wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2020-05-11| Geodezja

Diagnostyka torów w czasie epidemii

Epidemia koronawirusa nie wstrzymała pracy załóg pojazdów pomiarowych sprawdzających tory. Urządzenia pokładowe wyposażone w czujniki, lasery i kamery skontrolowały już w tym roku blisko 13 500 km torów. Bezdotykowe pomiary z prędkością nawet 120 km/h wykonuje najnowszy pojazd diagnostyczny PKP Polskich Linii Kolejowych.


Diagnostyka torów w czasie epidemii <br />
Drezyna pomiarowa (fot. Dorota Szalach)
Drezyna pomiarowa (fot. Dorota Szalach)
Diagnostyka torów w czasie epidemii <br />
Wnętrze drezyny pomiarowej (fot. Piotr Hamarnik)
Wnętrze drezyny pomiarowej (fot. Piotr Hamarnik)

Żółte pociągi pomiarowe najczęściej można zobaczyć na najważniejszych liniach. Wyniki pomiarów pozwalają specjalistom z Centrum Diagnostyki PKP PLK ocenić stan tras, zaplanować (jeśli jest taka potrzeba) prace, aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa i ustalone parametry linii.
Pojazdy, bez wpływu na rozkład jazdy, sprawdzały już m.in. stan Centralnej Magistrali Kolejowej, trasy Warszawa – Kunowice, Poznań – Kluczbork, Opole – Wrocław – Legnica, Kraków – Rzeszów – Medyka, Koluszki – Łódź Widzew czy Poznań – Korsze. W maju pracowały np. na trasach Gdańsk Główny – Stargard oraz Szczecin – Świnoujście.

– Stan linii kolejowych kontrolujemy bez przerwy, ale z zachowaniem wymaganych zasad bezpieczeństwa sanitarnego. Ponad połowę pracy wykonuje specjalistyczny pojazd, który zakupiliśmy w ubiegłym roku. To mobilne laboratorium diagnostyki toru z laserem i systemem monitoringu wizyjnego. Dzięki szybko uzyskiwanym wynikom mamy znacząco większy wpływ na jakość kolejowej infrastruktury. Dla pasażerów oznacza to ograniczenie nieprzewidzianych zmian w rozkładzie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP PLK.

Od stycznia do maja pojazdy pomiarowe sprawdziły stan 13 500 km toru. Ponad połowę diagnostyki wykonał najnowocześniejszy pojazd diagnostyczny, który pracuje w PLK od 2019 r. Załoga za pomocą bezdotykowych technologii pomiarowych, m.in. laserów i czujników, wykonała pomiary geometrii toru, szyn, sieci trakcyjnej. Sprawdzone zostały podkłady oraz urządzenia tzw. samoczynnego hamowania pociągu, gwarantujące zatrzymanie składów np. w przypadku niedyspozycji maszynisty. Pojazd w czasie pomiaru wykorzystuje systemy optyczne – lasery oraz kamery, dzięki czemu nie zakłóca pracy urządzeń przytorowych i nie powoduje utrudnień w ruchu pociągów. Pomiary mogą być wykonywane z prędkością do 120 km/h, co usprawnia prowadzenie badań.

W tym roku PLK za pomocą pojazdów pomiarowych sprawdzą około 50 tys. km toru. Dane uzyskane na modernizowanych trasach stanowią również podstawę do oceny jakości prac inwestycyjnych.

Źródło: PKP PLK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Radarowe filmy satelitów ICEYE
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS