wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Mapa Miejsc Pamięci Narodowej
blog
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
TACHIMETRY

TACHIMETRY
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama

Chronologia

- część 1 z 8 » »»


1842
  • Austriacki fizyk Christian Andreas Doppler (1803-53) odkrywa i uzasadnia zjawisko zmiany częstości fali rejestrowanej przez odbiornik w zależności od tego, czy źródło fali zbliża się czy oddala względem odbiornika. Efekt, zwany zjawiskiem Dopplera, dotyczy fal dźwiękowych i świetlnych. Ponad 100 lat później znalazł on zastosowanie w lokalizacji sztucznych satelitów Ziemi.
1920
  • Początki radionawigacji, prace nad lampą katodową umożliwiającą lokalizację obiektów.
1931
  • Mesney i David – radiotelegrafiści armii francuskiej zauważyli zakłócenia w wysyłaniu i odbiorze fal radiowych występujące w czasie przelotu samolotu nad obszarem nadawania.
1934-35
  • Robert Watson-Watt (1892-1973), szkocki fizyk, przeprowadza pomyślnie pierwsze próby z radarem - nadajnik radiowy wysyłał w stronę lecącego samolotu sygnały nadawane na falach krótkich.
    W końcu lat 40. technika radarowa umożliwiała nawigowanie samolotem lecącym na wysokości 4 km z dokładnością 50 m (gdy stacje radarowe znajdowały się w odległości do 200 km).
1935
  • Amerykańskie Naval Research Laboratory prowadzi prace na zastosowaniem radaru w łodziach podwodnych.
1935
  • W nadmorskim Orfordness (Anglia) zainstalowano pierwszą stację radarową do kontroli przestrzeni powietrznej i morskiej; zasięg pracy radaru wynosił 65 km. Do 1936 r. wzdłuż wybrzeża zbudowano pięć takich stacji.
1940
  • MIT Radiation Laboratory (USA) rozpoczyna prace nad systemem nawigacji dalekiego zasięgu – LORAN (Long Range Navigation); założenia: system naziemny (2D) do nawigacji morskiej, naziemne stacje radiowe nadające na niskiej częstotliwości (1850-1950 kHz), zasięg ok. 900 km, lokalizacja z dokładnością do 250 m
1941-45
  • Prace nad systemem nawigacyjnym do precyzyjnego bombardowania. W 1945 r. amerykańska Coast & Geodetic Survey wprowadza system (pod nazwą SHORAN – Short Range Navigation) do pomiarów hydrograficznych.
1941
  • gpsPierwsze testy systemu LORAN w stacji monitorującej firmy Bell Telephone w Mannahawkin w stanie New Jersey (USA).
1946
  • Sperry Corporation (USA) proponuje uruchomienie systemu nawigacyjnego Cyclon operującego na dwóch częstotliwościach (180 i 200 kHz); US Air Force przetestowały działanie systemu w 1948 r. i potwierdziły jego przydatność do celów militarnych.

część 1 z 8
1 2 3 4 5 6 7 8 » »»



dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze menu_text_pl



reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2018 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt