|2010-05-25|
Prawo, Ludzie, Imprezy, Kataster
Debatowała Państwowa Rada Geodezyjna i Kartograficzna
Po czterech latach przerwy zebrała się Państwowa Rada Geodezyjna i Kartograficzna. W nowym składzie dyskutowała (24 maja) m.in. nad opracowanymi w GUGiK założeniami programu budowy Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach.
Państwowa Rada Geodezyjna i Kartograficzna jest organem doradczym głównego geodety kraju. Do jej zadań należy formułowanie wniosków i opinii na temat istotnych zagadnień z zakresu geodezji i kartografii. Dotyczą one m.in. zmian legislacyjnych, kierunków rozwoju, podejmowania prac naukowych. Rada będzie obradować dwa razy w roku. Podczas inauguracyjnego posiedzenia, które odbyło się w siedzibie GUGiK, członkowie Rady otrzymali z rąk głównego geodety kraju Jolanty Orlińskiej akty powołania.
Przewodniczącym Rady został prof. Bogdan Ney (Polska Akademia Nauk), wiceprzewodniczącymi: dr Marek Baranowski – dyrektor Instytutu Geodezji i Kartografii w Warszawie oraz dr hab. Zdzisław Kurczyński z Politechniki Warszawskiej.
Pozostali członkowie PRGiK: prof. Zdzisław Adamczewski (główny geodeta kraju w latach 1980-87) Sławomir Anusz (Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie) Aleksander Bielicki (geodeta województwa łódzkiego) prof. Jarosław Bosy (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu) dr Kazimierz Bujakowski (wiceprezydent Krakowa, główny geodeta kraju w latach 1999-2001) Krzysztof Cisek (Stowarzyszenie Geodetów Polskich) prof. Tadeusz Chrobak (Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków) Jerzy Czarnecki (Dyrekcja Generalna Dróg Krajowych i Autostrad) Krzysztof Danilewicz (Ministerstwo Obrony Narodowej) prof. Jerzy Gaździcki (prezes Polskiego Towarzystwa Informacji Przestrzennej) prof. Andrzej Hopfer (Wyższa Szkoła Gospodarowania Nieruchomościami w Warszawie) prof. Stanisława Kalus (Uniwersytet Śląski) Waldemar Klocek (prezes Polskiej Geodezji Komercyjnej) Jerzy Kozłowski (Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi) Zdzisław Kulczycki (Wyższy Urząd Górniczy) Grzegorz Majcherczyk (Ministerstwo Infrastruktury) Stanisław Marczyk (były WINGiK w Małopolskim UW) Wojciech Matela (prezes Geodezyjnej Izby Gospodarczej) Krzysztof Mączewski (geodeta województwa mazowieckiego) Marek Naglewski (Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji) Ewa Świniarska (Biuro Geodezji Kolejowej PKP PLK) prof. Sabina Źróbek (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn)
W czasie obrad przyjęto regulamin działania Rady, wysłuchano informacji o pracach prowadzonych obecnie przez GUGiK oraz dyskutowano nad założeniami rządowego programu budowy Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach. Program zaplanowano na lata 2010-2016.
ZSIN obejmować ma zbiory danych ewidencji gruntów i budynków (kataster nieruchomości) oraz centralnej bazy ksiąg wieczystych. Najpóźniej od 2016 r. kataster nieruchomości oraz księgi wieczyste mają być prowadzone za pomocą systemów teleinformatycznych. Baza ZSIN ma być na bieżąco aktualizowana na podstawie danych z rejestrów: PESEL, REGON, KRS, TERYT, PRG, EMUiA, ewidencji zabytków, wyciągów notarialnych, zbiorów danych przekazywanych przez wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych. Do ZSIN będą przekazywane w formie elektronicznej m.in. wyciągi aktów notarialnych oraz wyniki prac geodezyjnych będących źródłem danych dla systemu. W okresie przejściowym, czyli zanim ZSIN osiągnie model docelowy, ewidencja gruntów i budynków oraz księgi wieczyste będą działały, wykorzystując funkcjonalności IPE (Integrującej Platformy Elektronicznej). Dla osiągnięcia celów zakładanych w programie konieczne będą: -integracja katastru z księgami wieczystymi, -poprawa jakości danych katastralnych, -integracja rejestrów ZSIN z innymi rejestrami, -dostosowanie systemu prawnego do modelu przyjętego w ZSIN.
Historia ZSIN liczy już ponad 10 lat. W 1999 r. w ramach programu PHARE 2000 rozpoczęto bowiem prace nad założeniami do stworzenia w Polsce Zintegrowanego Systemu Katastralnego. Budowę charakteryzował jednak wyjątkowy brak konsekwencji. Cele określone w założeniach opracowywanych w latach 1999-2002 zrealizowano tylko częściowo. Od 2006 r. prace nad systemem przerwano, a stanowisko pełnomocnika ds. jego budowy istniało tylko na papierze. Wreszcie, w marcu 2009 r. powołano nowego pełnomocnika (Tomasz Siemoniak, MSWiA), w grudniu tego samego roku utworzono zespół ds. budowy ZSIN, a w styczniu 2010 r. powołano zespoły robocze zajmujące się sprawami: - prawnymi i proceduralnymi, - rozwoju infrastruktury technicznej, - finansowymi i organizacyjnymi, - opodatkowania nieruchomości. W kolejnych miesiącach można zatem oczekiwać pierwszych wyników. W czasie dyskusji nad założeniami do ZSIN zaproponowano m.in. rozszerzenie listy tzw. interesariuszy, czyli instytucji, które będą miały wpływ na funkcjonowanie systemu (o Ministerstwo Infrastruktury i nadzór budowlany), zwiększenie bezpieczeństwa transakcji obrotu nieruchomościami, dodanie do ZSIN informacji o zagospodarowaniu przestrzennym. Rada zaleciła głównemu geodecie kraju uwzględnienie propozycji w dalszych pracach nad systemem.
Jerzy Przywara
|