|2022-10-21|
Geodezja, Teledetekcja, Firma
System monitorowania przeszkód powietrznych coraz bliżej
Spółka Creotech Instruments zakończyła niedawno kluczowy etap prac w projekcie SAMPLE – związany jest on z opracowaniem metodyki wyznaczania wysokości przeszkód napotkanych podczas lotu.
Fot. Pixabay
|
|
|
|
|
|
Projekt SAMPLE (System Automatycznego Monitorowania Przeszkód Lotniczych i Ewidencji) dedykowany jest szeroko pojętej branży lotniczej i z powodzeniem znajdzie zastosowanie podczas lotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) czy operacji śmigłowców na terenie RP. Przedsięwzięcie, którego liderem jest firma Creotech Instruments, realizowane jest przy współpracy z Państwową Agencją Żeglugi Powietrznej oraz AP-Tech Sp. z o.o. Jego wartość wynosi ponad 17 mln zł.
– Od prawie dwóch lat nasi eksperci opracowują innowacyjny projekt SAMPLE, który ma celu rozwinąć polski system automatycznego monitorowania przeszkód lotniczych – mówi Piotr Mazur, kierownik projektu w Creotech Instruments. – Projekt zapewni kompleksowe śledzenie obiektów będących przeszkodami lotniczymi dla statków powietrznych. Niedawno zakończyliśmy kluczową fazę rozwoju projektu polegającą na opracowaniu metodyki wyznaczania wysokości potencjalnych przeszkód lotniczych. Prototyp systemu jest już w pełni funkcjonalny i umożliwia zaplanowanie testów walidacyjnych przez konsorcjantów: AP-Tech oraz PAŻP. Zakończyliśmy również produkcję odbiorników ADS-B [Automatic Dependent Surveillance-Broadcast – red.], pierwszego prototypu wyposażonego w trzy różne czujniki ciśnienia. System został zweryfikowany w warunkach laboratoryjnych, w zakresie poprawności działania od strony elektronicznej oraz transferu danych. Połączenie możliwości technologii ADS-B z uzyskiwanymi przez system automatycznego monitorowania przeszkód lotniczych pozwoli stworzyć spójne środowisko analizujące i dbające o bezpieczeństwo operacji lotniczych – tłumaczy Piotr Mazur.
Prototyp systemu SAMPLE jest w stanie określić napotkane podczas lotu obiekty i przeszkody na podstawie fuzji danych wejściowych, tj. zobrazowań satelitarnych, chmur punktów ze skaningu laserowego, produktów fotogrametrycznych pozyskanych przez bezzałogowe statki powietrzne czy danych suplementarnych. Docelowo system będzie posiadał funkcje wizualizacji analizy ryzyka, raportowania i automatycznej notyfikacji. Projekt powstaje w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a środki na jego rozwój pochodzą z funduszy europejskich (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego).
Źródło: Creotech Instruments
|