|2024-10-31|
Geodezja, Prawo
Historia numeru KW w powiatowych usługach sieciowych
W ostatnim czasie starostowie otrzymali kolejne pisma GGK przypominające o konieczności udostępniania numerów KW w usłudze WMS celem ich uwidocznienia w systemie ZSIN.
Ponieważ sytuacja okazuje się być związana z tematem załącznika 8a do rozporządzenia ws. EGiB, o którym pisaliśmy m.in. w tym tygodniu, redakcja Geoforum.pl postanowiła przedstawić pokrótce historię udostępniania numerów ksiąg wieczystych w usługach sieciowych.
Niedługo po objęciu przez Waldemara Izdebskiego stanowiska GGK w czerwcu 20218 roku powołany został zespół ds. opracowania standardów i wytycznych związanych z rozwojem wykorzystania danych powiatowego zasobu geodezyjnego. Kilka miesięcy później, we wrześniu 2018 r., zaprezentował on efekt swojej pracy – standard publikacji danych w usługach WMS. W standardzie tym m.in. zdefiniowano, że numer KW ma być zwracany w odpowiedzi na zapytanie GetFeatureInfo do powiatowej usługi WMS. Konsekwencją tego było ujawnienie numerów KW w Geoportalu krajowym wraz z dodaniem bezpośredniego przejścia do księgi wieczystej.
W międzyczasie pojawiały się różne wątpliwości co do udostępniania KW bezpośrednio w usługach powiatowych i finalnie, jak wynika z różnej archiwalnej korespondencji, ustalono, że należy tak skonfigurować usługi WMS, aby „numer KW” pojawiał się tylko wtedy, kiedy pytanie przychodzi z konkretnego adresu IP.
Następnie postanowieniem z 6 kwietnia 2020 r. (znak DKN.5112.13.2020) prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zakazał publikacji numerów KW w Geoportalu, co de facto spowodowało konieczność ich ukrywania również w usługach powiatowych.
Od tego momentu rozpoczyna się opisywana wielokrotnie na łamach Geoforum.pl dyskusja o tym, czy numery KW można zaliczyć do zbioru danych osobowych.
Niezależnie od kwietniowego postanowienia UODO, prace nad zmianami przepisów w geodezji nadal trwały, w efekcie czego w lipcu 2020 r. weszło w życie nowelizacja Pgik, a w lipcu 2021 r. opublikowane zostało nowe rozporządzenie ws. EGiB. W tym drugim akcie znalazł się załącznik nr 8, z którego wynika, że numer KW stanowi zawartość odpowiedzi GetFeatureInfo z usługi WMS. Jednocześnie rozporządzenie nie zdefiniowało technicznych ograniczeń w tym zakresie.
Mimo postanowienia prezesa UODO powiaty dalej stosowały wypracowaną w 2018 r. zasadę, że numery KW w usłudze są przekazywane, ale tylko dla wskazanych numerów IP. Trzymając się tych ustaleń, 13 września 2022 r. p.o. GGK skierowała do starostów pismo o znaku KN-IRP.82.622.2022, w którym zakomunikowano zmianę adresu IP na nowy.
Taki stan rzeczy trwał do maja 2023 roku, kiedy to weszła w życie procedowana od 2022 r. nowelizacja rozporządzenia ws. EGiB. Wprowadziła ona istotną z punku widzenia opisywanej tu sprawy modyfikację, tzn. usunęła całkowicie wzmianki o numerze KW z załącznika 8 oraz dodała nowy załącznik nr 8a.
Chcąc dociec powodów tych zmian, należy sięgnąć do uzasadnienia nowelizacji:
„W celu dostosowania przepisów rozporządzenia egib do wymogów ochrony danych osobowych, projekt zakłada modyfikację istniejącego zakresu usługi sieciowej dotyczącej udostępniania danych ewidencji gruntów i budynków (usuniecie nr księgi wieczystej) i wprowadzenia osobnej usługi sieciowej dedykowanej udostępnianiu danych wyłącznie na potrzeby Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach (§ 39 ust. 2a oraz załącznik nr 8 i 8a rozporządzenia egib)”.
Z przytoczonego fragmentu wynika, że przepisy wprowadzone w 2021 r. ustawodawca, mimo braku rozstrzygniecia tej kwestii przez sąd, najwyraźniej uznał za niezgodne z wymogami ochrony danych osobowych.
W tym miejscu trzeba również nadmienić, że w nowelizacji z 2023 r. zawarto schemat UML dla załącznika nr 8a, natomiast schemat XML dla tej usługi oraz wzorcowa usługa GUGiK zostały opracowane później – tutaj posiłkujemy się informacjami z rejestru umów cywilnoprawnych GUGiK dostępnego w naszym informatorze:
GUGiK opublikował informację o wzorcowej usłudze 29 grudnia 2023 r., czyli dwa dni przed terminem, do którego powiaty, zgodnie z przepisami nowelizacji, miały opracować własne usługi sieciowe.
Sprawa wróciła na nasze łamy pod koniec sierpnia 2024 r., kiedy to GUGiK wystosował do powiatów pytania o stan zaawansowania prac nad uruchomieniem usługi zgodnej z załącznikiem nr 8a. Wówczas wyszło na jaw m.in. to, że producenci zgłaszali już w tej kwestii zastrzeżenia do GUGiK-u. Ostatecznie – po wystąpieniach pisemnych kilku dostawców oprogramowana, a w konsekwencji spotkaniach roboczych przedstawicieli GUGiK-u z przedstawicielami producentów – urząd najprawdopodobniej doszedł do wniosku, że jednak konieczne będą zmiany prawne, co poskutkowało dość niespodziewaną, drugą obok prowadzonej od kwietnia 2024 r., propozycją nowelizacji rozporządzenia ws. EGiB.
Jak wyjaśnił resort rozwoju, rozporządzeniem z 15 marca 2023 r. zmieniającym rozporządzenie ws. EGiB (DzU z 2023 r. poz. 745) wprowadzono obowiązek uruchomienia do 31 grudnia 2023 r. dodatkowej usługi udostępniającej dane EGiB na potrzeby ZSIN. Mimo to do tej pory żaden z powiatów nie uruchomił przedmiotowej usługi wskazanej w załączniku nr 8a.
„Jako powody (…) wskazywano problemy techniczne (błąd w schemacie aplikacyjnym) oraz konieczność poniesienia przez powiaty dodatkowych kosztów związanych z wdrożeniem nowej funkcjonalności, a także spełnieniem wymogów bezpieczeństwa (wynikających m.in. z udostępniania/wymiany danych osobowych)” – podał MRiT.
Póki co resort rozwoju nie opublikował projektu nowelizacji, ale z dostępnych informacji wynika, że sposób udostępniania wróci do postaci znanej z załącznika nr 8 do rozporządzenia ws. EGiB z 2021 r.
Redakcja Geoforum.pl
|