|2018-10-31|
GNSS, Geodezja, Edukacja
Naukowcy z PG pracują nad innowacyjną metodą pomiarów mobilnych
Zespół pracowników z Politechniki Gdańskiej uczestniczy w projekcie badawczo-rozwojowym InnoSatTrack, którego celem jest opracowanie innowacyjnej metody wyznaczania precyzyjnej trajektorii pojazdu szynowego przy użyciu nawigacji satelitarnej.
Mobilne pomiary satelitarne na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 roku (fot. Jacek Szmagliński)
|
|
|
|
|
|
– Wykorzystanie pomiarów satelitarnych wprowadza nową jakość w kontekście dokładności, niezawodności i szybkości wyznaczania osi toru kolejowego – mówi prof. Andrzej Wilk, kierownik projektu. – Nasz projekt dotyczy strategicznego problemu rozwoju techniki mobilnych pomiarów satelitarnych na potrzeby zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK SA. Dynamicznie rozwijane techniki pozycjonowania satelitarnego wraz z zaawansowanymi algorytmami przetwarzania danych pomiarowych posłużyć mają do rozwoju dziedziny zarządzania informacją o liniach kolejowych na potrzeby planowania, projektowania, oceny i utrzymania infrastruktury torowej – tłumaczy naukowiec.
W ramach projektu ma zostać opracowana niezawodna i precyzyjna metoda wyznaczania osi toru kolejowego z wykorzystaniem metody mobilnych pomiarów satelitarnych w celu rejestrowania ukształtowania geometrycznego linii kolejowych w państwowym układzie odniesienia 2000. Precyzyjna identyfikacja osi torów kolejowych stwarza szereg możliwości związanych z wykorzystaniem danych cyfrowych o lokalizacji torów oraz towarzyszących obiektów inżynierskich. Dane te mogą służyć do różnych badań wykonywanych w ramach zarządzania infrastrukturą kolejową, np. analiz symulacyjnych przejazdów pociągów czy lokalizacji pojazdów szynowych w czasie rzeczywistym.
Projekt „InnoSatTrack” (pełna nazwa: „Opracowanie innowacyjnej metody wyznaczania precyzyjnej trajektorii pojazdu szynowego”), który uzyskał dofinansowanie w ramach programu BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej (Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020), będzie realizowany do 2021 r. przez konsorcjum Politechniki Gdańskiej (Wydział Elektrotechniki i Automatyki – Katedra Inżynierii Elektrycznej Transportu oraz Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska – Katedra Transportu Szynowego i Mostów) oraz Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (Wydział Nawigacyjny – Katedra Geodezji i Oceanografii). Łączna wartość przedsięwzięcia to 2,5 mln zł.
Początki interdyscyplinarnej współpracy badawczej pomiędzy Politechniką Gdańską a Uniwersytetem Morskim w Gdyni nad wykorzystaniem pomiarów satelitarnych do inwentaryzacji szlaków kolejowych sięgają 2008 r. Akademia Marynarki Wojennej (następnie Akademia Morska w Gdyni, a obecnie Uniwersytet Morski w Gdyni) od dawna zajmowała się pomiarami satelitarnymi, natomiast Politechnika Gdańska rozwijała stronę aplikacyjną tych pomiarów na torze kolejowym. W ramach dotychczasowych badań opracowana została innowacyjna metoda pomiarów mobilnych polegająca na rejestrowaniu współrzędnych osi torów kolejowych za pomocą anten satelitarnych zainstalowanych na poruszających się pojazdach szynowych. Efektem prowadzonych prac jest kilkadziesiąt publikacji naukowych oraz wydana w tym roku monografia naukowa „Projektowanie i eksploatacja dróg szynowych z wykorzystaniem mobilnych pomiarów satelitarnych”.
Źródło: PG
|