|2022-03-22|
Teledetekcja, Prawo
UE odracza terminy przejściowe dla przepisów dronowych
Opublikowane właśnie rozporządzenie Komisji Europejskiej odsuwa w czasie pełne wejście w życie nowych unijnych regulacji dotyczących użytkowania bezzałogowych statków powietrznych (BSP).
Mowa o rozporządzeniu wykonawczym KE 2022/425 z 14 marca br. Odnosi się ono do terminów przejściowych zapisanych w rozporządzeniu KE 2019/947. Akt ten wszedł życie 1 stycznia 2021 roku, wprowadzając jednolite zasady korzystania z BSP na terenie całej Unii Europejskiej (szczegóły tych regulacji w styczniu ub.r. przedstawił na Geoforum.pl Radosław Zych z Akademii UAV).
Jednak nie wszystkie zmiany zapisane w tym akcie zaczęły obowiązywać wraz z nowym rokiem. Dotyczy to chociażby klas dronów latających w tzw. kategorii otwartej. W rozporządzeniu wyszczególniono pięć klas BSP, tj. C0, C1, C2, C3, C4 i każda z nich pozwala na realizację określonych misji. Sęk w tym, że normy dla tych kategorii będą gotowe dopiero w połowie przyszłego roku, zatem do tego czasu producenci dronów siłą rzeczy nie będą w stanie wypuścić na rynek maszyn spełniających określone przez UE standardy.
Tymczasem rozporządzenie KE zakładało, że wymogi dotyczące klas wejdą w życie 1 stycznia 2023 r. Dlatego opublikowany właśnie akt przesunął ten termin o rok, tj. do 1 stycznia 2024 r. Równocześnie odroczono też datę rozpoczęcia stosowania tzw. scenariuszy standardowych w odniesieniu do operacji wykonywanych w zasięgu widoczności wzrokowej lub poza zasięgiem widoczności wzrokowej.
JK
|