Na posiedzeniu Sejmu (19 listopada) przedstawiony zostanie projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt dotyczy wprowadzenia ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej i jej rejestrowaniu oraz zmniejszenia uciążliwości przeprowadzanych kontroli przez organy administracji publicznej.
Projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (z 2 lipca 2004 r.) podzielono na dwa etapy. W pierwszym m.in.: umożliwiono przedsiębiorcom zawieszanie wykonywania działalności gospodarczej oraz rozszerzono możliwość wydawania wiążących interpretacji na wszystkie obowiązki związane z płatnościami należności prawnopodatkowych. Wprowadzono także zasadę, że organy administracji publicznej nie mogą odmówić przyjęcia wniosku niekompletnego (w tym żądać dokumentów nieprzewidzianych prawem).
Drugi etap nowelizacji ustawy porządkuje kwestie kontrolowania przez organy administracji publicznej działalności gospodarczej przedsiębiorców oraz upraszcza (przedsiębiorcom) realizację procedur związanych z rejestracją i wykonywaniem działalności gospodarczej przez utworzenie dwóch kanałów komunikacji (papierowy i elektroniczny) w relacji przedsiębiorca – urząd. Przyszły przedsiębiorca będzie samodzielnie rejestrować się na platformie informatycznej za pomocą formularza elektronicznego opublikowanego na stronie internetowej systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Proponowane rozwiązania zmierzają do poprawy warunków wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, amają także na celu skuteczniejszą ochronę ich interesów w kontaktach z organami administracji publicznej.