Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2016-11-25| GIS, Teledetekcja

Rusza europejska autostrada danych

Dzięki uruchomionemu właśnie Europejskiemu Systemowi Retransmisji Danych (EDRS) znacznie skróci się czas dostarczania obserwacji z satelitów Sentinel do odbiorców końcowych.


Rusza europejska autostrada danych

EDRS to przedsięwzięcie publiczno-prywatne realizowane przez Europejską Agencję Kosmiczną oraz firmę Airbus Defence and Space. Głównym użytkownikiem tego rozwiązania będzie Komisja Europejska, która chce je wykorzystywać do transmisji danych z satelitów Sentinel-1 i -2 na potrzeby usług wspólnotowego systemu obserwacji środowiska Copernicus.

ERDS ma znacznie przyspieszyć dostarczanie na Ziemię danych z niskoorbitujących satelitów, takich jak właśnie Sentinele, łącząc się z nimi poprzez wysyłany z orbity geostacjonarnej promień lasera, a następnie retransmitując do stacji naziemnych obserwacje przez szybkie łącze radiowe. Bez ERDS wysyłka obserwacji jest możliwa dopiero wtedy, gdy satelita znajdzie się w zasięgu stacji naziemnej, a to opóźnia ich dostarczenie nawet o półtorej godziny. W przypadku wykorzystania obserwacji satelitarnych w zarządzaniu kryzysowym to bardzo długo.

Na razie ERDS składa się z jednego węzła (EDRS-A), który będzie łączył się z Sentinelem-1 15 razy dziennie. Drugi węzeł, oznaczony jako EDRS-C, ruszy w przyszłym roku. EDRS-D, który zostanie umieszczony nad obszarem Azji, ma z kolei znaleźć się w kosmosie w 2020 roku. System będzie wówczas w stanie transmitować obserwacje dla dowolnego obszaru Ziemi w czasie prawie rzeczywistym.

Jak ERDS działa w praktyce, pokazał przykład zaprezentowany na początku tego roku przez Europejską Agencję Kosmiczną. Satelita radarowy Sentinel-1A wykonał zobrazowanie radarowe obejmujące swoim zasięgiem fragment wybrzeża Brazylii. Dzięki EDRS już po kilku sekundach dane znajdowały się na serwerach niemieckiej agencji DLR w miejscowościach Oberpfaffenhofen oraz Neustrelitz. Pierwszy etap przetworzenia obrazu zajął 13 minut. Kolejne 5 minut było potrzebne, by zlokalizować na nim jednostki pływające. Jak podkreśla ESA, 18 minut wystarczy, by można było efektywnie reagować w takich nagłych sytuacjach, jak wycieki ropy, ataki pirackie czy nielegalne przerzuty migrantów.

Źródło: ESA, JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Otwieranie modeli 3D GUGiK w QGIS
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS