|2020-07-03|
GNSS
Bosch pomoże nawigować mimo utraty sygnału GPS
Technologia już od dawna pozwala wyznaczać pozycję mimo utraty widoczności satelitów nawigacyjnych. Problem w tym, że rozwiązania te były dotychczas zbyt drogie, by były dostępne dla przeciętnego kierowcy. Sytuację ma zmienić nowy sensor inercyjny SMI230 produkowany przez niemiecką firmę Bosch.
SMI230 jest poÅ‚Ä…czeniem dwóch bazujÄ…cych na półprzewodnikach sensorów MEMS (mikroukÅ‚ad elektromechaniczny – Micro-electro-mechanical systems). WzdÅ‚uż trzech osi mierzÄ… one zarówno przyspieszenie, jak i orientacjÄ™. Jak zapewnia producent, ich kombinacja pozwala wyjÄ…tkowo szybko i precyzyjnie wykrywać ruch pojazdu, do tego urzÄ…dzenie ma niewielkie wymiary i ma być dostÄ™pne w przystÄ™pnej cenie.
Podstawowym zastosowaniem SMI230 jest uzupeÅ‚nianie samochodowej nawigacji satelitarnej w momencie utraty sygnaÅ‚u – np. po wjechaniu do tunelu czy poÅ›ród wysokiej i gÄ™stej zabudowy. Sensor zapewnia wówczas ciÄ…gÅ‚ość wyznaczania pozycji. W ocenie firmy Bosch wskazania tego urzÄ…dzenia mogÄ… być przydatne nie tylko w nawigacji, ale także w monitorowaniu floty czy w systemach e-myta.
Ale SMI230 może mieć też bardziej nietypowe zastosowania – np. automatyczne powiadamianie sÅ‚użb ratunkowych o wypadku samochodowym. Takie powiadomienie może być wysÅ‚ane po wykryciu przez sensor gwaÅ‚townej zmiany orientacji pojazdu. W ocenie Boscha rozwiÄ…zane może być to wartoÅ›ciowe uzupeÅ‚nienie europejskiego systemu eCall.
– Półprzewodniki sÄ… kluczem do współczesnej mobilnoÅ›ci i dziÅ› trudno wyobrazić sobie samochody bez nich – podkreÅ›la Jens Fabrowsky z dziaÅ‚u elektroniki samochodowej w firmie Bosch. – Bosch posiada bezkonkurencyjnÄ… na caÅ‚ym Å›wiecie wiedzÄ™ w zakresie opracowywania i produkcji półprzewodników do zastosowaÅ„ motoryzacyjnych. Pomaga nam to zarówno rozwijać nowe funkcje, jak i stale ulepszać nasze ukÅ‚ady scalone – dodaje.
Produkcja SMI230 jest w toku i pierwszy użytkownicy aut otrzymują już ten sensor jako standardowe wyposażenie.
JK
|