|2016-12-20|
GNSS
Innowacyjne technologie nawigacyjne na krakowskim lotnisku
Przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Zarząd Kraków Airport podpisali list intencyjny dotyczący współpracy mającej na celu uruchomienie na krakowskim lotnisku naziemnego systemu wspomagania pomiarów satelitarnych (GBAS – Ground Based Augmentation System).
fot. Zalasem1/Wikipedia
|
|
|
|
|
|
Porozumienie dotyczy wdrożenia na krakowskim lotnisku instrumentalnych procedur bazujących na systemie GBAS wykorzystującym satelitarną stację referencyjną wspomagającą system nawigacyjny kontroli ruchu lotniczego. Obecnie podobne rozwiązanie funkcjonuje na największych lotniskach w Stanach Zjednoczonych (np. w San Francisco), w Europie (np. Frankfurt, Malaga, Brema, Zurych). Przewiduje się, że w przyszłości GBAS stanie się alternatywą dla obecnie funkcjonujących systemów ILS, jednak w najbliższej przyszłości oba rozwiązania będą działać równolegle, zapewniając szerszy dostęp przewoźników do lotniska.
Technologia ta umożliwia nie tylko równoczesne zapewnienie podejść do lądowania porównywalne z ILS na wszystkich kierunkach drogi, przenoszenie operacji lotniczych z określonej drogi startowej na inną bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń, ale przede wszystkim elastyczność w projektowaniu procedur dolotowych na lotnisku. Pośrednio wprowadzenie nowej technologii wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa przez linie lotnicze oraz projektowanie tras nad obszarami mniej zaludnionymi.
W Krakowie z uwagi na planowaną budowę nowej drogi startowej system GBAS ułatwi płynne przeniesienie operacji lotniczych z dotychczasowej drogi startowej na nową (przy zachowaniu ciągłości funkcjonowania lotniska), ponieważ ten sam system będzie działał również na nowej drodze startowej.
– Krakowskie lotnisko wspiera innowacyjne rozwiązania także w zakresie nawigacji lotniczej. GBAS jest systemem, który w przyszłości z dużym prawdopodobieństwem będzie stanowił podstawową pomoc nawigacyjną dla pilotów – powiedział Radosław Włoszek prezes Zarządu Kraków Airport. – Niemniej jednak na głównym kierunku nowej drogi startowej przewidujemy funkcjonowanie również systemu ILS, który jest obecnie podstawowym systemem nawigacji lotniczej – dodał prezes Radosław Włoszek Prezes Zarządu Kraków Airport.
– Polska Agencja Żeglugi Powietrznej aktywnie wspiera innowacyjne technologie w polskich portach lotniczych. Wdrożenie systemu oraz procedur operacyjnych opartych na GBAS jest elementem wspierającym rozwój krakowskiego lotniska, jednocześnie umożliwiając zdobywanie cennych doświadczeń przez PAŻP, przy okazji zacieśniając współpracę obu firm. ILS i GBAS będą się uzupełniać, rolą PAŻP jest zapewnić bezpieczną i efektywną ich eksploatację – mówi wiceprezes PAŻP ds. żeglugi powietrznej Robert Bogacki.
Źródło: PAŻP, JK
|