|2008-10-24|
Prawo, Ludzie, Instytucje
W Sejmie o projekcie ustawy o pracownikach samorządowych
Podczas bieżącego posiedzenia Sejmu posłowie wysłuchali m.in. sprawozdania Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie nowej ustawy o pracownikach samorządowych.
Ustawa o pracownikach samorządowych uchwalona przez Sejm 22 marca 1990 r. jest głównym źródłem prawa regulującym status pracowników administracji samorządowej. Do tej pory była wielokrotnie nowelizowana, co spowodowało, stała się niespójna wewnętrznie i jest barierą dla efektywnego zarządzania kadrami w samorządach. Stąd konieczność uchwalenia nowej regulacji. Projekt nowej ustawy wychodzi naprzeciw postulatom przedstawicieli organizacji samorządu terytorialnego, którzy wskazywali na potrzebę dokonania istotnych zmian organizacji pracy pracowników samorządowych oraz zapewnienia ram prawnych dla efektywnej realizacji zadań przez samorząd. Proponowane zmiany uwzględniają również analogiczne postulaty ekspertów związanych z samorządem terytorialnym.
W ustawie określono m.in., że pracownicy samorządowi mogą być zatrudniani na podstawie: - wyboru (m.in.: wójt, burmistrz, prezydent, starosta, marszałek), - powołania (zastępcy wójta, burmistrza, prezydenta, skarbnicy gminy, powiatu i województwa) lub - umowy o pracę (pozostali pracownicy). W projekcie zrezygnowano natomiast z mianowania.
We wszystkich urzędach samorządowych ma być zatrudniany sekretarz (legitymujący się minimum 4 latami pracy w administracji), do zadań którego należeć będzie kierowanie pracą urzędu i jego kadrami. Z kolei aby zostać zatrudnionym na kierowniczym stanowisku w administracji samorządowej należy legitymować się trzyletnim doświadczeniem w postaci stażu pracy lub prowadzenia działalności gospodarczej. Nowo zatrudnione osoby będą musiały także odbyć trzymiesięczną „służbę przygotowawczą” zakończoną (zdanym) egzaminem. Pracownicy samorządowi podlegają okresowej ocenie (nie rzadziej jednak niż raz na 2 lata i nie częściej niż raz na 6 miesięcy). W Biuletynie Informacji Publicznej mają być umieszczane ogłoszenia o wolnych stanowiskach urzędniczych jak i wyniki naboru.
Projekt przewiduje, że pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Za ich naruszenie ustawa przewiduje niezwłoczne rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia (art. 52 Kp). W przypadku tymczasowego aresztowania stosunek pracy pracownika samorządowego ulega zawieszeniu.
Maksymalne wynagrodzenie pracowników zatrudnianych na podstawie wyboru nie może przekroczyć (w ciągu miesiąca) siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia ma określić m.in. wykaz stanowisk, minimalne kwalifikacje oraz warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych. Planuje się, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2009 r.
AB
|