Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
|2022-01-19| GIS, Mapy

Mapy Google z pewnością najpopularniejsze, ale niekoniecznie najlepsze

Choć niewątpliwym światowym liderem rynku cyfrowych map jest Google, to najlepszą platformę lokalizacyjną rozwija HERE Technologies – ocenia w swoim najnowszym raporcie firma analityczna Counterpoint.


Mapy Google z pewnością najpopularniejsze, ale niekoniecznie najlepsze
Mapy Google z pewnością najpopularniejsze, ale niekoniecznie najlepsze

Spółka wydała właśnie kolejną edycję publikacji „Location Platform Vendor Scorecard”, w której poddała ocenie 25 najpopularniejszych platform lokalizacyjnych. Pod uwagę wzięto 65 kryteriów pogrupowanych w 7 kategorii: dane mapowe, location intelligence, usługi lokalizacyjne, platforma danych, ekosystem deweloperski, partnerzy oraz wzrost portfolio klientów.

Zwycięzcą rankingu okazała się firma Here Technologies – dawniej kartograficzny dział fińskiej Nokii, w 2015 roku przejęty przez niemieckie konsorcjum firm motoryzacyjnych Audi, BMW i Mercedes. Jak podkreślają analitycy Counterpoint, nie tylko zwyciężyła już piąty raz z rzędu, ale równocześnie zwiększyła swoją przewagę nad konkurencją. W ostatnich 18 miesiącach spółka sprawnie poszerza swoją bazę klientów, rozwija funkcjonalności swojej platformy oraz wprowadza nowe usługi takie jak choćby HERE Anonymizer, HERE Consent Manager, EV Routing czy ISA Map.

– W ciągu zaledwie kilku lat platforma HERE przekształciła się w najlepsze w branży, kompleksowe rozwiązanie z infrastrukturą i zestawami narzędzi do opracowywania, licencjonowania i integrowania w aplikacjach klientów zarówno własnych, jak i zewnętrznych map oraz analiz przestrzennych. Ponadto pomaga swoim użytkownikom generować, analizować, wizualizować i zarabiać na danych za pomocą tej samej platformy. W porównaniu z Google lub innymi graczami na tym rynku firma HERE stała się „Szwajcarią platform lokalizacji” z otwartą, neutralną i ukierunkowaną na prywatność ofertą – komentuje zwycięstwo HERE wiceprezes firmy Counterpoint ds. badań Neil Shah.

Drugie miejsce zajęła firma Google. W ocenie analityków Counterpoint dobrze wypada ona w takich kryteriach jak wszechstronności, pokrycie danymi, aktualność map, baza POI, nowe funkcje (np. wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości), a także duża baza użytkowników (już 3,5 mld w przypadku aplikacji dla Androidów). W porównaniu z konkurencją słabiej wygląda natomiast jej oferta dla branży motoryzacyjnej czy klientów biznesowych. Mimo ogromnej liczby użytkowników Google dość powoli przekształca swoje rozwiązania w kompleksową platformę – oceniają analitycy Counterpoint.

– Google nadal koncentruje się na deweloperach aplikacji dla Androida i przedsiębiorstwach z branż B2C (business-to-consumer), handlu detalicznego, transportu i logistyki czy usług O2O (online-to-offline). Siła tej korporacji leży w jej bazie POI oraz usługach lokalizacyjnych zintegrowanych z platformą reklamową. Firma zwiększyła również w tym roku liczbę narzędzi do wizualizacji i analiz, aby lepiej konkurować z Mapboxem czy HERE – komentuje starszy analityk Prachir Singh.

Trzecie miejsce przypadło holenderskiej firmie TomTom. Jak zwracają uwagę przedstawiciele Counterpoint, spółka koncentruje się głównie na rynku motoryzacyjnym (czego przykładami są jej nowe produkty Horizon i Indigo) oraz licencjonowaniu swoich map (w ostatnim czasie podpisała umowy w tym zakresie m.in. z Microsoftem, Huawei czy Apple).

Analitycy Counterpoint szczególną uwagę w swoim rankingu zwracają na dynamiczny rozwój amerykańskiej firmy Mapbox (obecnie zajmuje miejsce 5.). Oferuje ona coraz bardziej zaawansowane narzędzia do wizualizacji i analizy danych oraz rosnącą listę partnerów. Zaczęła ponadto rozwijać własną platformę samochodową Dash oferującą kierowcom zaawansowane funkcje, daleko wykraczające poza samą nawigację.


Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami w geodezji i kartografii? Zapisz się na newsletter!

Jerzy Królikowski


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Raczki Elbląskie w chmurze punktów
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama