wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-10-14| GIS, Edukacja

Rower, hulajnoga czy samochód? Podpowiedzą GIS-owe analizy z UWM

Co powoduje, że zamiast samochodu wybieramy komunikację miejską? Skąd tak duża popularność miejskich hulajnóg? Kto i dlaczego decyduje się na samochód elektryczny? Naukowcy z Wydziału Geoinżynierii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego wzięli pod lupę nasze przyzwyczajenia komunikacyjne i czynniki, które wpływają na ich zmianę. Efektem właśnie rozpoczętego projektu ma być stworzenie autorskiego narzędzia, które wesprze w codziennej pracy m.in. osoby i jednostki odpowiedzialne za transport miejski i inwestycje w tym obszarze.


Rower, hulajnoga czy samochód? Podpowiedzą GIS-owe analizy z UWM <br />
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne

– Pandemia spowodowała ogromne zmiany w naszych przyzwyczajeniach komunikacyjnych. Wielu z nas ograniczyło podróże, zrezygnowało z komunikacji publicznej lub wybrało inny środek transportu. Zadaliśmy sobie pytanie, czy taką sytuację można było przewidzieć, wiedząc o zbliżającym się zagrożeniu – mówi dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, prof. UWM, kierownik projektu. – Interesuje nas także, w jaki sposób na zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych wpływa rozwój technologiczny, np. dostęp do innowacyjnych rozwiązań – dodaje. Stąd pojawił się pomysł na projekt naukowy pn. „Algorytm monitorowania dynamiki zachowań komunikacyjnych w miejskich obszarach funkcjonalnych w aspekcie innowacji i zagrożeń”. Został on pozytywnie oceniony przez Narodowe Centrum Nauki i otrzymał finansowanie.

Badania będą prowadzone w sześciu tzw. miejskich obszarach funkcjonalnych (MOF) obejmujących różnej wielkości miasta i tereny bezpośrednio z nim sąsiadujące. Są to: Łomża i Suwałki (MOF od 50 do 100 tys. mieszkańców), Elbląg i Włocławek (MOF od 100 do 250 tys. mieszkańców) oraz Gdańsk i Olsztyn (MOF od 250 tys. do 1,5 mln mieszkańców).

– Będziemy wraz z zespołem projektowym analizować tę przestrzeń i monitorować sytuację – czy pojawiają się zagrożenia lub innowacyjne rozwiązania, a jeśli tak, to w jaki sposób wpływają na zachowania podróżnych – zapowiada dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz. Przykładowo, jeśli w jakimś miejscu powstanie stacja do ładowania samochodów elektrycznych lub parking park&ride, naukowcy sprawdzą, czy i w jaki sposób zmieni to decyzje komunikacyjne lokalnych użytkowników.

Monitoring zachowań mieszkańców miast będzie prowadzony poprzez wielowymiarową analizę przestrzenną (GIS), w tym: tworzenie map tematycznych oraz badania sondażowe z wykorzystaniem narzędzia geoinformacyjnego (geoankiety), w których użytkownicy na mapach wskażą swoje kierunki przemieszczania się: gdzie jeżdżą, skąd, jak często i czym. Na podstawie ich odpowiedzi oraz wybranych ekspertów w obszarze transportowym zostaną opracowane wskaźniki, które wpływają na zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych w kontekście różnego rodzaju zagrożeń i innowacyjności. Badania uwzględnią wszelkie możliwe w danym miejscu zagrożenia, np.: środowiskowe, klimatyczne, sanitarne czy te związane z możliwością ataków terrorystycznych, a także innowacje dotyczące np. ekologicznych środków transportu czy organizacji przestrzeni.

Kto i w jaki sposób będzie mógł wykorzystać wyniki tych badań? Jak mówi dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, będą one użyteczne m.in. dla administratorów miast w celu lepszego zarządzania transportem i inwestycjami w tym zakresie. Podkreśla, że nierzadko czasochłonna i kosztowna, długo planowana inwestycja kompletnie nie przystaje do potrzeb mieszkańców. – Dlatego chcemy zautomatyzować proces monitorowania przyzwyczajeń ludzi i czynników na nie wpływających, a następnie opracować algorytm, który umożliwi przewidywanie zachowań komunikacyjnych i ułatwi planowanie inwestycji drogowych, budowy parkingów, wprowadzania miejskich sieci rowerowych czy innych rozwiązań transportowych. Będziemy wiedzieć, czy taka inwestycja ma sens i na ile pokrywa się z oczekiwaniami podróżnych.

Algorytm pozwoli również odpowiedzieć na pytania, w co warto zainwestować i jakie rozwiązanie wprowadzić, żeby wywołać określone zachowania, np. co zrobić i w jakiej określonej lokalizacji, aby ludzie przesiedli się na komunikację miejską lub zmienili samochód z benzynowego na elektryczny.

Aby pozyskać respondentów z różnych grup zawodowych i określonych terenów, naukowcy z Wydziału Geoinżynierii UWM planują współpracę z jednostkami miejskimi i gminnymi zarządzającymi transportem i drogami. Natomiast w ocenie i opracowaniu siły wskaźników wezmą udział eksperci z całego świata, m.in. z Chin, Włoch, Wielkiej Brytanii, USA czy Niemiec. Projekt ma się zakończyć w połowie 2024 roku.

Wykonawcami w projekcie są naukowcy z Katedry Gospodarki Nieruchomościami i Systemów Informacji Geograficznej, Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Geografii Wydziału Geoinżynierii: dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, prof. UWM – kierownik projektu, dr hab. inż. Małgorzata Dudzińska, dr inż. Ada Wolny oraz dr inż. Marta Gross.

Źródło: UWM


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Apeks skanuje zabytkowe młyny
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS