Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2016-09-09| Geodezja, Mapy

Do Melbourne zamiast Kuala Lumpur przez złe współrzędne

Do nietypowego incydentu doszło na lotnisku w Sydney. Samolot miał polecieć do stolicy Malezji, ale ostatecznie wylądował w Melbourne. Przyczyną okazały się błędne współrzędne wpisane do komputera pokładowego.


Do Melbourne zamiast Kuala Lumpur przez złe współrzędne <br />
fot. Mehdi Nazarinia/Wikipedia
fot. Mehdi Nazarinia/Wikipedia

Incydent na pokładzie airbusa A330 linii AirAsia X miał miejsce w marcu zeszłego roku, ale dopiero teraz poinformowało o nim Australijskie Biuro Bezpieczeństwa Transportu (ATSB). Źródłem problemów okazało się odejście od rutyny. Zazwyczaj współrzędne docelowego portu lotniczego do komputera pokładowego wprowadzał drugi pilot, w tym czasie kapitan dokonywał zaś zewnętrznej inspekcji maszyny. Tego dnia z przyczyn technicznych nie mógł on akurat tego zrobić, przejął więc obowiązki II pilota. To właśnie w trakcie ich wykonywania błędnie wprowadził współrzędne. Zamiast 15109.8 (tj. 151° 9.8’ E) wpisał 01519.8 (15° 19.8’ E), co odpowiada miejscu oddalonemu aż o ponad 11 tys. km od docelowego portu lotniczego w Kuala Lumpur.

W raporcie ATSB napisano, że załoga miała kilka okazji, by dostrzec pomyłkę. Niestety, wyszła ona na jaw dopiero, gdy maszyna była już w powietrzu. Po włączeniu autopilota zaraz po starcie samolot, zamiast skierować się w stronę Malezji, zaczął lecieć w kierunku ścieżki schodzenia do sąsiedniego pasa startowego. Podejmowane przez załogę próby wprowadzenia korekty do systemu tylko pogarszały sprawę.

Załoga postanowiła wrócić do Sydney. Lądowanie musiało jednak zostać wykonane bez wsparcia systemu nawigacji, wyłącznie z użyciem kontaktu wzrokowego z ziemią. Jako że akurat warunki pogodowe w Sydney uległy pogorszeniu, piloci ustalili z kontrolerami ruchu lotniczego, że wylądują w Melbourne. Tam doprowadzenie systemu pokładowego do prawidłowego działania zajęło im aż trzy godziny. Dopiero po tym czasie maszyna mogła wylecieć do Malezji, sześć godzin po planowanej godzinie przylotu.

We wnioskach z raportu ATSB zasugerowało przewoźnikowi wprowadzenie poprawek do systemu informatycznego, tak aby zminimalizować ryzyko błędnego wprowadzania danych. W wydanym komunikacie linie AirAsia X poinformowały, że przeprowadziły już odpowiednią modyfikację oprogramowania oraz uczuliły swój personel na ten problem.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
World Trade Center w obiektywie Stanisława Nazalewicza
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS