|2008-09-23|
GNSS, Geodezja, Mapy, Instytucje
Ekspertyza PTI: bariery realizacji dużych projektów informatycznych w administracji
Eksperci Polskiego Towarzystwa Informatycznego przedstawili wyniki ekspertyzy „Realizacja projektów informatycznych przez administrację publiczną na podstawie doświadczeń wynikających z wdrażania działania 1.5 SPO WKP”. Wśród ocenionych projektów znalazły się m.in.: Geoportal.gov.pl i ASG/EUPOS.
Podczas sesji dyskusyjnej, zorganizowanej 19 września br. w Legionowie w ramach XIV Forum Teleinformatyki, została zaprezentowana wykonana przez PTI ekspertyza nt.: „Realizacja projektów informatycznych przez administrację publiczną na podstawie doświadczeń wynikających z wdrażania działania 1.5 SPO WKP”. Wyniki ekspertyzy prezentowali rzeczoznawcy PTI Paweł Henig (kierownik zespołu realizującego temat) i Tadeusz Rogowski.
Zespół objął swą analizą m.in. prace dotyczące systemów: PESEL2, Geoportal.gov.pl, e-Norma, e-PUAP, e-Deklaracje, zintegrowana platforma usługowa Urzędu Patentowego, e-Nadzór Budowlany, System interaktywnej elektronicznej obsługi informatyczno-statystycznej dla rynku energii, e-GIODO, system precyzyjnego pozycjonowania satelitarnego ASG/EUPOS, Rejestr Dawców Krwi, System obiegu dokumentów w jednostkach administracji morskiej, e-Urząd Wojewódzki.
Podstawowym celem ekspertyzy było określenie podstawowych barier realizacji dużych projektów informatycznych przez administrację publiczną oraz stworzenie katalogu rekomendacji działań koniecznych dla usprawnienia realizacji projektów informatycznych w administracji publicznej w perspektywie 2007-2013. Zespół stwierdził częste występowanie błędów realizacji, takich jak:
mało szczegółowa ocena zdolności beneficjentów do realizacji projektów,
zbyt ogólne lub zbyt szczegółowe określenie przedmiotu zamówienia,
formułowanie wymagań, które w rzeczywistości nie są istotne,
niedostosowanie wymagań do rzeczywistych potrzeb,
niewłaściwa reakcja zamawiającego na protesty.
Raport z prac zespołu ekspertów zawiera również szereg zaleceń dotyczących trybu oceny wniosków o dofinansowanie, sposobu opisu przedmiotu zamówienia, formułowania wymagań w stosunku do wykonawców, kalkulacji zamówień i stosowania zamówień uzupełniających. Zespół stwierdził również, że jednym z głównych warunków powodzenia projektu jest stabilny zespół, zaś do słabą stroną prowadzonych projektów jest zarządzanie ryzykiem oraz zarządzanie zmianą w projekcie.
W dyskusji prowadzonej przez wiceprezesa ZG PTI Wiesława Paluszyńskiego uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, które ekspertyzę zamówiło, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i innych agend administracji publicznej, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (której eksperci byli członkami zespołu autorskiego) i firm informatycznych – w sumie ponad 100 osób. Stwierdzono, że należy jak najszerzej upowszechnić wyniki pracy rzeczoznawców, szczególnie wobec zaczynającej się w administracji publicznej kolejnej tury realizacji projektów informatycznych finansowanych ze środków unijnych. Zawarte w ekspertyzie zalecenia Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wydrukowało w formie broszury i wysłało do zainteresowanych jednostek administracji publicznej.
Zobacz Ekspertyza Izby Rzeczoznawców
Źródło: PTI
|