Projekt zawiera propozycje, które mają pomóc rozwiązać zidentyfikowane problematyczne kwestie wpływające bezpośrednio na rozwój budownictwa mieszkaniowego. Zakłada on:
1. Zniesienie ograniczeń w obrocie nieruchomościami rolnymi znajdującymi się w granicach administracyjnych miast oraz rezygnacja z prawa odkupu przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Istotą tej zmiany jest nadanie priorytetu realizacji celów polityki mieszkaniowej w miastach oraz usunięcie zasadniczej bariery w procesie urbanizacji na obszarach miejskich, jaką jest ograniczona możliwość zbywania gruntów rolnych.
2. Zniesienie generalnego zakazu ustanawiania użytkowania wieczystego na cele mieszkaniowe. Powrót do tego rozwiązania ma umożliwić gminom ustanawianie trwałego tytułu prawnego do gruntów na rzecz inwestorów, którzy nie będą ponosić kosztów nabycia własności, przy czym podmiot publiczny zachowa możliwość sprawowania kontroli nad realizacją celu określonego w umowie.
3. Wprowadzenie opcji – w procedurze uproszczonej sporządzenia planu miejscowego – zawarcia zmiany w zakresie umożliwienia realizacji dodatkowej pełnej kondygnacji w przypadku budynków niższych niż 30 m.
4. Umożliwienie radzie gminy ustalenia w drodze uchwały, stanowiącej akt prawa miejscowego, wytycznych dotyczących umów urbanistycznych zawieranych w związku ze sporządzaniem zintegrowanych planów inwestycyjnych. Ma to na celu uregulowanie zakresu zobowiązań między gminą a inwestorem możliwych do ustalenia w umowie urbanistycznej.
5. Wprowadzenie moratorium na pobieranie opłat planistycznych w odniesieniu do nieruchomości stanowiących przedmiot transakcji zawartych w okresie dwóch lat od dnia wejścia w życie projektowanego przepisu.
6. Kilka zmian w odniesieniu do uchwał o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej przyjmowanych na podstawie ustawy mieszkaniowej (m.in. usunięcie wymogu zachowania minimalnego udziału powierzchni handlu i usług w każdej inwestycji), a także rezygnację z określania na poziomie krajowym minimalnego współczynnika liczby miejsc postojowych przewidzianych do realizacji w ramach inwestycji mieszkaniowej i powrót do zasad obowiązujących przed 2023 rokiem.
7. Jednoznaczne rozstrzygnięcie o możliwości dokonania podziału nieruchomości przy zachowaniu jego zgodności z warunkami określonymi w uchwale o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej (towarzyszącej). Zmiana umożliwi inwestorowi korzystanie z uproszczonej ścieżki realizacji inwestycji mieszkaniowych.
8. Wprowadzenie dodatkowego terminu do skorzystania przez użytkowników wieczystych z roszczenia o sprzedaż gruntu.
9. „Odblokowanie” gruntów spółek Skarbu Państwa oraz pozostających w zasobie Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na potrzeby realizacji inwestycji mieszkaniowych. Celem propozycji jest przejęcie nieruchomości, które są zbędne tym podmiotom, a ze względu na ich przeznaczenie oraz cechy mogą być zagospodarowane pod budownictwo mieszkaniowe.
10. Wprowadzenie przepisu zobowiązującego strony postępowań niezadowolone z rozstrzygnięć wydawanych przez organy administracji publicznej na podstawie przepisów ustawy Prawo budowlane do jednoznacznego określenia w odwołaniach i zażaleniach: zarzutów wobec rozstrzygnięć, zakresu żądania będącego przedmiotem odwołania lub zażalenia oraz wskazania dowodów uzasadniających to żądanie. Celem projektowanego rozwiązania jest przyspieszenie procedury wydawania pozwoleń na budowę, a tym samym przyspieszenie procesów inwestycyjnych.
11. Doprecyzowanie obecnie obowiązujących przepisów w zakresie obowiązku realizacji inwestycji drogowej spowodowanej inwestycją niedrogową przez inwestora inwestycji niedrogowej.
12. Stworzenie podstaw prawnych umożliwiających wdrożenie nowego wzoru świadectwa uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości. Nowe świadectwo ma mieć formę dwustronnej spersonalizowanej karty identyfikacyjnej, a także być udostępniane w aplikacji mobilnej mObywatel.
Ustawa miałaby wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia z kilkoma wyjątkami.