W monografii omówiono opracowaną technikę mobilnych pomiarów satelitarnych toru kolejowego oraz aplikacje związane z jej zastosowaniem w projektowaniu i eksploatacji dróg szynowych. Autorzy zawarli w książce wyniki swoich badań, wykonywanych w latach 2009-2015. Przeprowadzono je w ramach współpracy zespołów z ośrodków naukowych Politechniki Gdańskiej, Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Akademii Morskiej w Gdyni oraz Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Ponadto zespół współpracował z przedsiębiorstwami: PKP PLK SA, ZKM Gdańsk (obecnie GAiT), Koszalińska Kolej Wąskotorowa, Budimex SA, a także Leica Geosystems oraz Geotronics Polska.
Jak stwierdzono, wprowadzenie do użytku naziemnych korekcyjnych sieci satelitarnych (ASG-EUPOS, Leica Smart Net) otworzyło możliwości uzyskiwania wysokich, nieosiągalnych dotąd dokładności określania współrzędnych osi toru. W opracowaniu przedstawiono analizę dokładności mobilnych pomiarów satelitarnych przeprowadzoną na podstawie wielu kampanii pomiarowych, wykonanych na eksploatowanych liniach kolejowych oraz na sieci tramwajowej w Gdańsku.
Autorzy zaprezentowali również metodykę projektowania i modelowania układów torowych z wykorzystaniem wyników pomiarów satelitarnych.
Monografia zawiera także szczegółowy opis aktywnych sieci geodezyjnych GNSS oraz modelowania dokładności określania pozycji w pomiarach satelitarnych.
Autorami publikacji są: prof. Władysław Koc (Katedra Transportu Szynowego i Mostów Politechniki Gdańskiej), prof. Cezary Specht (Katedra Geodezji i Oceanografii Akademii Morskiej w Gdyni), dr Piotr Chrostowski (KTSiM PG).
Monografia liczy 250 stron i w Księgarni Geoforum.pl można ją nabyć w cenie 69 zł.
Źródło: Wydawnictwo PG
Księgarnia Geoforum.pl zachęca do zapoznania się z innymi publikacjami o podobnej tematyce: