Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2018-03-06 | Geodezja, GIS, Teledetekcja, Firma

Mobilny skaning Jaworzna wspomoże pojazdy autonomiczne

W Jaworznie przeprowadzono pilotażowy mobilny skaning miasta. Pozyskana w ten sposób chmura punktów ma być wykorzystywana w testach pojazdów autonomicznych.


Ilustracja: Mobilny skaning Jaworzna wspomoże pojazdy autonomiczne

Pomiary przeprowadzono w nocy z 28 lutego na 1 marca. Są one efektem współpracy miasta z Instytutem Transportu Samochodowego, firmami Comtegra SA, 3M i FEV oraz uczelniami wyższymi.

Dlaczego wybrano akurat to miasto? Jak wyjaśniają uczestnicy przedsięwzięcia, ponieważ jest ono wystarczająco duże, by na jego ulicach przetestować samojezdne pojazdy w rozmaitych warunkach, a jednocześnie na tyle małe, żeby podołać organizacyjnie.

– Inżynierowie wybrali na początek trzy miejsca. To droga dojazdowa do autostrady A4, trasa autobusu nr 321 oraz okolice rynku. Takie miejsca są niemałym wyzwaniem dla pojazdu autonomicznego. Wskazano te przestrzenie, ponieważ nie jest sztuką wypuścić pojazd autonomiczny na autostradę, która jest miejscem bardzo przewidywalnym. Wyzwaniem jest sprawdzenie, jak taki pojazd zachowa się w mieście, gdzie są wąskie uliczki, dużo domów, wiele się dzieje w każdym momencie. Nie wykluczam, że aby się zmierzyć z tym wyzwaniem, konieczne będzie zbudowanie testowego fragmentu ulicy czy też toru. W perspektywie pięciu lat chcielibyśmy wdrożyć do użytku pierwszy autobus autonomiczny na regularnych trasach – mówi Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.

Nim jednak tak się stanie, mapy bazujące na przeprowadzonym właśnie skanowaniu laserowym zostaną wykorzystane w testach laboratoryjnych. – Przeskanowaliśmy wybrane ulice Jaworzna, w tym te drogi, którymi największa liczba osób dowożona jest do miejsca pracy. Dokładnie odwzorowaliśmy trasę autobusu, na której znajdują się przystanki przy szkole i elektrowni. Przeprowadziliśmy też prace na Rynku i w jego okolicach. Używaliśmy sensorów różnego typu. Po wykonaniu postprocessingu zebranego materiału będziemy gotowi przekazać mapy producentom pojazdów autonomicznych, żeby wykonali testy i symulacje systemów tychże pojazdów w warunkach laboratoryjnych – tłumaczy zakres prac Dariusz Skonieczny z Comtegra SA.

Mobilne skanowanie Jaworzna

– Stajemy się pionierami w rozwoju pojazdów autonomicznych w Polsce. Pilotażowe skanowanie wybranych ulic i obszarów Jaworzna to naturalny krok na drodze do zadomowienia pojazdów samojezdnych nad Wisłą, wynikający z zawiązanej współpracy pomiędzy miastem Jaworzno, firmą Comtegra oraz ITS. Co istotne, pilotażowe działania doskonale wpisują się w możliwości późniejszego testowania pojazdów autonomicznych z wykorzystaniem zebranych danych na zasadach ustalonych w już obowiązującej ustawie o elektromobilności – podkreśla prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

Jak wyjaśnia miejscowy magistrat, to właśnie z inicjatywy Jaworzna w uchwalonej niedawno ustawie o elektromobilności pojawiły się zapisy dotyczące pojazdów autonomicznych oraz umożliwiające prowadzenie ich testów. „Autonomiczna mobilność to pomysł na rozwój ekonomii Jaworzna i przyciągnięcie najnowocześniejszych technologii oraz naukowców” – zapewnia Urząd Miasta.

JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.



zobacz też:

U-Space, czyli drony wezmą szturmem miasta

Dziś wykorzystanie bezzałogowców w geodezji nie jest niczym niezwykłym. Unijna inicjatywa U-Space sprawi...

Velodyne prezentuje szybszy i lżejszy LiDAR

Amerykańska firma Velodyne zaprezentowała nowy model swojego flagowego skanera laserowego. VLS-128 ma...

Mapy dla autonomicznych aut wkraczają do Polski

Holenderska firma TomTom ogłosiła, że jej produkty kartograficzne HD Map i RoadDNA zaprojektowane z...


wiadomości

EU-MAXNET Sp. z o.o.
WARSZAWA

Przedstawiciel firm GINTEC, SPHEREFIX, SANDING, FJDynamics oraz HEMISPHERE GNSS. Firma MAXNET Lech Wereszczyński oferuje szeroką gamę profesjonalnych urządzeń/systemów pozycjonowania GNSS firm GINTEC, SPHEREFIX, SANDING, FJDynamics oraz HEMISPHERE...

Centrum Serwisowe NaviGate
KRAKÓW

Centrum Serwisowe NaviGate wykonuje serwis odbiorników GNSS, kontrolerów, niwelatorów i tachimetrów marki Trimble, Spectra Geospatial, Nikon, Sokkia, Leica, Topcon, CHC, Geomax oraz dronów i sensorów marki DJI Enterprise. Naszym Klientom zapewniamy...
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
2025-05-14 | DĘBLIN
NC2025 - Rola nawigacji w transporcie lotniczym, morskim i lądowym
Celem konferencji będzie wymiana doświadczeń, prezentacja wyników badań własnych oraz najnowszych...
więcej
2025-05-19 | POZNAŃ
Człowiek w przestrzeni: działalność, efekty i perspektywy
Konferencja ma na celu rozpowszechnienie i popularyzację studenckich osiągnięć z zakresu geografii...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Studenci inwentaryzują budynek AGH
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że
do 1912 r. przyspieszenie siły ciężkości wyznaczono w 2500 punktach kuli ziemskiej?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Wojciech Wilkowski (1939-2025)

Wojciech Wilkowski (1939-2025)
Wojciech Wilkowski urodził się 30 stycznia 1939 r. w Umieninie-Żelazkach (obecny powiat płocki). W 1961 r. ukończył studia na Wydziale Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej, uzyskując stopień magistra inżyniera geodety (specjalność...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1927
Warren Morrison, kanadyjski inżynier, zbudował w firmie Bell Telephone Laboratories pierwszy zegar kwarcowy.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2