Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2016-09-09 | Geodezja, Mapy

Do Melbourne zamiast Kuala Lumpur przez złe współrzędne

Do nietypowego incydentu doszło na lotnisku w Sydney. Samolot miał polecieć do stolicy Malezji, ale ostatecznie wylądował w Melbourne. Przyczyną okazały się błędne współrzędne wpisane do komputera pokładowego.


Ilustracja: Do Melbourne zamiast Kuala Lumpur przez złe współrzędne <br />
fot. Mehdi Nazarinia/Wikipedia
fot. Mehdi Nazarinia/Wikipedia

Incydent na pokładzie airbusa A330 linii AirAsia X miał miejsce w marcu zeszłego roku, ale dopiero teraz poinformowało o nim Australijskie Biuro Bezpieczeństwa Transportu (ATSB). Źródłem problemów okazało się odejście od rutyny. Zazwyczaj współrzędne docelowego portu lotniczego do komputera pokładowego wprowadzał drugi pilot, w tym czasie kapitan dokonywał zaś zewnętrznej inspekcji maszyny. Tego dnia z przyczyn technicznych nie mógł on akurat tego zrobić, przejął więc obowiązki II pilota. To właśnie w trakcie ich wykonywania błędnie wprowadził współrzędne. Zamiast 15109.8 (tj. 151° 9.8’ E) wpisał 01519.8 (15° 19.8’ E), co odpowiada miejscu oddalonemu aż o ponad 11 tys. km od docelowego portu lotniczego w Kuala Lumpur.

W raporcie ATSB napisano, że załoga miała kilka okazji, by dostrzec pomyłkę. Niestety, wyszła ona na jaw dopiero, gdy maszyna była już w powietrzu. Po włączeniu autopilota zaraz po starcie samolot, zamiast skierować się w stronę Malezji, zaczął lecieć w kierunku ścieżki schodzenia do sąsiedniego pasa startowego. Podejmowane przez załogę próby wprowadzenia korekty do systemu tylko pogarszały sprawę.

Załoga postanowiła wrócić do Sydney. Lądowanie musiało jednak zostać wykonane bez wsparcia systemu nawigacji, wyłącznie z użyciem kontaktu wzrokowego z ziemią. Jako że akurat warunki pogodowe w Sydney uległy pogorszeniu, piloci ustalili z kontrolerami ruchu lotniczego, że wylądują w Melbourne. Tam doprowadzenie systemu pokładowego do prawidłowego działania zajęło im aż trzy godziny. Dopiero po tym czasie maszyna mogła wylecieć do Malezji, sześć godzin po planowanej godzinie przylotu.

We wnioskach z raportu ATSB zasugerowało przewoźnikowi wprowadzenie poprawek do systemu informatycznego, tak aby zminimalizować ryzyko błędnego wprowadzania danych. W wydanym komunikacie linie AirAsia X poinformowały, że przeprowadziły już odpowiednią modyfikację oprogramowania oraz uczuliły swój personel na ten problem.

JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.



zobacz też:

Samochód wjechał do Odry. "Przez nawigację"

W ostatni poniedziałek (23 grudnia) w okolicach Kędzierzyna-Koźla strażacy musieli wyciągnąć z Odry...

Trzy dni w śniegu przez GPS

Gdy John i Starry Rhoads (67 i 65 lat) wracali z rodzinnych obchodów świąt Bożego Narodzenia przez lasy Oregonu, nie...


wiadomości

TPI

Centrala Warszawa tel. (22) 632 91 40 warszawa@tpi.com.pl Biuro Gdańsk tel./faks (58) 320 83 23 gdansk@tpi.com.pl Biuro Wrocław tel./faks (71) 325 25 15 wroclaw@tpi.com.pl Biuro Poznań tel./faks (61) 665 81 71 poznan@tpi.com.pl Biuro Kraków...

GEOPRYZMAT
RASZYN

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny instrumentów firmy Pentax, Kolida i innych.
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-07 | KRAKÓW
Space Connect Meetup Kraków 2025. Technologie kosmiczne w służbie innowacji
Space Connect Meetup to cykliczne wydarzenie łączące sektor kosmiczny z pozostałymi branżami. W...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
2025-05-14 | DĘBLIN
NC2025 - Rola nawigacji w transporcie lotniczym, morskim i lądowym
Celem konferencji będzie wymiana doświadczeń, prezentacja wyników badań własnych oraz najnowszych...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Apeks skanuje zabytkowe młyny
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że
Merkury jest najmniejszą planetą Układu Słonecznego?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Fryderyk Getkant (ok.1600-1666)
Pochodzący z Nadrenii inżynier wojskowy, kartograf i artylerzysta, od 1625 r. przebywał w Polsce. Jest on znany głównie jako autor powstałego w latach 1634-39 atlasu wojskowego zatytułowanego „Topographia practica conscripta et recognita per...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1970
Wyprodukowano pierwsze przenośne geodezyjne odbiorniki dopplerowskie: Geoceiver i Magnavox. Za pomocą modelu AN/PRR-14 Geoceiver firmy Leica można było określić pozycję z dokładnością 10 cm, cena odbiornika - 50 tys. dolarów).
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2