|2023-03-30|
Geodezja, Prawo
Więcej cyfryzacji i mniej formalności na budowie. Rząd przyjął projekt
Mniej formalności również przy budowie większych domów, dokończenie cyfryzacji procesu inwestycyjno-budowlanego, cyfryzacja narad koordynacyjnych – to kluczowe założenia projektu nowelizacji ustawy Prawo budowlane, który został przyjęty w tym tygodniu przez Radę Ministrów.
Ze zgłoszeniem można więcej
Jedną z ważniejszych zmian w przepisach jest możliwość budowy jednorodzinnych budynków mieszkalnych na własne potrzeby mieszkaniowe o powierzchni zabudowy powyżej 70 m kw. na podstawie tej samej procedury co mniejsze domy, a więc bez konieczności uzyskiwania pozwolenia na budowę – wystarczy zgłoszenie.
Z konieczności uzyskania pozwolenia zwolnione zostaną także przydomowe schrony do 35 m kw., niewielkie kioski i pawilony sprzedaży ulicznej oraz budynki gospodarcze i wiaty związane z produkcją rolną. Oznacza to, że również te obiekty będą mogły powstawać jedynie na podstawie zgłoszenia.
Do obiektów zwolnionych z pozwolenia, lecz wymagających zgłoszenia, zostanie także dodana budowa bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności większej niż 5 m sześc. i nie większej niż 15 m sześc. Budowa zbiorników do 5 m sześc. nie będzie wymagała zgłoszenia.
Pełna cyfryzacja na budowie
Nowelizacja Prawa budowlanego ma ponadto wprowadzić pełną cyfryzację procesu inwestycyjno-budowlanego. Przewiduje bowiem cyfrowy obieg dokumentów i zniesienie możliwości składania ich w postaci papierowej. Organy administracji publicznej również mają wydawać w tym zakresie dokumenty jedynie w postaci elektronicznej. W związku z tym dla całego kraju wprowadzony zostanie jeden system teleinformatyczny, który będzie służył do obsługi postępowań administracyjnych w budownictwie, tzw. SOPAB.
W ramach systemu utworzona zostanie Baza Projektów Budowlanych. Będzie ona gromadziła projekty budowlane, w tym projekty zagospodarowania działki lub terenu, projekty architektoniczno-budowlane i projekty techniczne sporządzone w postaci elektronicznej. O zamieszczeniu projektu budowlanego w bazie będzie decydował użytkownik konta na portalu e-Budownictwo, czyli inwestor lub projektant. Projekt budowlany, który zostanie zamieszczony w bazie, otrzyma indywidualny, unikalny identyfikator – inwestor będzie mógł go podać we wszelkiego rodzaju wnioskach, zgłoszeniach czy zawiadomieniach składanych w organach administracji architektoniczno-budowlanej oraz organach nadzoru budowlanego.
Pierwsza wersja SOPAB ma ruszyć jeszcze pod koniec czerwca br. Kolejne etapy wdrażania systemu mają potrwać do roku 2025.
Zmiany również w geodezji
Projekt przewiduje również zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym. Nowelizacja ma przede wszystkim wprowadzić obowiązek prowadzenia narad koordynacyjnych wyłącznie w postaci elektronicznej. Narzędzia, które to umożliwiają, wprowadzono już wprawdzie w większości powiatów, ale w świetle obowiązującego prawa korzystanie z nich jest wciąż fakultatywne.
Nowelizacja wprowadza ponadto przepisy określające czas ważności rezultatów narady koordynacyjnej, czyli 36 miesięcy od zakończenia narady (chyba że inwestor lub projektant przekaże do starosty informację o konieczności wydłużenia tego terminu).
Projekt wprowadza też przepis, na podstawie którego projektowane zamierzenia budowlane po upływie 36 miesięcy od zakończenia narady będą archiwizowane w bazie danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT) prowadzonej przez starostę. Jak wyjaśniają autorzy projektu, w obecnej sytuacji, w przypadku gdy inwestor z jakiegoś powodu zrezygnował z realizacji inwestycji, w GESUT projektowana sieć cały czas istnieje. Takich sytuacji jest bardzo dużo i powoduje to nieczytelność danych. Coraz częściej zdarzają się też sytuacje, gdy dochodzi do kolizji nowych inwestycji z takimi niezrealizowanymi projektami.
Teraz projektem zajmie się Sejm. Nowelizacja ma wejść w życie co do zasady po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, choć w przewidziano w niej kilka przepisów przejściowych. Na przykład obowiązek prowadzenia narad koordynacyjnych drogą elektroniczną miałby zacząć obowiązywać po 6 miesiącach od publikacji ustawy.
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami w geodezji i kartografii? Zapisz się na bezpłatny newsletter!
Jerzy Królikowski
|