Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2018-10-31| GNSS, Geodezja, Edukacja

Naukowcy z PG pracują nad innowacyjną metodą pomiarów mobilnych

Zespół pracowników z Politechniki Gdańskiej uczestniczy w projekcie badawczo-rozwojowym InnoSatTrack, którego celem jest opracowanie innowacyjnej metody wyznaczania precyzyjnej trajektorii pojazdu szynowego przy użyciu nawigacji satelitarnej.


Naukowcy z PG pracują nad innowacyjną metodą pomiarów mobilnych <br />
Mobilne pomiary satelitarne na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 roku (fot. Jacek Szmagliński)
Mobilne pomiary satelitarne na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 roku (fot. Jacek Szmagliński)

– Wykorzystanie pomiarów satelitarnych wprowadza nową jakość w kontekście dokładności, niezawodności i szybkości wyznaczania osi toru kolejowego – mówi prof. Andrzej Wilk, kierownik projektu. – Nasz projekt dotyczy strategicznego problemu rozwoju techniki mobilnych pomiarów satelitarnych na potrzeby zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK SA. Dynamicznie rozwijane techniki pozycjonowania satelitarnego wraz z zaawansowanymi algorytmami przetwarzania danych pomiarowych posłużyć mają do rozwoju dziedziny zarządzania informacją o liniach kolejowych na potrzeby planowania, projektowania, oceny i utrzymania infrastruktury torowej – tłumaczy naukowiec.

W ramach projektu ma zostać opracowana niezawodna i precyzyjna metoda wyznaczania osi toru kolejowego z wykorzystaniem metody mobilnych pomiarów satelitarnych w celu rejestrowania ukształtowania geometrycznego linii kolejowych w państwowym układzie odniesienia 2000. Precyzyjna identyfikacja osi torów kolejowych stwarza szereg możliwości związanych z wykorzystaniem danych cyfrowych o lokalizacji torów oraz towarzyszących obiektów inżynierskich. Dane te mogą służyć do różnych badań wykonywanych w ramach zarządzania infrastrukturą kolejową, np. analiz symulacyjnych przejazdów pociągów czy lokalizacji pojazdów szynowych w czasie rzeczywistym.

Projekt „InnoSatTrack” (pełna nazwa: „Opracowanie innowacyjnej metody wyznaczania precyzyjnej trajektorii pojazdu szynowego”), który uzyskał dofinansowanie w ramach programu BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej (Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020), będzie realizowany do 2021 r. przez konsorcjum Politechniki Gdańskiej (Wydział Elektrotechniki i Automatyki – Katedra Inżynierii Elektrycznej Transportu oraz Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska – Katedra Transportu Szynowego i Mostów) oraz Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (Wydział Nawigacyjny – Katedra Geodezji i Oceanografii). Łączna wartość przedsięwzięcia to 2,5 mln zł.

Początki interdyscyplinarnej współpracy badawczej pomiędzy Politechniką Gdańską a Uniwersytetem Morskim w Gdyni nad wykorzystaniem pomiarów satelitarnych do inwentaryzacji szlaków kolejowych sięgają 2008 r. Akademia Marynarki Wojennej (następnie Akademia Morska w Gdyni, a obecnie Uniwersytet Morski w Gdyni) od dawna zajmowała się pomiarami satelitarnymi, natomiast Politechnika Gdańska rozwijała stronę aplikacyjną tych pomiarów na torze kolejowym. W ramach dotychczasowych badań opracowana została innowacyjna metoda pomiarów mobilnych polegająca na rejestrowaniu współrzędnych osi torów kolejowych za pomocą anten satelitarnych zainstalowanych na poruszających się pojazdach szynowych. Efektem prowadzonych prac jest kilkadziesiąt publikacji naukowych oraz wydana w tym roku monografia naukowa „Projektowanie i eksploatacja dróg szynowych z wykorzystaniem mobilnych pomiarów satelitarnych”.

Źródło: PG


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wypis lub wyrys przez ePUAP
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS