Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-06-24| Teledetekcja, Sprzęt

Jeden lidar, wiele pól widzenia na raz

Amerykańska firma Sense Photonics zaprezentowała eksperymentalny skaner laserowy z unikatową funkcją MultiRange pozwalającą wykonywać jednoczesny pomiar w kilku różnych trybach.


Jeden lidar, wiele pól widzenia na raz

Urządzenie zaprojektowano przede wszystkim z myślą o montażu w samochodach autonomicznych. Jak wyjaśnia dyrektor ds. technologicznych Hod Finkelstein, skanery dla tego typu zastosowań, które są obecnie sprzedawane na rynku, albo oferują daleki zasięg w połączeniu z wysoką rozdzielczością kątową, albo szerokie pole widzenia kosztem krótszego zasięgu. Tymczasem optymalnym rozwiązaniem jest połączenie obu tych cech. Wówczas skaner może wykrywać zarówno przeszkody znajdujące się kilkaset metrów przed samochodem, jak i auta zmieniające pas ruchu tuż obok niego. W efekcie producenci samochodów autonomicznych na ogół zmuszeni są integrować kilka różnych skanerów, co podnosi koszt końcowego rozwiązania.

Dzięki funkcji MultiRange nie ma już jednak takiej konieczności – przekonuje amerykański producent. Rozwiązanie sprawa, że jeden skaner laserowy typu flash, emitując pojedynczy impuls promieni lasera, pozyskuje dane przy różnym zasięgu, polu widzenia i rozdzielczości. Osiągniecie tego celu było możliwie dzięki połączeniu opatentowanej matrycy laserowej VCSEL, która mieści dziesiątki tysięcy laserów na jednym podłożu, z autorskim odbiornikiem krzemowym CMOS SPAD o czułości sięgającej pojedynczych fotonów. Podobnie jak w przypadku reflektorów samochodowych technologia ta wykorzystuje rozproszoną wiązkę światła do jednoczesnego oświetlenia całego pola widzenia. Globalna migawka pozwala zaś na uzyskanie spójnej i wysokorozdzielczej chmury punktów w całym polu widzenia bez zniekształceń.

Prezes Sense Photonics Shauna McIntyre dodaje, że rozwijając tę technologię, nie zapomniano o koszcie sensora, który jest bardzo ważnym aspektem dla branży motoryzacyjnej. – Dostarczając chmury punktów o ultrawysokiej rozdzielczości w wielu polach widzenia za pomocą jednego czujnika, zapewniamy firmom kompleksowe rozwiązanie zarówno krótkiego, jak i dalekiego zasięgu za ułamek ceny – wyjaśnia.

Źródło: Sense Photonics, JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skanowanie wnętrza platformy wiertniczej
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS