|2017-01-09|
Teledetekcja, Sprzęt
Kompaktowe LiDAR-y hitem targów CES
Wczoraj (8 stycznia) w Las Vegas zakończyły się słynne targi elektroniki użytkowej CES (Consumer Electronic Show). Wśród setek zaprezentowanych tam innowacji ważne miejsce zajęły półprzewodnikowe skanery laserowe.
Skanery laserowe to dziś rozwiązania stosunkowo drogie, duże i ciężkie. Technologie zastosowane w urządzeniach typu solid-state LiDAR mają jednak sprawić, że staną się wielokrotnie tańsze i mniejsze, przede wszystkim dzięki temu, że będą pozbawione ruchomych części i wielu elementów optycznych. Na rozpoczęciu masowej produkcji tego typu urządzeń zależy przede wszystkim koncernom motoryzacyjnym pracującym nad autonomicznymi pojazdami. LiDAR ma być bowiem kluczowym sensorem umożliwiającym ich bezpieczne poruszanie się po ulicach. Obecnie dostępne na rynku urządzenia są jednak sporym dodatkiem do konstrukcji samochodu, a ponadto znacznie zwiększają jego cenę.
Na tegorocznych targach w Las Vegas już kilka firm prezentowało swoje prototypowe skanery, które są pozbawione tych wad. Szczególną uwagę warto zwrócić na firmę Quanergy, której skaner S3 (fot.) został wyróżniony nagrodą innowacyjności CES. Sensor mieści się w obudowie o wymiarach 9 x 6 x 6 cm, mierzy na dystansie od 10 cm do 150 metrów, a jego pole widzenia wynosi 120°. Cena urządzenia nie jest jeszcze znana, ale podczas zeszłorocznych targów CES prezes Quanergy szacował, że przy masowej produkcji może wynieść raptem 250 dolarów. Dla porównania jednym z tańszych skanerów laserowych (testowanych m.in. w autonomicznych samochodach Forda) jest obecnie Velodyne Puck, który kosztuje 8 tys. dolarów.
Nad podobnym urządzeniem pracują także firmy TriLumina wspólnie z LeddarTech. W Las Vegas zaprezentowały one projekt matrycy skanującej 256 px bazującej na technologii VCESL (vertical-cavity surface-emitting laser). Własne LiDAR-y półprzewodnikowe pokazało również konsorcjum kanadyjsko-izraelskich spółek Magna International oraz Innoviz Technologies. Ponadto niedawno o zaawansowanych pracach nad tego typu skanerami informowała firma Velodyne.
JK
|