Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2023-12-14| GNSS, Teledetekcja, Sprzęt, Edukacja

Cień, Narwal i Virga z WIG WAT nagrodzone przez MON

11 grudnia obyło się wręczenie nagród w III edycji konkursu o nagrodę Ministra Obrony Narodowej za realizację bezzałogowego systemu powietrznego, lądowego i morskiego na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Wśród laureatów znaleźli się studenci Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji WAT.


Cień, Narwal i Virga z WIG WAT nagrodzone przez MON <br />
Cień i Narwal
Cień i Narwal
Cień, Narwal i Virga z WIG WAT nagrodzone przez MON <br />
Virga
Virga

Konkurs skierowany był do studentów i doktorantów uczelni wojskowych, a jego celem było wyłonienie na podstawie przygotowanych koncepcji i zrealizowanych projektów najlepszych rozwiązań. Ponadto konkurs ma przyczyniać się do wzrostu rozpoznawalności potencjału badawczo-rozwojowego w uczelniach wojskowych, promować osiągnięcia studentów i doktorantów uczelni wojskowych oraz popularyzować wiedzy w zakresie tematyki konkursu.

Studenci z Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji Wojskowej Akademii Technicznej uzyskali następujące wyniki:

• II miejsce za realizację bezzałogowego systemu morskiego w kategorii „bojowe” zajęli Maja Walasik oraz ppor. mgr inż. Konrad Mikszewicz za projekt pt. „Nawodny Bezzałogowy System Bojowy CIEŃ”.
CIEŃ to pływająca platforma bojowa. Głównymi atutami tej jednostki pływającej jest ograniczenie obecności człowieka podczas misji bojowych, możliwość zaatakowania wrogiego okrętu i jego unieszkodliwienie poprzez zderzenie. Statkiem steruje się za pomocą specjalnego kontrolera. Kamery RGB i IR umieszczone na jednostce mogą zostać zastosowane w przypadku działań operacyjnych w nocy. Taka konfiguracja umożliwia kompleksowe pozyskiwanie danych obrazowych do identyfikacji potencjalnych celów. Moduł nawigacyjny z odbiornikiem GPS pozwala na dokładne wyznaczenie swojej pozycji oraz prowadzi ciągłą komunikację z jednostką pływającą z wykorzystaniem fal radiowych o częstotliwości 2,4 GHz lub komunikację wykorzystującą transmisję danych przy pomocy sieci GSM. CIEŃ może również wykorzystywać dane nawigacyjne do precyzyjnego namierzania celów.


Maja Walasik i ppor. mgr inż. Konrad Mikszewicz

• Wyróżnienie za realizację bezzałogowego systemu morskiego w kategorii „operacyjno-rozpoznawcze” zajął: Karol Korolczuk za projekt pt. „Bezzałogowy Statek Inspekcyjno-badawczy NARWAL”.
NARWAL to bezzałogowy zdalnie sterowany pojazd podwodny (ROV – remotely operated vehicle) z podwoziem gąsienicowym przystosowanym do operacji na dnie zbiorników wodnych. Składa się z konstrukcji nośnej oraz podzespołów inspekcyjno-badawczych zbierających dane obrazowe. Platforma może pracować z takimi sensorami, jak kamery stereoskopowe, skaner 3D do zastosowań podwodnych czy magnetometr.
Zadaniem NARWALA jest pozyskiwanie danych przestrzennych o elementach podwodnych i zanurzonych z możliwością ich wykorzystania do tworzenia opracowań 3D. Pozyskane dane mogą służyć do inspekcji, badania deformacji dna oraz do kontroli i konserwacji zasobów morskich (w tym podwodnego okablowania i infrastruktury technicznej) bez obecności człowieka pod wodą. Dodatkowo NARWAL może instalować na dnie zbiornika znaczniki potrzebne do orientacji skanów czy zdjęć, które następnie posłużą do stworzenia modeli i map dna. Wykorzystanie gąsienic pozwala na ustabilizowanie pracy i wykonywanie operacji z większą precyzją, co zapewnia przewagę nad stosowanymi obecnie systemami.


Karol Korolczuk

• Wyróżnienie za realizację bezzałogowego systemu powietrznego w kategorii „operacyjno-rozpoznawcze” zajęła sierż. pchor. Nina Kurzyna za projekt pt. „VIRGA”.
VIRGA to bezzałogowy statek powietrzny dużych wysokości. Stanowi doskonałe rozwiązanie w dziedzinie meteorologii zarówno dla wojska, jak i służb cywilnych. Dron może wykonywać pomiary meteorologiczne w różnych miejscach w ramach jednego lotu. Składa się z dwóch modułów: sterowca półsztywnego wypełnionego helem i bezzałogowego statku powietrznego. Moduły te uzupełniają się – sterowiec wynosi moduł BSP na określoną wysokość (już podczas wznoszenia sonda wykonuje pomiary meteorologiczne), po czym odłącza się. W kadłubie modułu BSP umieszczony jest czujnik MeteoModemM20, dzięki któremu dane automatycznie zapisywane są na komputerze. Są one niezbędne w pracy synoptyków na lotniskowych stacjach meteorologicznych (również dla IMGW), ponieważ umożliwiają dokładniejszą prognozę pogody. Co więcej, informacje mogą zostać dostarczone z obszarów trudno dostępnych.


Sierż. pchor. Nina Kurzyna

Opiekunem wszystkich nagrodzonych projektów jest mgr inż. Marcin Lisowski.


Zespół z WIG WAT z opiekunem mgr. inż. Marcinem Lisowskim

Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji Wojskowej Akademii Technicznej prowadzi także inne prace badawcze związane z wykorzystaniem bezzałogowców powietrznych, lądowych i wodnych w różnych dziedzinach inżynierskich i wojskowych.

Źródło: KNS GeoPixel WAT (fot. WAT)


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wyprawa BARI 1976
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS