Precyzyjne pomiary za pomocą georadarów to jedna z najlepszych metod szczegółowej oceny toru, podtorza i warstw gruntu na linii kolejowej. Badania zwiększają jakość realizowanych inwestycji oraz pozytywnie wpływają na tempo prac. Jeszcze przed rozpoczęciem robót dostarczają kompleksowych informacji o stanie podłoża.
Pierwsze badania georadarem spółka PKP PLK wykonała w marcu na Dolnym Śląsku na linii Wrocław – Jelenia Góra (na budowie nowego przystanku Wałbrzych Centrum). Za pomocą fal elektromagnetycznych sprawdzano, czy wydobywanie węgla – prowadzone przez wałbrzyskie kopalnie, nie spowodowało spękań i pustych przestrzeni w gruncie pod kolejową trasą.
Urządzenia dostarczą także danych dotyczących wybranych odcinków tras Zabrze – Katowice – Kraków oraz linii Wrocław – Świdnica.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dysponują obecnie 4 georadarami. Wyniki pomiarów są przetwarzane za pomocą specjalnego oprogramowania. Wartość urządzeń wraz ze sprzętem pomocniczym to ponad 1,8 mln zł.
Podczas realizacji inwestycji georadary pozwalają ocenić wykonanie robót, np. grubość podsypki tłuczniowej. Umożliwiają też szybkie sprawdzenie jakości wykonanych prac na torach, mostach i wiaduktach.