wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2022-10-21| Geodezja, Teledetekcja, Firma

System monitorowania przeszkód powietrznych coraz bliżej

Spółka Creotech Instruments zakończyła niedawno kluczowy etap prac w projekcie SAMPLE – związany jest on z opracowaniem metodyki wyznaczania wysokości przeszkód napotkanych podczas lotu.


System monitorowania przeszkód powietrznych coraz bliżej <br />
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay

Projekt SAMPLE (System Automatycznego Monitorowania Przeszkód Lotniczych i Ewidencji) dedykowany jest szeroko pojętej branży lotniczej i z powodzeniem znajdzie zastosowanie podczas lotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) czy operacji śmigłowców na terenie RP. Przedsięwzięcie, którego liderem jest firma Creotech Instruments, realizowane jest przy współpracy z Państwową Agencją Żeglugi Powietrznej oraz AP-Tech Sp. z o.o. Jego wartość wynosi ponad 17 mln zł.

– Od prawie dwóch lat nasi eksperci opracowują innowacyjny projekt SAMPLE, który ma celu rozwinąć polski system automatycznego monitorowania przeszkód lotniczych – mówi Piotr Mazur, kierownik projektu w Creotech Instruments. – Projekt zapewni kompleksowe śledzenie obiektów będących przeszkodami lotniczymi dla statków powietrznych. Niedawno zakończyliśmy kluczową fazę rozwoju projektu polegającą na opracowaniu metodyki wyznaczania wysokości potencjalnych przeszkód lotniczych. Prototyp systemu jest już w pełni funkcjonalny i umożliwia zaplanowanie testów walidacyjnych przez konsorcjantów: AP-Tech oraz PAŻP. Zakończyliśmy również produkcję odbiorników ADS-B [Automatic Dependent Surveillance-Broadcast – red.], pierwszego prototypu wyposażonego w trzy różne czujniki ciśnienia. System został zweryfikowany w warunkach laboratoryjnych, w zakresie poprawności działania od strony elektronicznej oraz transferu danych. Połączenie możliwości technologii ADS-B z uzyskiwanymi przez system automatycznego monitorowania przeszkód lotniczych pozwoli stworzyć spójne środowisko analizujące i dbające o bezpieczeństwo operacji lotniczych – tłumaczy Piotr Mazur.

Prototyp systemu SAMPLE jest w stanie określić napotkane podczas lotu obiekty i przeszkody na podstawie fuzji danych wejściowych, tj. zobrazowań satelitarnych, chmur punktów ze skaningu laserowego, produktów fotogrametrycznych pozyskanych przez bezzałogowe statki powietrzne czy danych suplementarnych. Docelowo system będzie posiadał funkcje wizualizacji analizy ryzyka, raportowania i automatycznej notyfikacji.
Projekt powstaje w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a środki na jego rozwój pochodzą z funduszy europejskich (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego).

Źródło: Creotech Instruments


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Pomiary geodezyjne uskoku San Andreas
czy wiesz, że...
© 2005-2022 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS