|2022-12-12|
Geodezja, Prawo
Totalna eksmisja a odszkodowania przy budowie CPK
Przyjmijmy roboczÄ… tezÄ™, że Centralny Port Komunikacyjny jest Polsce i jej mieszkaÅ„com potrzebny i że stać nas na jego wybudowanie. Przy takim zaÅ‚ożeniu wÅ‚adze, oprócz zadbania o tÄ™ ogromnÄ… inwestycjÄ™, powinny przede wszystkim zatroszczyć siÄ™ o godziwe odszkodowania dla wÅ‚aÅ›cicieli wywÅ‚aszczanych nieruchomoÅ›ci – pisze w grudniowym GEODECIE Bogdan Grzechnik.
 Fragment mapy lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, wariant inwestorski z czerwca br. (fot. CPK Sp. z o.o.)
|
|
|
|
|
|
Władze zaniepokojone słabym stopniem zaawansowania realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego 22 lipca 2022 r. doprowadziły do uchwalenia przez Sejm ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK. Wcześniej była już przyjęta jedna ustawa oraz rozporządzenie (...). Obecnie obowiązuje więc ponad 120 stron przepisów specjalnych, które mają regulować wszystkie problemy związane z budową tego węzła komunikacyjnego. Czy i jak regulują, dowiemy się z dalszej części artykułu.
• TrochÄ™ o samym CPK
Sztandarową inwestycję rządu, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny, zaplanowano ok. 40 km na zachód od Warszawy na powierzchni blisko 4 tys. ha. Miałaby ona obejmować nie tylko port lotniczy (jeden z największych w Europie), ale również węzeł kolei dużych prędkości oraz drogi ekspresowe. Prace budowlane miały być sfinalizowane do 2027 r.
Jednak w styczniu br. Najwyższa Izba Kontroli oceniÅ‚a, że przy obecnym tempie prac zakoÅ„czenie budowy w podanym terminie jest zagrożone. A co wiÄ™cej, zdaniem NIK „niezbÄ™dne jest niezwÅ‚oczne przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzyÅ›ci”. Nadal nie wiadomo bowiem, ile bÄ™dzie kosztować CPK ani skÄ…d miaÅ‚oby pochodzić finansowanie. A chodzi o kwoty niemaÅ‚e. W 2017 r. szacowano, że koszty samego tylko komponentu lotniczego wyniosÄ… 16–19 mld zÅ‚, kolejowego 8–9 mld zÅ‚, a drogowego 1,7 mld zÅ‚ (łącznie grubo ponad 30 mld zÅ‚). BiorÄ…c pod uwagÄ™ dynamiczne zmiany na rynku budowlanym oraz wysokÄ… inflacjÄ™, sÄ… one na pewno znacznie zaniżone. Dramatycznie zmieniÅ‚a siÄ™ też sytuacja sektora lotniczego m.in. z powodu pandemii COVID-19, a ostatnio roÅ›nie niepewność zwiÄ…zana z wojnÄ… w Ukrainie. Do tego dochodzÄ… ogromne problemy z uruchomieniem przez PolskÄ™ europejskich funduszy, a nasz rzÄ…d zaczyna gwaÅ‚townie szukać oszczÄ™dnoÅ›ci.
• Totalna eksmisja
Od strony geodezyjnej można do CPK podchodzić na wiele sposobów [patrz m.in. artykuÅ‚ „Wielkie skanowanie” w GEODECIE 6/2021 – red.]. Tak siÄ™ jednak w życiu zÅ‚ożyÅ‚o, że poza geodezjÄ… zajmowaÅ‚em siÄ™ zawodowo również innymi zagadnieniami. Jestem rzeczoznawcÄ… majÄ…tkowym (uprawnienia nr 8), poÅ›rednikiem w obrocie nieruchomoÅ›ciami (uprawnienia nr 1476), a także posiadam ponad 25-letnie doÅ›wiadczenie dotyczÄ…ce nabywania nieruchomoÅ›ci pod inwestycje liniowe (autostrady, drogi szybkiego ruchu, obwodnice miast itp.). Dlatego postaram siÄ™ skupić na tematyce zwiÄ…zanej z wywÅ‚aszczaniem nieruchomoÅ›ci oraz z odszkodowaniami za przejmowane grunty, budynki oraz infrastrukturÄ™ technicznÄ…...
Pełna treść artykułu w grudniowym wydaniu miesięcznika GEODETA
Redakcja
|