|2008-04-03|
Geodezja, Firma, Prawo, Instytucje, Kataster
NIK o zarządzaniu nieruchomościami gminnymi
Na stronie internetowej Najwyższej Izby Kontroli opublikowano wyniki kontroli zarządzania nieruchomościami gminnymi.
Jak czytamy w dokumencie opracowanym przez NIK, celem kontroli było dokonanie oceny wykonywania ustawowych zadań własnych gmin w obszarze gospodarowania nieruchomościami gminnymi, w tym przestrzeganie zasad prawidłowej gospodarki, dla różnych form instytucjonalnych (bezpośrednio, pośrednio lub w formie zlecenia) stosowanych przy zarządzaniu nieruchomościami przez gminy.
W szczególności ocena dotyczyła:
opracowania i realizacji przez gminy strategii zarządzania nieruchomościami, funkcjonowania systemu ewidencjonowania nieruchomości oraz rejestrowania zdarzeń ekonomiczno-finansowych związanych z gospodarowaniem majątkiem, skuteczności realizacji procesów służących gospodarowaniu mieniem komunalnym, realizacji przez podmioty zarządzające zadań z zakresu zarządzania nieruchomościami gminnymi.
Obszar badań kontrolnych obejmował wykonanie przez wójtów zadań z zakresu zarządzania nieruchomościami gminnymi określonych w ustawach z: 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Kontrola koncentrowała się również na ujawnianiu mechanizmów korupcjogennych, takich jak: niezgodne z przepisami przekazywanie w zarządzanie nieruchomości gmin, niezabezpieczanie interesów gmin w umowach z podmiotami zarządzającymi nieruchomościami, brak nadzoru i kontroli działalności tych podmiotów oraz czerpanie przez nie nienależnych korzyści z zarządzania nieruchomościami. Kontrolę przeprowadzono od 5 marca do 10 lipca 2007 r. Badaniami kontrolnymi objęto okres od 1 stycznia 2005 r. do 31 marca 2007 r. Kontrolę przeprowadzono w 60 jednostkach, z tego w 33 urzędach gmin (dziewięciu urzędach gmin wiejskich, 21 urzędach miast i w trzech urzędach miast i gmin) oraz w 27 jednostkach zarządzających nieruchomościami (13 zakładach budżetowych, 12 spółkach, w tym 11 spółkach komunalnych, jednym gospodarstwie pomocniczym oraz jednej jednostce budżetowej).
Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia z punktu widzenia kryteriów legalności, gospodarności i rzetelności zarządzanie nieruchomościami gminnymi. Ocena ta uzasadniona jest stwierdzeniem istotnych nieprawidłowości w procesie zarządzania tymi nieruchomościami. Wójtowie 3/4 objętych kontrolą gmin nie posiadali w pełnym zakresie informacji o nieruchomościach gminnych z uwagi na nieprowadzenie lub nierzetelne prowadzenie ewidencji tych nieruchomości. We wszystkich urzędach gmin stwierdzono różnice w danych o nieruchomościach wykazywanych w ewidencji nieruchomości, ewidencji księgowej środków trwałych, sprawozdaniach GUS i informacjach o stanie mienia komunalnego. W przypadku 82% kontrolowanych gmin nie wykonano ustawowych obowiązków opracowania planów wykorzystania gminnych zasobów nieruchomości oraz uchwalenia wieloletnich programów gospodarowania zasobami mieszkaniowymi, co świadczy o braku strategii zarządzania nieruchomościami. Wójtowie nie dokonywali analiz efektywności zarządzania nieruchomościami. Zdecydowana większość gmin (85%) powierzyła w zarządzanie tylko swoje zasoby mieszkaniowe. Pozostałymi nieruchomościami z gminnego zasobu wszystkie gminy zarządzały bezpośrednio. W ponad 90% skontrolowanych podmiotów zarządzających mieszkaniowym zasobem gmin stwierdzono istotne nieprawidłowości. Szczegóły kontroli.
Źródło: NIK
|