Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2022-02-21 | GIS, Teledetekcja

Drony pomogą kartować dziury w litewskich drogach

Litewski projekt GreenBee ma sprawić, że za inspekcję sieci tamtejszych dróg krajowych odpowiadać będą drony oraz odpowiednio przygotowane algorytmy sztucznej inteligencji.


Ilustracja: Drony pomogą kartować dziury w litewskich drogach <br />
fot. Pixabay
fot. Pixabay

Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez AB Keliu priežiura – państwową firmę odpowiadającą za inspekcję dróg, a także przez litewskie spółki technologiczne Thrust oraz Agmis.

Dotychczas kontrola jakości litewskiej infrastruktury drogowej bazowała na wizualnej inspekcji wykonywanej przy użyciu specjalnych samochodów. W zależności od potrzeb ich przejazdy odbywały się co miesiąc lub tydzień, a w niektórych przypadkach nawet codziennie. Dla każdego samochodu inspekcyjnego przekładało się to na tysiące kilometrów pokonywanych każdego roku i jednocześnie tony dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery.

Dzięki projektowi GreenBee auta te w dużej mierze zostaną zastąpione przez drony wyposażone w wysokorozdzielczą kamerę oraz inne sensory. Gromadzone przez nie dane dla sieci 21 tys. km dróg będą następnie analizowane przez specjalnie przygotowane algorytmy sztucznej inteligencji (AI) oraz widzenia maszynowego, co pozwoli automatycznie identyfikować defekty infrastruktury.

Za skonstruowanie bezzałogowej platformy odpowiadać będzie firma Thrust. Specjalizuje się ona w budowie „szytych na miarę” dronów przeznaczonych do różnego rodzaju inspekcji. Z kolei zadaniem firmy Agmis będzie przygotowanie algorytmów AI do analizy obrazów wideo. Spółka specjalizuje się bowiem w tworzeniu aplikacji widzenia maszynowego na potrzeby odbiorców z branż detalicznej czy przemysłowej.

– Dzięki szybkiemu obrazowaniu rozległych terenów i wskazywaniu potencjalnych defektów, analizy UAV i AI będą działać jak usługa rozpoznania. Umożliwi to efektywne planowanie tras inspekcji załogowych oraz wysyłanie zespołów do obszarów wymagających szybkiego działania – zauważyła kierownik ds. jakości i technologii w AB Keliu priežiura Jolita Mackiene.

– Długość unijnej sieci drogowej wynosi około 5 milionów kilometrów. Szacujemy, że obecne ramy kontroli drogowej wymagają przejechania 93,7 mln kilometrów i poświęcenia 3,1 mln roboczogodzin rocznie przy emisji do atmosfery nawet 37,5 tys. ton CO2. Wykorzystanie do tego zadania dronów zmniejszyłoby te emisje o 90% – ocenia dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Thrust Gintautas Nedzveckas.

– Analiza wideo z wykorzystaniem AI to przełom w inspekcji infrastruktury. Od linii energetycznych, po gazociągi, farmy słoneczne i wiatrowe oraz inne obiekty przemysłowe: zautomatyzowane inspekcje pomagają radzić sobie nawet z największymi projektami, które w innym przypadku nie byłyby wykonalne. Dodatkowo technologia ta ujednolica proces wykrywania usterek, eliminując w tym procesie czynnik ludzki. Zmniejszając koszty i poprawiając wydajność, analizy AI szybko stają się standardem w dzisiejszej diagnostyce infrastruktury – dodał kierownik ds. rozwoju produktu w firmie Agmis Žygintas Šitkauskas.

Projekt GreenBee jest wspierany w ramach unijnego programu akceleracyjnego Robotics for Infrastructure and Maintenance (RIMA).

JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

Geodezja Jak ktoś na to daje kasę, a ktoś będzie mógł dużo zarobić. To jestem za. Z naciskiem na dużo. Za dobra kase wszystko można mierzyć...
  
Piękna inicjatywa kartowanie dziur w drogach, cóż za mapy z tego powstaną, urzędnicy z zapałem będą przeglądać mapy dziur, cudownie, do tego drony i sztuczna inteligencja..... wplace na nich na patronite......
    1 
 3 
odp: Piękna inicjatywa a już jestem taki zniewolony systemem, że od razu zastanawiam się, ile to będzie ręcznego obiektowania enklaw i wpisywania atrybutów dziur w drogach o nawierzchni gruntowej/asfaltowej jak u nas to wprowadzą do BDOT500 z atrybutem głębokości i cyklu życia obiektu. Powinny być też obiekty garb i koleina oraz dziura umocniona, czyli załatana lepikiem. Oraz czy dziura należy do sprawy spornej z zarządem dróg w kwestii wypłaconego lub nie odszkodowania za uszkodzenie zawieszenia.
  
 3 
hahahha ludzie tam im zgłaszają gdzie są dziury ale co tam lepiej wydać $ na bzdety...
  
 3 
A że tak zapytam... Czy aby budżet przeznaczony na inwentaryzację dziur w drogach nie wystarczyłby - chociażby w dużej części - na ich załatanie? No tak... Tak jak u nas... Nie ta podziałka budżetowa...
    1 
 4 
Boziu kochana jakie to jest głupie... Kolejny bełkot wokół dronów. Wystarczy połączyć dane z komputerów nowszych samochodów i mamy mapę dziur w które wpadają kierowcy. Żadna sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić najprostszych rozwiązań.
    1 
 2 
odp: Boziu kochana jakie to jest głupie... Jakie to europejskie orzepalanie forsy jest piękne. Wystarczy tylko posmarować coś Durnym argumnetem o ekologii gdzie wiadomo ze na cała liter ile mogło być takich karujacych samochodów strzelam między 5 a 100 czyli nic. A wystarczyłoby tylko zrobić aplikacje dla kierowców coś w stylu Janosika. Przecież nawet u nas na google maps pokaźne dziury mają swoje własne opinie
    1 
 3 



zobacz też:

Creotech, WIZIPiSI i Droneradar prezentują system do analizy ryzyka lotu dronem

Creotech Instruments wspólnie z firmą Droneradar oraz Wrocławskim...

Carlson ułatwia korzystanie z korekt RTK w dronach

Firma Carlson wprowadziła do swojej oferty poprawki RTK z wykorzystaniem protokołu NTRIP...

Spore przejęcie na rynku dronów: GeoCue przechodzi do Microdrones

Amerykańska firma GeoCue Group Inc. została zakupiona przez firmę mdGroup będącą...

Parrot ANAFI Ai: wydajna i łatwa fotogrametria z drona

Popularny również w geodezji dron DJI Phantom 4 zyskał właśnie poważnego konkurenta. To...

Dronehub testuje autonomiczne loty dronów w mieście

W ramach unijnego projektu polska firma Dronehub przeprowadziła pierwszą serię testowych...


wiadomości

NaviGate Sp. z o.o.
Kraków

NaviGate – Oddział Warszawa ul. Gościnna 7, 05-082 Blizne Łaszczyńskiego k. Warszawy, tel. 22 270-15-54 ODBIORNIKI GNSS RTK, TACHIMETRY ELEKTRONICZNE I ZROBOTYZOWANE, BEZZAŁOGOWE STATKI POWIETRZNE (DRONY), SENSORY Sklep Serwis...

Centrum Serwisowe NaviGate
KRAKÓW

Centrum Serwisowe NaviGate wykonuje serwis odbiorników GNSS, kontrolerów, niwelatorów i tachimetrów marki Trimble, Spectra Geospatial, Nikon, Sokkia, Leica, Topcon, CHC, Geomax oraz dronów i sensorów marki DJI Enterprise. Naszym Klientom zapewniamy...
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-03-21 | KRAKÓW
Konferencja Naukowo-Techniczna: Historyczne znaki graniczne i geodezyjne - zabytki techniki?
Konferencja odbędzie się w dniach 21-22 marca 2025 r. w Centrum Wystawowo-Konferencyjnym Zamku...
więcej
2025-04-02 | WARSZAWA
Wyższy wymiar bezpieczeństwa - GIS w ochronie ludności
Celem konferencji jest stworzenie przestrzeni do merytorycznych dyskusji, wymiany doświadczeń oraz...
więcej
2025-04-03 | OSTRÓW WIELKOPOLSKI
25 KALISKA KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA
Tegoroczna konferencja „25 Kaliska Konferencja Katastralna – od analogu przez...
więcej
2025-04-14 | WARSZAWA oraz ONLINE
Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów
„Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów...
więcej
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Wysokorozdzielcze wideo z satelity SkySat-1
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że...
kolokacja to wieś szlachecka podzielona na części należące do różnych właścicieli?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Wacław Grodecki vel Grodziecki (ok. 1535-1591)

Wacław  Grodecki vel Grodziecki (ok. 1535-1591)
Wacław Grodecki (Grodziecki) był kartografem i duchownym katolickim. Urodził się około 1535 roku w Grodźcu Śląskim, jego ojciec był starostą cieszyńskim. Studiował matematykę i filozofię na Akademii Krakowskiej, uzyskując tytuł bakałarza. W tym...
więcej

strzałka w dółGeodaty
2008

2008
Rusza Leśny Kompleks Promocyjny „Sudety Zachodnie”, w którym wdrożono jeden z najnowocześniejszych systemów GIS.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama