Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2017-01-09| Teledetekcja, Sprzęt

Kompaktowe LiDAR-y hitem targów CES

Wczoraj (8 stycznia) w Las Vegas zakończyły się słynne targi elektroniki użytkowej CES (Consumer Electronic Show). Wśród setek zaprezentowanych tam innowacji ważne miejsce zajęły półprzewodnikowe skanery laserowe.


Kompaktowe LiDAR-y hitem targów CES

Skanery laserowe to dziś rozwiązania stosunkowo drogie, duże i ciężkie. Technologie zastosowane w urządzeniach typu solid-state LiDAR mają jednak sprawić, że staną się wielokrotnie tańsze i mniejsze, przede wszystkim dzięki temu, że będą pozbawione ruchomych części i wielu elementów optycznych. Na rozpoczęciu masowej produkcji tego typu urządzeń zależy przede wszystkim koncernom motoryzacyjnym pracującym nad autonomicznymi pojazdami. LiDAR ma być bowiem kluczowym sensorem umożliwiającym ich bezpieczne poruszanie się po ulicach. Obecnie dostępne na rynku urządzenia są jednak sporym dodatkiem do konstrukcji samochodu, a ponadto znacznie zwiększają jego cenę.

Na tegorocznych targach w Las Vegas już kilka firm prezentowało swoje prototypowe skanery, które są pozbawione tych wad. Szczególną uwagę warto zwrócić na firmę Quanergy, której skaner S3 (fot.) został wyróżniony nagrodą innowacyjności CES. Sensor mieści się w obudowie o wymiarach 9 x 6 x 6 cm, mierzy na dystansie od 10 cm do 150 metrów, a jego pole widzenia wynosi 120°. Cena urządzenia nie jest jeszcze znana, ale podczas zeszłorocznych targów CES prezes Quanergy szacował, że przy masowej produkcji może wynieść raptem 250 dolarów. Dla porównania jednym z tańszych skanerów laserowych (testowanych m.in. w autonomicznych samochodach Forda) jest obecnie Velodyne Puck, który kosztuje 8 tys. dolarów.

Nad podobnym urządzeniem pracują także firmy TriLumina wspólnie z LeddarTech. W Las Vegas zaprezentowały one projekt matrycy skanującej 256 px bazującej na technologii VCESL (vertical-cavity surface-emitting laser). Własne LiDAR-y półprzewodnikowe pokazało również konsorcjum kanadyjsko-izraelskich spółek Magna International oraz Innoviz Technologies. Ponadto niedawno o zaawansowanych pracach nad tego typu skanerami informowała firma Velodyne.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skaning lotniczy Nysy
czy wiesz, że...
© 2023 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
e-mail: geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS