Przetarg na dostawę systemów wygrała firma MCX PRO z Warszawy. Za 1,79 mln zł dostarczy dwa auta elektryczne Nissan Leaf wyposażone w skaner laserowy, odbiornik GNSS-RTK, kamery oraz odpowiednie oprogramowanie. Częścią umowy jest również montaż stacji ładowania pojazdu.
Głównym zadaniem systemu będzie kontrolowanie, czy pojazdy znajdujące się w gdyńskiej strefie płatnego parkowania mają opłacony ważny bilet postojowy. Jeśli nie, system automatycznie wyśle stosowną dokumentację do Zarządu Dróg i Zieleni, która umożliwi wystawienie zawiadomienia o opłacie dodatkowej.
– Kontrola opłat parkingowych nie będzie jedynym zastosowaniem tego rozwiązania. Gdynia będzie wykorzystywać je również do pomiaru czasów parkowania, rotacji parkujących pojazdów czy do określenia struktury wnoszonych opłat. Takie inżynieryjne narzędzie wspomoże określanie zachowań parkingowych kierowców w strefie płatnego parkowania, co w efekcie pozwoli na systematyczną zmianę tych zachowań w czasie – informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Przypomnijmy, że pierwszym polskim miastem, które wdrożyło tego typu rozwiązanie, była Warszawa (fot. powyżej). System przygotowany przez warszawską firmę Smart Factor krąży po stołecznej strefie płatnego parkowania od 7 stycznia 2020 roku. Początkowo zainstalowano go na dwóch pojazdach, ale od tego czasu ich liczba wzrosła do 7.