Jest to jeden z dziewięciu aktów wykonawczych do ustawy z 4 marca 2010 roku
o infrastrukturze informacji przestrzennej, który umieszczono w planie legislacyjnym MSWiA na I półrocze 2011 r. Rozporządzenie to ma określać organizację, tryb i standardy techniczne tworzenia, aktualizacji, weryfikacji i udostępniania PRNG.
Projektowany akt zawiera rozstrzygnięcia systematyzujące bazę PRNG z wykorzystaniem rozwiązań funkcjonujących dotychczas, dodatkowo znacznie rozszerzając zakres bazy. Obecnie PRNG obejmuje bowiem nazwy obiektów geograficznych położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt zakłada natomiast wykorzystanie obecnego PRNG oraz dodanie danych dotyczących polskojęzycznego nazewnictwa obiektów geograficznych położonych poza granicami naszego kraju, które do tej pory gromadzone były osobno. Projektowane rozporządzenie łączy oba te zbiory, dzięki czemu nazwy geograficzne z obszaru Rzeczypospolitej Polskiej, jak i spoza jej terytorium będą znajdowały się w jednej bazie danych.
Podobnie jak to jest obecnie, dane do PRNG pozyskiwane będą z „aktów prawnych dotyczących ustalania, zmiany bądź znoszenia urzędowych nazw miejscowości ogłaszanych przez właściwy organ administracji publicznej”.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej. Opracowano je na podstawie dokumentu „INSPIRE Data Specification Geographical Names”.
Jak napisano w ocenie skutków regulacji, koszty dostosowania aktualnie funkcjonujących systemów do wymogów tego aktu wyniosą około 100 tys. zł i zostaną pokryte ze środków GUGiK. Będą one przeznaczone na utworzenie systemu do prowadzenia bazy danych rejestru polskich nazw geograficznych świata oraz wprowadzenie danych będących obecnie w formie analogowej. Zgodnie z projektem aktualnie funkcjonujące bazy danych nazw geograficznych mogą funkcjonować do końca 2014 roku.