-20| Teledetekcja, Sprzęt

O dronie, który jeździł koleją

Nietypowy sposób zastosowania bezzałogowego statku powietrznego zaprezentowała właśnie norweska firma Nordic Unmanned. Jej maszyna BG-300 Railway Robot przeznaczona jest do inwentaryzacji linii kolejowych.


O dronie, który jeździł koleją

Na pierwszy rzut oka platforma ta jest po prostu przeciętnym bezzałogowym wirnikowcem z doczepionymi kołami. Jak wyjaśniają twórcy tego wynalazku, w zasadniczym trybie pracy inwentaryzuje on linię kolejową, poruszając się po szynach ze średnią prędkością 20 km/h. Dzięki ogniwom wodorowym dziennie może w ten sposób pozyskać dane dla odcinka o długości nawet 200 km, co odpowiada odległości z Amsterdamu do Brukseli.

Ale skoro maszyna ma jeździć po szynach, to po co jej możliwość lotu? Przedstawiciele Nordic Unmanned wyjaśniają, że na ruchliwych liniach inwentaryzacje bywają logistycznym wyzwaniem. Mogą się bowiem odbywać tylko wtedy, gdy nie kolidują z bieżącym ruchem kolejowym. Tymczasem w przypadku BG-300 problem jest mniej dokuczliwy. W przypadku zbliżającego się pociągu dron może bowiem autonomicznie przelecieć na sąsiedni tor. W ten sposób bieżące inwentaryzacje mogą być realizowane znacznie płynniej, bez konieczności wstrzymywania ruchu.

Na razie Nordic Unmanned nie zdradza wielu szczegółów swojego wynalazku. Nie wiadomo chociażby, w jakie konkretnie sensory do inwentaryzacji toru wyposażona jest ta maszyna. Spółka podkreśla natomiast, że BG-300 Railway Robot został opracowany w ścisłej współpracy z jednym z większych europejskich zarządców infrastruktury kolejowej. Deklaruje ponadto, że komercyjne usługi z wykorzystaniem tego robota zaczną być świadczone już od przyszłego roku.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Zwycięski projekt studentów AGH
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS