|2021-09-21|
Geodezja, GIS, Teledetekcja, Sprzęt
Lotnicze i mobilne premiery Riegla na Intergeo
Podczas rozpoczynających się dziś (21 września) w Hanowerze targów Intergeo austriacki producent skanerów laserowych Riegl zaprezentował kilka interesujących nowości do pomiarów lotniczych i mobilnych.
Zasobnik Riegl VQX-1
|
|
VMR Robotic Rail Scanning System
|
|
Mobilny system VMY-1
|
|
|
|
Z myślą o rozwiązaniach bezzałogowych producent opracował udoskonalone wersje lotniczych skanerów serii miniVUX-UAV. Nowy model Riegl miniVUX-1LR wyróżnia przede wszystkim zasięg pomiaru wydłużony do 500 metrów, co pozwala na efektywny pomiar z pułapu 250 metrów nad ziemią. Sensor wyróżnia ponadto niewielka waga (1,55 kg) i kompaktowe wymiary, pełne pole widzenia (360°), laser pracujący na częstotliwości do 100 kHz oraz opcjonalna integracja do dwóch kamer. W ocenie producenta skaner ten świetnie sprawdzi się w pomiarach np. niedostępnych wąwozów czy kopalni odkrywkowych.
Kolejna lotnicza nowość dotyczy skanerów serii VUX-1. Nowe modele VUX-1LR22 oraz VUX-1UAV22 wyróżnia częstotliwość pracy lasera podniesiona do odpowiednio 1500 kHz oraz 1200 kHz. Zasięg sensorów zwiększył się równocześnie do 1845 i 1415 metrów, a maksymalny pułap – do 1050 i 800 metrów. Lidary oferują też mniejszy minimalny zasięg pomiaru, co pozwala skuteczniej skanować bliższe obiekty. Oba skanery można zintegrować z maksymalnie 4 kamerami.
Z myślą o większych maszynach przygotowano zasobnik Riegl VQX-1. Ma to być proste w obsłudze rozwiązanie, by zainstalować na płatowcu zestaw sensorów dopasowany do potrzeb danego klienta. Zasobnik pomieści skaner laserowy (VQ-480II, VQ580II, VUX-240 lub VQ-840-G), do 3 wysokorozdzielczych kamer (np. Phase One iXM 100) oraz jednostkę IMU/GNSS (np. Applanix AP60). VQX-1 jest obecnie w trakcie certyfikacji do wykorzystania na jednosilnikowych samolotach marki Cessna.
Riegl zaprezentował również kilka nowości do skanowania mobilnego. Pierwszy przykład to system VUX-1HA22 z laserem o częstotliwości pracy podniesionej do 1800 kHz. Druga premiera to VMY-1 – kompaktowy i lekki (8 kg) mobilny system wykorzystujący pojedynczy skaner serii miniVUX. Skanuje on do 100 linii/s przy częstotliwości pracy lasera na poziomie 200 kHz. Opcjonalnie może być wyposażony w 4 zwykłe kamery lub jedną panoramiczną. Wśród zalet systemu producent wymienia również łatwe składanie i transport zestawu.
Spółka zaprezentowała też VMR Robotic Rail Scanning System – kompaktowy system pomiaru linii kolejowych bazujący na skanerze VZ-400i. Zestaw pracuje w trybie stop&go i umożliwia wykonanie do 50 skanów na godzinę, z których każdy podlega automatycznej precyzyjnej rejestracji.
JK
|