|2022-01-19|
GIS, Mapy
Mapy Google z pewnością najpopularniejsze, ale niekoniecznie najlepsze
Choć niewątpliwym światowym liderem rynku cyfrowych map jest Google, to najlepszą platformę lokalizacyjną rozwija HERE Technologies – ocenia w swoim najnowszym raporcie firma analityczna Counterpoint.
Spółka wydała właśnie kolejną edycję publikacji „Location Platform Vendor Scorecard”, w której poddała ocenie 25 najpopularniejszych platform lokalizacyjnych. Pod uwagę wzięto 65 kryteriów pogrupowanych w 7 kategorii: dane mapowe, location intelligence, usługi lokalizacyjne, platforma danych, ekosystem deweloperski, partnerzy oraz wzrost portfolio klientów.
Zwycięzcą rankingu okazała się firma Here Technologies – dawniej kartograficzny dział fińskiej Nokii, w 2015 roku przejęty przez niemieckie konsorcjum firm motoryzacyjnych Audi, BMW i Mercedes. Jak podkreślają analitycy Counterpoint, nie tylko zwyciężyła już piąty raz z rzędu, ale równocześnie zwiększyła swoją przewagę nad konkurencją. W ostatnich 18 miesiącach spółka sprawnie poszerza swoją bazę klientów, rozwija funkcjonalności swojej platformy oraz wprowadza nowe usługi takie jak choćby HERE Anonymizer, HERE Consent Manager, EV Routing czy ISA Map.
– W ciągu zaledwie kilku lat platforma HERE przekształciła się w najlepsze w branży, kompleksowe rozwiązanie z infrastrukturą i zestawami narzędzi do opracowywania, licencjonowania i integrowania w aplikacjach klientów zarówno własnych, jak i zewnętrznych map oraz analiz przestrzennych. Ponadto pomaga swoim użytkownikom generować, analizować, wizualizować i zarabiać na danych za pomocą tej samej platformy. W porównaniu z Google lub innymi graczami na tym rynku firma HERE stała się „Szwajcarią platform lokalizacji” z otwartą, neutralną i ukierunkowaną na prywatność ofertą – komentuje zwycięstwo HERE wiceprezes firmy Counterpoint ds. badań Neil Shah.
Drugie miejsce zajęła firma Google. W ocenie analityków Counterpoint dobrze wypada ona w takich kryteriach jak wszechstronności, pokrycie danymi, aktualność map, baza POI, nowe funkcje (np. wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości), a także duża baza użytkowników (już 3,5 mld w przypadku aplikacji dla Androidów). W porównaniu z konkurencją słabiej wygląda natomiast jej oferta dla branży motoryzacyjnej czy klientów biznesowych. Mimo ogromnej liczby użytkowników Google dość powoli przekształca swoje rozwiązania w kompleksową platformę – oceniają analitycy Counterpoint.
– Google nadal koncentruje się na deweloperach aplikacji dla Androida i przedsiębiorstwach z branż B2C (business-to-consumer), handlu detalicznego, transportu i logistyki czy usług O2O (online-to-offline). Siła tej korporacji leży w jej bazie POI oraz usługach lokalizacyjnych zintegrowanych z platformą reklamową. Firma zwiększyła również w tym roku liczbę narzędzi do wizualizacji i analiz, aby lepiej konkurować z Mapboxem czy HERE – komentuje starszy analityk Prachir Singh.
Trzecie miejsce przypadło holenderskiej firmie TomTom. Jak zwracają uwagę przedstawiciele Counterpoint, spółka koncentruje się głównie na rynku motoryzacyjnym (czego przykładami są jej nowe produkty Horizon i Indigo) oraz licencjonowaniu swoich map (w ostatnim czasie podpisała umowy w tym zakresie m.in. z Microsoftem, Huawei czy Apple).
Analitycy Counterpoint szczególną uwagę w swoim rankingu zwracają na dynamiczny rozwój amerykańskiej firmy Mapbox (obecnie zajmuje miejsce 5.). Oferuje ona coraz bardziej zaawansowane narzędzia do wizualizacji i analizy danych oraz rosnącą listę partnerów. Zaczęła ponadto rozwijać własną platformę samochodową Dash oferującą kierowcom zaawansowane funkcje, daleko wykraczające poza samą nawigację.
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami w geodezji i kartografii? Zapisz się na newsletter!
Jerzy Królikowski
|