Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2020-11-10| Geodezja, Edukacja

Batdron pomierzy dno zbiorników wodnych

Z inicjatywy członków Koła Naukowego „Grupa Młodych Geodetów” Politechniki Wrocławskiej powstał Batdron – batymetryczna łódź do pomiaru dna zbiorników i cieków. Geodetów wsparli absolwenci i byli członkowie Akademickiego Klubu Lotniczego.


Batdron pomierzy dno zbiorników wodnych
Batdron pomierzy dno zbiorników wodnych
Batdron pomierzy dno zbiorników wodnych

Dron, który pływa zamiast latać
Batdron to nieduża, mobilna bezzałgowa jednostka pływająca. Pomysłodawcom zależało na tym, aby jeden operator mógł samodzielnie przenieść łódkę, na miejscu uzbroić ją w sensory, zwodować i wykonać pomiar. Nawigacja jest bardzo wygodna i prosta. Łódka sterowana jest przy użyciu kontrolera RC. Batdron jest również wyposażony w autonawigację bazującą na pozycjonowaniu GPS.
– Nasi studenci wpadli na pomysł stworzenia mobilnej jednostki pływającej. Pierwszy etap tej przygody był możliwy dzięki nawiązaniu współpracy z wrocławskim Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. Chcieliśmy wykonywać pomiary na Odrze, ale z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa – opowiada dr inż. Damian Kasza z Wydziału Goeinżynierii, Górnictwa i Geologii PWr.

Po Odrze pływa i… Batdron się nazywa
Pierwsze pomiary, wypożyczonym od wrocławskiej firmy sprzętem, studenci wykonali wzdłuż Bulwaru PWr na odcinku od Mostu Grunwaldzkiego do Jazu Szczytnickiego. Później zabrali się za projektowanie własnej jednostki pływającej. Batdron powstawał w trzech etapach: I – koncepcja, II – projekt, III – wykonania (frezowanie, laminowanie i wyposażenie). Każdy z trzech etapów trwał semestr, a budżet zamknął się w kilku tysiącach złotych.
Jednostka została wyposażona w: parę turbinowych silników napędowych, moduł nawigacji wykorzystujący odbiorniki GNSS i sensor pomiarowy w postaci echosondy jednowiązkowej, która mierzy głębokość pod łodzią. Podczas pracy Batdron wyznacza głębokość dna z dokładnością do 1 cm, wykonując dwa pomiary na sekundę.
– Po zwodowaniu wyniki pierwszych testów przerosły nasze najśmielsze oczekiwania. Zależało nam na dokładnych pomiarach głębokości i Batdron spełnił nasze oczekiwania. Ponadto nawigacja jest prosta i bardzo intuicyjna. Wykorzystuje technologię nawigacji satelitarnej i dzięki pracy w trybie RTK pozwala na wyznaczanie pozycji łodzi z dokładnością do 2-3 cm – opowiada dr inż. Jarosław Wajs z WGGiG PWr.

Zbiera dane spod powierzchni wody
Batdron zbiera dane, które zapisywane są w kontrolerze. Wyniki następnie zgrywane są na komputer i w warunkach biurowych odbywa się dalsze opracowanie. Finalnym produktem jest mapa batymetryczna prezentująca topografię dna zbiornika czy cieku wodnego.
Naukowcy przyznają, że Batdron to produkt studentów, który sprawdził się w terenie nie tylko podczas testów. Obecnie jest wykorzystywany m.in. przy realizacji prac dyplomowych.
– Batdron pozwala nam zajrzeć pod wodę. Sprawdzić, co tam jest. Jak jest ukształtowane dno rzeki i jaka jest głębokość. Odra w najgłębszym miejscu miała 5,5 metra – mówi się dr inż Jarosław Wajs.

Dno przy Bulwarze PWr zbadane
Pierwsze próby jednostki studenci przeprowadzili na tym samym odcinku, który mierzyli wcześniej z WOPR-em, czyli wzdłuż Bulwaru PWr od Mostu Grunwaldzkiego do Jazu Szczytnickiego.
– Komercyjne wersje tego typu systemów są „zamknięte”. Gdy wykonujemy system sami, jesteśmy w stanie go udoskonalać, modyfikować. Ponadto dokładnie znamy możliwości naszego sprzętu, co robi każdy sensor. I my sami to wszystko integrujemy w miarę naszych potrzeb – opowiada dr inż. Jarosław Wajs.
Dr inż. Damian Kasza uważa, że poza wszystkim, to doskonała nauka dla studentów. – Mamy studentów, którzy są lepsi w elektronice i takich, którzy znakomicie przetwarzają dane. Taki projekt bardzo rozwija, integruje, uczy współpracy i zarządzania projektem – podkreśla.

Źródło: PWr


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Akademia INSPIRE w Norwegii
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS