|2017-05-10|
Geodezja, Instytucje, Kataster
Jesienią poznamy propozycje systemowych rozwiązań w geodezji
Wczoraj (9 maja) w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa odbyło się pierwsze posiedzenie zespołu doradczego do spraw rozwiązań systemowych w geodezji i kartografii.
– Nie chcielibyśmy niczego narzucać, bo najlepiej jest uzgadniać potrzebne zmiany z zainteresowanymi. Chcemy przeprowadzić pogłębioną dyskusję i na jesieni tego roku przygotować w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa projekty na podstawie wstępnie przyjętych i przedyskutowanych założeń. To bardzo ważne, że rozpoczynamy prace nad systemowymi rozwiązaniami w geodezji i kartografii w dialogu z branżą – mówił wiceminister infrastruktury i budownictwa Tomasz Żuchowski.
Pierwsze posiedzenie miało przede wszystkim charakter organizacyjny. W jego trakcie powołano podzespoły, w ramach których prowadzone będą dalsze prace, i wybrano ich przewodniczących: • Standardy techniczne wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych. Wykonywanie prac geodezyjnych i kartograficznych – przewodnicząca Dorota Pawłowska-Baszak, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Geodezyjnego. • Geodezja a geoinformacja – nowe wyzwania; określenie standardów, redefinicja systemów informacyjnych państwa – dr hab. Waldemar Izdebski, adiunkt na Wydziale Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej, prezes zarządu spółki Geo-System. • Organizacja zawodu geodety i nadawania uprawnień zawodowych – Grażyna Kierznowska, p.o. głównego geodety kraju. • Struktura organizacyjna systemu geodezji i kartografii, a także jej finansowanie oraz organizacja, struktura i tryb prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – Jan Schnerch, dyrektor Łódzkiego Ośrodka Geodezji, reprezentujący Związek Powiatów Polskich. • Ewidencja gruntów i budynków – dr hab. Paweł Hanus, prof. nadzw. na Wydziale Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Ostateczny skład osobowy poszczególnych podzespołów ma zostać ustalony do piątku, 12 maja – w tym terminie członkowie zespołu mają zadeklarować, w których grupach zamierzają pracować.
Tomasz Żuchowski zaprezentował również listę uwag i postulatów dotyczących geodezji i kartografii, które od 2015 r. wpływały do ministerstwa. Zostały one przeanalizowane i posegregowane, i będą stanowiły podstawę do dalszych prac grup roboczych. Wiceminister przypomniał także, że niektóre postulowane (jako priorytetowe) przez środowisko rozwiązania dotyczące geodezji i kartografii zostały zaproponowane do wdrożenia w ramach prac nad Kodeksem urbanistyczno-budowlanym. Są to m.in.: likwidacja instytucji uwierzytelniania dla opracowań wykonywanych na potrzeby procesu inwestycyjnego, określenie terminów załatwiania poszczególnych spraw na linii organ – wykonawca dla prac wykonywanych na potrzeby procesu inwestycyjnego, wprowadzenie opłaty ryczałtowej za udostępniane materiały PZGiK, likwidacja licencji. Prezentacja wiceministra Tomasza Żuchowskiego
A co o pierwszym spotkaniu sądzą jego uczestnicy?
Zdaniem Krzysztofa Szczepanika, prezesa Stowarzyszenia Geodeci Ziemi Piotrkowskiej, zespół jest narzędziem, które umożliwi koordynację działań różnych organizacji i instytucji. – W posiedzeniu brali udział przedstawiciele strony naukowej, samorządowej, rządowej oraz wykonawców. Zespół jest kolejną szansą na zjednoczenie środowiska. Możemy pokazać, że potrafimy nie tylko krytykować, ale także wspólnie działać na rzecz zmian w prawie – mówił w rozmowie z Geoforum.pl Krzysztof Szczepanik. – Wierzę, że powołanie zespołu jest początkiem drogi ku normalności w geodezji – dodał.
– Oczekiwania wobec zespołu, zarówno w środowisku geodezyjnym, jak i poza nim, są duże – skomentował posiedzenie Jan Schnerch, dyrektor Łódzkiego Ośrodka Geodezji. – Na razie jednak trudno ocenić, w jakim kierunku podążą jego prace, ponieważ samo Ministerstwo do końca się nie odkryło, a w ostatnich latach wiele było nawzajem wykluczających się pomysłów. Geodezja jest ściśle związana z procesem inwestycyjnym i prawno-własnościowym, a więc jej miejsce – a tym samym służby geodezyjnej niższego szczebla – powinno być jak najbliżej obywatela. Największym problemem jest nadgonienie straconego czasu w tworzeniu baz danych, ich utrzymaniu (a więc finansowanie) oraz jakość danych (a więc organizacja, wiedza, standardy, technologia) – tłumaczył Jan Schnerch.
Z kolei Michał Pellowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Geodezyjnego, zwrócił uwagę na bardzo szeroką tematykę i zakres działania zespołu. – Obecnie trudno ocenić, jak będą przebiegały dalsze prace. Ministrowi Żuchowskiemu zależało na tym, aby w zespole uczestniczyła reprezentatywna grupa z całego środowiska geodezyjnego i kartograficznego. Przedstawiciele lokalnych stowarzyszeń geodezyjnych są mocno zmotywowani do intensywnej pracy i na pewno zadbamy o to, aby nasz głos był słyszalny. Zakreślono 5-miesięczny termin pracy zespołu, co dla nas oznacza bardzo intensywne „wakacje” – podsumował prezes PSG.
Kolejne posiedzenie zespołu, na którym zostaną zaprezentowane wstępne wyniki prac podzespołów, odbędzie się 20 czerwca br.
Celem powołanego w kwietniu br. zespołu jest: • analiza przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz aktów wykonawczych do tej ustawy w celu opracowania nowych rozwiązań systemowych w dziedzinie geodezji i kartografii, • przygotowanie założeń rozwiązań systemowych w zakresie geodezji i kartografii, • opracowanie propozycji brzmienia przepisów prawa zgodnie z przyjętymi założeniami rozwiązań systemowych, • przedstawianie opinii do uwag zgłaszanych w toku procesu legislacyjnego do procedowanych projektów aktów prawnych przygotowanych w związku z pracami Zespołu.
Źródło: MIB, DC
|