|2023-05-29|
Przetargi
Bliżej wyboru wykonawcy obwodnicy Zatora w ramach pilotażu BIM
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła drugi etap postępowania, którego celem jest wybór wykonawcy obwodnicy Zatora w nowym przebiegu DK28. To pierwsza inwestycja GDDKiA, która będzie budowana z wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM (Building Information Modeling).
Wykonawca obwodnicy Zatora wybierany jest w trybie dialogu konkurencyjnego, przewidzianym w Prawie zamówień publicznych. Pierwsza tura to złożenie przez zainteresowanych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ich ocena. Budową obwodnicy Zatora zainteresowało się sześć podmiotów – POLAQUA, SKANSKA, Mostostal Warszawa, konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag (partner), konsorcjum Eurovia Polska (lider) i Warbud (partner) oraz PORR.
Z tej grupy do kolejnego etapu – dialogu – wyłonione zostały trzy podmioty – Mostostal Warszawa, Konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag (partner) oraz SKANSKA. Wnioski były oceniane na podstawie następujących kryteriów selekcji: doświadczenie wykonawcy w BIM (15 punktów), próbka referencyjnego modelu BIM wraz z dokumentem opisu oraz dokumentem źródłowym (75 punktów).
Podczas dialogu wykonawcy będą proponować konkretne rozwiązania spełniające potrzeby zamawiającego. Dzięki takiemu spotkaniu dwóch stron – zamawiającego i wykonawców – mogą oni lepiej poznać swoje potrzeby i specyfikę danego zamówienia. Jest to szczególnie ważne w przypadku innowacyjnych przedsięwzięć, takich jak budowa drogi z wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM.??
Ostatnia, trzecia tura postępowania, to przygotowanie przez GDDKiA specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) na podstawie doświadczeń i informacji zebranych podczas dialogu konkurencyjnego. Po przygotowaniu SWZ do składania ofert zaproszeni zostaną wykonawcy, którzy brali udział w dialogu i nie zostali wyeliminowani z postępowania. Wybudowanie obwodnicy Zatora zostanie powierzone temu podmiotowi, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza.
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum Zatora po zachodniej stronie miasta. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Obwodnica będzie budowana w ramach pilotażu przy wykorzystaniu metodyki BIM. To nowatorskie podejście do zarządzania, w którym wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji jest zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych, od etapu projektowania, przez realizację po utrzymanie. Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót – drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
Źródło: GDDKiA
|