wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-11-22| GIS, Teledetekcja

Dane 3D dla bezpieczeństwa lotnictwa. Rusza II etap projektu SAMPLE

Automatyczne wykrywanie każdej przeszkody lotniczej, trójwymiarowa wizualizacja terenu i ruchu lotniczego, większa precyzja i bezpieczeństwo lotów na niskich wysokościach – to tylko niektóre z przyszłych możliwości systemu SAMPLE, w którego tworzenie zaangażowana jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Prace nad tym innowacyjnym projektem postępują i weszły w etap badawczo-rozwojowy.


Dane 3D dla bezpieczeństwa lotnictwa. Rusza II etap projektu SAMPLE

SAMPLE – System Automatycznego Monitorowania Przeszkód Lotniczych i Ewidencji, jest wspólnym projektem konsorcjum, w skład którego wchodzi lider – firma Creotech Instruments, firma AP-Tech oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Celem rozpoczętego w 2020 roku trzyletniego przedsięwzięcia o wartości 17,5 mln zł jest opracowanie kompleksowego narzędzia do automatycznego wykrywania i monitorowania wszelkich przeszkód lotniczych w pobliżu lotnisk i lądowisk. Narzędzie to będzie zdolne do pracy przez całą dobę, w dowolnym wskazanym terenie i z wykorzystaniem danych z wielu źródeł. Po pierwszym roku działań, w trakcie których przeprowadzone zostały szeroko zakrojone eksperymentalne prace rozwojowe, w październiku br. rozpoczął się II etap projektu polegający na prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych. Oznacza to, że w najbliższych miesiącach będzie budowana rozwojowa wersja tego systemu dla terenów otaczających wybrane lotniska i lądowiska w Polsce.

Jak przekonuje PAŻP, SAMPLE to rozwiązanie o niebagatelnym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego, a co za tym idzie, dla misji realizowanej przez Agencję. System nie tylko wykryje każdy obiekt stanowiący potencjalne zagrożenie dla operacji statków powietrznych, ale również będzie stale obserwował te obiekty pod kątem możliwych zmian lokalizacji czy wymiarów, np. wysokości. Maksymalnie dokładna i wiarygodna informacja o przeszkodach lotniczych ma fundamentalne znaczenie dla planowania bezpiecznych tras zniżania i wznoszenia samolotów, a także dla lotów na niskich wysokościach realizowanych przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR), lotnictwo ogólne (General Aviation), a w coraz większym stopniu również bezzałogowe statki powietrzne (BSP).

Bezpieczeństwo jest fundamentalnym celem prac nad SAMPLE, korzyści z jego wprowadzenia będzie jednak więcej. Jeszcze doskonalsze wytyczanie i skracanie tras lotnictwa załogowego i bezzałogowego przełoży się również na wygodę pasażerów. Optymalizacja tras pozwoli na oszczędność czasu, zmniejszenie zużycia paliwa oraz zmniejszenie poziomu hałasu generowanego przez ruch lotniczy. Ostatnia z tych korzyści osiągnięta zostanie m.in. za sprawą możliwości planowania podejść samolotów do lądowania pod mniejszym kątem.

Najważniejszą cechą SAMPLE będzie jego zdolność analizowania danych pochodzących z wielu źródeł w celu osiągnięcia maksymalnej efektywności. Podstawowe źródło danych stanowić będą zdjęcia satelitarne, a zastosowanie sztucznej inteligencji – w tym metod głębokiego uczenia maszynowego – pozwoli nie tylko na możliwie szybkie, ale również precyzyjne wykrywanie położenia i rozmiarów przeszkód lotniczych. Dane satelitarne uzupełnione zostaną informacjami zbieranymi przez wyspecjalizowane drony i systemy radarowe, a także przez system ARES, który za pomocą stereowizji monitoruje w czasie rzeczywistym powierzchnie ograniczające przeszkody na danym lotnisku lub lądowisku.

SAMPLE wyróżni się przy tym najnowocześniejszą funkcjonalnością w zakresie przetwarzania zebranych danych. System będzie zdolny do tworzenia trójwymiarowej, dynamicznej wizualizacji informacji o określonym terenie i znajdujących się na nim przeszkodach lotniczych. SAMPLE zajmie się także monitorowaniem i wizualizowaniem w czasie rzeczywistym wszystkich operacji lotniczych, również lotów bezzałogowych, w odniesieniu do wykrytych przeszkód – będzie to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii ADS-B, multilateracji oraz danych radarowych.

SAMPLE zostanie wyposażony również w rozbudowane funkcje analityczne, m.in. w zakresie analizy ryzyka. Automatyczne analizy będzie dostarczał w postaci zarówno raportów, jak i generowanych na bieżąco powiadomień.

Za sprawą SAMPLE podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu lotniczego, czyli PAŻP i Urząd Lotnictwa Cywilnego, otrzymają narzędzie do wykrywania przeszkód lotniczych na miarę XXI wieku. Potwierdzeniem wartości i znaczenia tego projektu jest zainteresowanie branży lotniczej, z jakim spotkał się on już na wstępnym etapie. SAMPLE uzyskał bowiem wsparcie Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polskich Linii Lotniczych LOT oraz krajowych portów lotniczych.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Źródło: PAŻP, JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
pitu pitu tyle szumu marketingowego w tym tekscie ze az sie prosi o pytanie: Dlaczego nie jest podpisane jako "artykul sponsorowany"? Brakuje jeszcze tylko dopisku ze krawaty wiaze i usuwa ciaze, taki ten system jest super hiper nowoczesny, wspanialy i niezawodny. Zobaczymy jakie beda rzeczywiste efekty i kto na tym skorzysta.
 1 
odpowiedz zgłoś
odp: pitu pitu Ja mam wrażenie, że wszystkie artykuły, w których pojawia się słowo creotech tak brzmią.
 1 
odpowiedz zgłoś



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Ewolucja OSM od 2006 do 2018 roku
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS