|2009-05-14|
Prawo, Instytucje
NIK: elektroniczne usługi administracji publicznej nie działają w sposób zadowalający
Poziom wykorzystania drogi elektronicznej do załatwiania spraw urzędowych jest znikomy (...). Podstawową przyczyną jest mała liczba spraw, którą można załatwić za pomocą internetu, oraz konieczność posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego – czytamy w niedawno opublikowanym raporcie Najwyższej Izby Kontroli.
NIK negatywnie ocenia fakt, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w latach 2005-2008 nie realizowało projektu STAP (ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej Administracji Publicznej). W konsekwencji urzędy administracji publicznej nie uzyskały dostępu do ogólnokrajowego, bezpiecznego i taniego narzędzia komunikacji elektronicznej, poprawiającego sprawność administracji w wymiarze krajowym i międzynarodowym.
Izba negatywnie ocenia również przebieg i dotychczasowe efekty realizowanego przez MSWiA projektu e-PUAP. Do czasu zakończenia czynności kontrolnych w listopadzie 2008 r., pomimo upływu ostatecznego terminu zakończenia prac, portal e-PUAP nie został formalnie odebrany i nie uzyskał pełnej funkcjonalności, a występujące błędy uniemożliwiały jego wykorzystywanie. W konsekwencji realizacja tego projektu w minimalnym stopniu wpłynęła na poprawę komunikacji drogą elektroniczną pomiędzy obywatelami i urzędami oraz na wymianę informacji pomiędzy urzędami.
Realizację obu projektów przewidziano w ustanowionych przez Radę Ministrów, na podstawie ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, Planach Informatyzacji Państwa na rok 2006 i na lata 2007-2010.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła natomiast, pomimo stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, przyjmowanie przez skontrolowane podmioty dokumentów drogą elektroniczną, publikację aktów normatywnych w formie elektronicznej, postęp w świadczeniu usług publicznych drogą elektroniczną przez jednostki samorządu terytorialnego oraz wyposażenie tych jednostek w sprzęt teleinformatyczny i oprogramowanie. Zadania te realizowane były jednak w znacznej mierze poza platformą e-PUAP, przy wykorzystaniu rozwiązań indywidualnych, lokalnych lub regionalnych. Prowadziło to do zwielokrotnienia prac w celu uzyskania podobnych rozwiązań, a w konsekwencji ograniczało możliwości uzyskania oszczędności w skali całej administracji publicznej.
Badaniami kontrolnymi objęto okres od stycznia 2005 r. do listopada 2008 r. Skontrolowano łącznie 46 jednostek, w tym 8 urzędów naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, 5 urzędów wojewódzkich oraz 30 jednostek samorządu terytorialnego – 3 urzędy marszałkowskie, 9 starostw powiatowych oraz 18 urzędów gmin. Skontrolowano także 3 gospodarstwa pomocnicze. Kontrolę przeprowadzono od 24 kwietnia do 2 grudnia 2008 r.
Źródło: NIK
|