|2024-03-11|
GNSS, Edukacja
Zespół z Wydziału Geoinżynierii UWM z nagrodą w konkursie EUSPA
Naukowcy z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego zdobyli nagrodę Idea Track w konkursie Cassini Challenges. Jego organizatorem jest EUSPA – Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego. Reprezentanci UWM zostali wyróżnieni – jako jedyni z Polski – za innowacyjny pomysł wykorzystujący europejskie technologie kosmiczne i nowoczesne moduły komunikacyjne w celu wspierania dostępności, ciągłości i niezawodności nawigacji satelitarnej.
Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EU Agency for the Space Programme, w skrócie EUSPA) działa na rzecz realizacji celu Unii Europejskiej, którym jest maksymalizacja zwrotu z inwestycji unijnych w przestrzeń kosmiczną. EUSPA wspiera m.in. rozwiązania związane z nawigacją satelitarną, teledetekcją. Organizuje też konkurs Cassini, który ma trzy części: 1. Ideas, czyli konkurs na pomysły, 2. Prototyp, 3. Produkt. Zespół naukowców z Instytutu Geodezji i Budownictwa UWM złożył projekt „GBAT – Ground Based Augmentation Transceiver” w części Ideas.
– Wystartowaliśmy w tym konkursie jako zespół, ale głównym wnioskodawcą był Mateusz Czyrzniak, który jest doktorantem pierwszego roku Szkoły Doktorskiej – mówi dr hab. inż. Jacek Rapiński, prof. UWM. – Razem z Mateuszem w zespole byłem ja, jako jego promotor i dr inż. Dariusz Tomaszewski, który jest jego promotorem pomocniczym. Współpracuje z nami dr inż. Karolina Krzykowska-Piotrowska z Zakładu Inżynierii Transportu Lotniczego i Teleinformatyki na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. 25 wnioskodawców zostało zaproszonych na rozmowę, a nagrodzono 15 najlepszych pomysłów. Z Polski jesteśmy tylko my – podkreśla.
Wnioski w części Ideas można było złożyć w trzech obszarach: next generation, sustainable future, emerging technologies. Pomysł zespołu z UWM dotyczy emerging technologies, czyli nowych technologii.
– Od różnych firm wykorzystujących w swojej codziennej pracy nawigację satelitarną trafiały do nas zapytania o rozwiązania nawigacyjne dla miejsc, gdzie jest ona słabo dostępna, np. gdy w dużych miastach są miejskie kaniony, czyli dwie wysokie ściany i wąska ulica. W takich miejscach np. kurierzy mają problem, bo nawigacja satelitarna nie zapewnia wystarczającej niezawodności i dokładności. W związku z tym tracą oni czas na znalezienie docelowego miejsca. Przedstawiciele takich firm deklarują, że są w stanie zainwestować w rozwój technologii, która będzie wspierała nawigację w trudnych warunkach – mówi dr hab. inż. Jacek Rapiński. – Przyszło nam do głowy, żeby wspomóc nawigację satelitarną systemem naziemnym i wzmocnić wyznaczenie pozycji. Nie chodzi o naziemny nadajnik sygnału GNSS – chcemy do tego wykorzystać nowoczesne moduły komunikacyjne, które potrafią nie tylko przesyłać dane, ale także wykorzystać inne zjawiska fizyczne w celu wyznaczenia swojego położenia względem innych urządzeń. Chcemy opracować rozwiązanie wspomagające wyznaczanie pozycji użytkownika systemu nawigacyjnego tak. żeby np. kurier mógł łatwiej znaleźć miejsce dostarczenia przesyłki, a kierowca karetki nie szukał, do której klatki w bloku został wezwany. Dzięki zaproponowanemu przez nas rozwiązaniu działanie nawigacyjne powinno być dokładniejsze i bardziej dostępne – zaznacza profesor.
Rozwiązanie ma także inne zastosowania. – Duże firmy, które mają kilkadziesiąt różnych wejść lub ramp załadunkowych na przykład do jakiegoś magazynu, będą mogły zainstalować u siebie urządzenie, nad którym pracujemy. Użytkownicy dostaną wtedy dokładniejsze dane o swoim położeniu, a co za tym idzie będą wiedzieli dokładnie, pod które drzwi magazynu ma przyjechać np. kurier. Koszt takiego urządzania jest stosunkowo nieduży. Wiemy, że jest na to rozwiązanie zapotrzebowanie biznesowe, dlatego nad nim pracujemy – dodaje prof. Rapiński.
W opisie projektu GBAT zaznaczono, że zostanie opracowany naziemny moduł komunikacyjny, który poprawi dostępność pozycjonowania w obszarach o słabej widoczności satelitów GNSS, przynosząc tym samym korzyści użytkownikom, którzy wymagają wysokiej dostępności, ciągłości i integralności nawigacji. W ramach projektu zostaną zintegrowane istniejące zaawansowane moduły komunikacyjne w rozwiązanie zintegrowane lub hybrydowe, które rozszerzy nawigację smartfonem. Zespół naukowców za pomysł GBAT otrzymał nagrodę finansową 10 tys. euro.
Źródło: UWM
|